Zdzisław Cyankiewicz (Cyan) (1912 - 1981)
"Sąd Parysa"
1940 rok
Autentyczna praca znanego, polskiego malarza - Zdzisława Cyankiewicza, przedstawiająca scenę mitologiczną sądu Parysa. W poziomej kompozycji artysta ukazał po lewej stronie kompozycji siedzącego mężczyznę z jabłkiem w dłoni - tytułowego Parysa oraz stojącego obok niego Hermesa. Przed Parysem prezentują się trzy boginie aspirujące do miana najpiękniejszej kobiety - nagie, okryte jedynie zwiewnymi szalami Hera, Atena i Afrodyta. Sama kompozycja pracy i układ postaci przypomina inne dzieło o tym samym temacie autorstwa Petera Paula Rubensa z lat ok. 1638-1639, praca znajduje się w zbiorach Muzeum Prado w Madrycie (sam Rubens kilkakrotnie podejmował ten temat mitologiczny, zarówno w technikach malarskich, jak i graficznych).
Prezentowana praca pochodzi z 1940 roku - Zdzisław Cyankiewicz podczas II wojny światowej jako żołnierz armii francuskiej dostał się do niewoli niemieckiej. Był jeńcem w Stalag I A - obozie z przeznaczeniem dla podoficerów i szeregowców wojsk lądowych w północnej części dawnego niemieckiego poligonu Stablack, znajdującego się w obecnych Stabławkach i Kamińsku w gminie Górowo Iławeckie.
Technika: ołówek na papierze. Praca sygnowana w prawym, dolnym rogu: "Cyankiewicz", obok słabo czytelna data: "...9 VII 1940". (sygnatura oryginalna, autorska).
Na zagięciu papieru pieczęć (widoczna częściowo z przodu oraz z tyłu) z obozu jenieckiego: "Stalag geprüft | IA 79".
Zdzisław Cyankiewicz (Cyan) (1912 - 1981) studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1935 roku został wykładowcą rysunku w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1937 roku, zaniepokojony sytuacją polityczną wyjechał do Paryża, gdzie nawiązał kontakty ze środowiskiem Ecole de Paris. W czasie II wojny światowej jako żołnierz armii francuskiej dostał się do obozu jenieckiego. W latach 1950-tych odniósł pierwsze sukcesy na wystawach paryskich i dokonał ostatniej zmiany stylowej w swej twórczości. Tworzył wówczas obrazy - rzeźby, kolaże, ceramikę oraz malarstwo ścienne z wykorzystaniem programowania elektronicznego. Brał udział w wystawach: Galerie Charpentier, wystawa retrospektywna (1961), Grand Palais (1975 r.), Salon d`Automne (1976 r.), Bilan de l`Art Contemporain (1979 r.)
Wymiary: 15 x 22,5 cm, z ramą: 36,5 x 42,5 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w białą, nowoczesną ramę, w której sam arkusz umieszczony jest między dwoma szybami.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).