Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym (np. piksele, SDK) oraz przetwarzaniu Twoich danych osobowych (między innymi unikalne identyfikatory, dane przeglądarki), możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Allegro a w niektórych przypadkach nasi partnerzy (10 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB Europe” (2 partnerów). Informacja o celach przetwarzania danych osobowych przez naszych partnerów znajduje się w ich politykach ochrony prywatności.
Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich. Spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, badanie odbiorców i ulepszanie usług
. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł. Łączenie różnych urządzeń. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie.
Twoje dane personalne przetwarzamy również w celu ułatwiania korzystania z naszych stronCele przetwarzania szczegółowo opisane są w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: “ZMIENIAM ZGODY” i w Polityce plików cookies.Zgodę wyrażasz dobrowolnie i jest ważna 12 miesięcy. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
- 150,99 zł
- Wölfflin Henry- Sztuka klasyczna. Wstęp do włoskiego renesansu Kraków 1931
- 161,98 zł z dostawą
- 173,00 zł
- Monografje lekarskie dla lekarzy-praktyków 1936
- 183 zł z dostawą
- 90,00 zł
- AFISZ TEATRALNY Z 1932 - WYSPIAŃSKIEMU TEATR KRAKOWSKI 1907-1932
- 100,99 zł z dostawą
Opis
KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI
KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII
KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA
KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT
PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).
PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD -
STAN KSIĄŻKI -
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY -
WAGA -
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.
KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ
SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)
KATALOG RZEŹB RELIGIJNYCH
ZOFJI TRZCIŃSKIEJ-KAMIŃSKIEJ
WYDAWNICTWO VERB UM WARSZAWA, MONIUSZKI 8
Nihil Obs tat
VI. Kornilowicz
Censor.
Nr. 5061.
Imprimatur
Varsaviae, die 4 octobria 1933 anni Consiliarius Cunae Canonicus Metropolitanus
Dr. A. Fajfcki Notarius Dr. V. Majewtki
„... Dzisiaj sobie myślałam, że oddalając się od sztuki i wchodząc w korzenie Krzyża, pracuję nad przygotowaniem prawdziwego gruntu dla prawdziwej sztuki. Panie, Ty Jeden wiesz, czy w życiu mem będę tylko gotować grunt, czy i siać i zbierać..."
Z niewydanych Pamiętników Zofji Sokolowskitj, w zakonie Siostry Katarzyny, artystki rzeźbiarki.
Wo Eminencja Ksiądz Dr. August Kardynał Hlond, Prymas Polski, nadesłał z Poznania błogosławieństwo swe dla pracy rzeźbiarskiej p. Trzcińskiej-Kamińskiej, które zamieszczamy poniżej.
Dziękuję serdecznie za cenny zbiór fotografij rzeźb religijnych, któremi Pani wzbogaca polską sztukę kościelną.
Niechże tchnienie wiary i twórcza potęga swoistego talentu wykuwają w dalszym ciągu w oryginalnych posągowych bryłach nieskończoną gamę modlitewnych motywów duszy polskiej! Niech kaide natchnienie wypowie się genjalnym wyrazem kompozycyjnym i mech w przybytkach Pańskich przemówi do dusz mocą wcielonej idei religijnej.
Z czułem błogosławieństwem
PoZNAŃ, 14.IX. 1933
Dzieło pani Kamińskiej, przepojone uczuciem religijnem, czerpie natchnienie w najdoskonalszych zasadach sztuki religijnej i umie połączyć mądry, starożytny umiar z pewną śmiałością nowoczesnej sztuki-Sztuka pani Kamińskiej jest na drodze ciągłego rozwoju i nieustannego udoskonalenia.
Bortolomeo Nogara Dyrektor generalny pomników muzeów
i galeryj papieskich Watykan 7.X. 1933.
KILKA SŁÓW O SZTUCE KOŚCIELNEJ
ZOFJI TRZCIŃSKIEJ-KAMIŃSKIEJ
Sztuka chrześcijańska jest dziś w Polsce, jak wszędzie zresztą, nierozwiązanym problemem. Już nietylko różne poglądy krytyków ścierają się ostro ze sobą - czy to w duchu bezwzględnego trwania przy tradycyjnych formach, czy też głoszące nowy ideał, t. zw. rzeczowości, zapożyczony z dzieł wczesnego średniowiecza - ale nawet twórczy artyści dzielą się na dwa podobne obozy.
W dziedzinie sztuki świeckiej, oczywiście, trudności te nie występują tak silnie, jak w dziedzinie sztuki religijnej, która związana jest właśnie z celami służby Bożej. Tem niemniej we wszystkich epokach - a więc i dziś - sztuka religijna zależy od praw postępu ludzkiej kultury. Zasadniczo niedopuszczalny jest tu żaden zastój -nie mówiąc już o cofaniu się wstecz; winien istnieć tylko postęp. Wszak zasięg możliwości jest nieskończony, a twórczość prawdziwa chodziła zawsze no-wemi, nieutartemi drogami.
Jeśli słuszną jest teorja, a nikt jej chyba już dziś nie przeczy, że historja sztuki jest zarazem historją ducha-w takim razie i w naszej epoce musi istnieć najściślejszy związek między kulturą a sztuką. Za daleko zawiodłoby nas tu roztrząsanie współczesnych prądów duchowych - wystarczy wspomnieć, że miarodajni znawcy określają epokę współczesną jako świadomy odwrót od realizmu ku wewnętrznemu zmaganiu się między materją a duchem. Ale na razie jest to tylko walka i daleko jeszcze do jej końca. Ta walka o znalezienie wyrazu dla duchowego zmagania się jest dziś zadaniem życiowem wszystkich prawdziwie wielkich religijnych twórców. Walka
to rzetelna, pełna najlepszych usiłowań, aby znaleźć nowy artystyczny wyraz, odpowiadający dzisiejszym kierunkom duchowym. Zapewne niejeden zbacza z prostej drogi i niewielu tylko danem jest wybiec na spotkanie wschodzącego słońca. Dla każdego miłośnika sztuki jest to prawdziwie wielkie przeżycie spotkać artystów, którzy traktują swój ciężki zawód ze świętą powagą i wkładają całą siłę i najczystszą intencję w tworzenie głęboko religijnych dzieł. Takiego to szczęścia doznałem ostatnio w pracowni rzeźbiarskiej warszawskiej artystki Zofji Trzcińskiej-Kamińskiej.
Pierwszą niespodzianką jest tu wrażenie całkowitej oryginalności.
Wielu uznaje to-i chyba słusznie-za podstawowy warunek dojrzałego artyzmu. We wspomnianej pracowni można dziś znaleźć imponującą liczbę skończonych dzieł o wielkich rozmiarach oraz inne w stadjum tworzenia z licznemi śladami przemyślanych przeróbek i ulepszeń.
Niezwykłą monumentalnością uderza najnowsze dzieło: Stacje Męki Pańskiej. Żywiołowa siła, bijąca z figur, przykuwa wzrok widza swoim prawdziwie głębokim, religijnym wyrazem. Znać odrazu, że tu - obok wprawnej ręki - współdziałało również jakieś pełne wiary i entuzjazmu oddanie się idei.
Artystka przeprowadza konsekwentnie w kompozycji aż do najmniejszych szczegółów surową zasadę opanowania raa-terji i wyzwolenia się z niej, aby tem silniej uwydatnić ducha. Nic ziemskiego nie powstrzymuje tu kontemplacji Bożej drogi męczeńskiej. Przeważa prostota pełna umiaru - mistyczny spokój - pogrążenie się w modlitwie. Mimo to każda płaskorzeźba stosownie do różnych motywów opracowana jest zgoła indywidualnie. Tu dzierży prym linja pionowa, wyrażająca z posągowym spokojem ból pełen poddania się woli Bożej - jak n. p. w czwai'tej stacji krzyżowej -kiedy Matka Boża spotyka Syna dźwigającego krzyż. Gdzieindziej linje kilkakrotnie załamane i ostre kąty akcentują gwałtowne dążenie naprzód jak np. w piątej stacji. Zpośród innych z punktu widze-
nia kompozycyjnego wyróżnia się mojem zdaniem szczególnie przedostatnia stacja: Pięta, albowiem tu najprostszemi środkami - rzec można powściągliwie - przez samo szlachetne przeprowadzenie rysunku znajduje wyraz idea wypełnionej ofiary męczeńskiej. Możnaby tu podnieść jeszcze szereg innych zalet, jako to umiejętne i pełne zrozumienia polichromowanie, ożywiające zimny kamień ciepłem tchnieniem, albo zręczne powiązanie ram z kształtem krzyża. Ale nie trzeba tu wcale uczonych rozważań, aby te dzieła same przez się i bezpośrednio przemawiały do każdego.
Oglądając inne jeszcze rzeźby, stanąłem jak urzeczony przed posągiem św. Katarzyny. Tu się dopiero czuje, że sztuka, to nie jest sama techniczna sprawność, lecz ożywienie materji duchem. Ekstaza świętej (temat oczywiście bardzo subtelny) jest tu oddana po mistrzowsku. Ma się wrażenie, że stoimy nie przed martwym kamieniem, lecz przed samą świętą w chwili jej ekstazy. Każdy fałd sukni zakonnej, pobożny gest, cała postawa zestrojone są ze sobą harmonijnie, stwarzając obraz duszy napełnionej łaską. Czyż nie jest prawdziwą ta sztuka, która do modlitwy skłania?
KSIĄDZ PAWEŁ STYGER
Profesor Archeologji Chrześcijańskiej na Uniwersytecie Warszawskim.
WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ
WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ
WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ
WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ
WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ
WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ
WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ
WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ
WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ
WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ
WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ
WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ
Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.