Zdzisław Beksiński (1929 - 2005)
"Nevermore"
plakat z odręcznymi autografami: Zdzisława Beksińskiego i Wiesława Ochmana
Autentyczny plakat przedstawiający obraz jednego z najsłynniejszych polskich artystów współczesnych - Zdzisława Beksińskiego. W kwadratowej kompozycji artysta ukazał fantastyczny pejzaż nadmorski. Na pierwszym planie widoczne są dwa wilki stojące na niebieskawym brzegu morza, wpatrzone w czerwony balon z napisem "NEVERMORE", unoszący się nad wodami. Balon płynie w powietrzu na tle czerwonych, skłębionych obłoków. Całość utrzymana w charakterystycznym dla twórczości Beksińskiego mrocznym, apokaliptycznym nastroju, jest pełna symbolicznych znaczeń i dopracowana z dbałością o najdrobniejsze szczegóły.
Beksiński pisał o genezie powstania obrazu: "Na przykład obraz Nevermore, to mrugnięcie okiem do mojego syna, dla którego wiersz Edgara Allana Poe pod tym tytułem miał kiedyś wielkie znaczenie”.
W rzeczywistości wiersz ma tytuł "Kruk" - i ten tytułowy Kruk zakrakał słowa „Neveremore” (pisane łącznie), które w przełożeniu wiersza przez Stanisława Barańczaka znaczą „Kres i krach”. Obraz powstał on po pierwszej próbie samobójczej syna Zdzisława Beksińskiego, Tomasza.
Plakat z reprodukcją obrazu "Nevermore" towarzyszył promocji albumu "Beksiński 2", wydanego po raz pierwszy w 2002 roku przez wydawnictwo Bosz. Wstęp do albumu napisał wybitny tenor i długoletni przyjaciel artysty - Wiesław Ochman.
Na plakacie znajdują się odręczne autografy zarówno Zdzisława Beksińskiego, jak i Wiesława Ochmana.
Technika: offset barwny na papierze. U dołu autentyczny autograf artysty zapisany czarnym markerem: "BEKSIŃSKI" oraz autograf Wiesława Ochmana zapisany niebieskim cienkopisem. Na odwrocie naklejony bilet z Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie 15-19 maja 2002 r.
Zdzisław Beksiński (1929 - 2005) malarz urodzony w Sanoku. W latach 1947-1952 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Przez kilka następnych lat pracował w zawodzie. W 1955 roku powrócił do rodzinnego domu w Sanoku, początkowo pracując jako projektant autobusów i malarz szyldów. Równocześnie rozpoczął działalność artystyczną - początkowo od fotogramów i fotomontaży, później tworzył dzieła z pogranicza malarstwa i rzeźby, by następnie zająć się rysunkiem. W drugiej połowie lat 60. Beksiński zaczął pierwsze próby z malarstwem olejnym i pozostał mu wierny do końca życia, używając specyficznej sobie laserunkowej techniki. Początkowy okres swojego malarstwa (lata 70. i 80.) nazwał "okresem fantastycznym". W 1977 roku opuścił Sanok i wraz z żoną Zofią i synem Tomaszem przeniósł się na stałe do Warszawy. Nawiązał wtedy kontakt z paryskim marchandem Piotrem Dmochowskim. Wystawiał swoje obrazy we Francji, Niemczech i niemal wszystkich ważnych ośrodkach w Polsce. W 1999 roku Muzeum Historyczne przygotowało na zamku w Sanoku największą retrospektywną wystawę artysty. W kolażach, które tworzył przed śmiercią, wykorzystywał chętnie techniki komputerowe. Zmarł tragicznie 22 lutego 2005 roku. W kraju znajdują się aż trzy stałe ekspozycje poświęcone Beksińskiemu – największa, w rodzinnym mieście Sanoku w Muzeum Historycznym, w Częstochowie i w Krakowie z kolekcji Piotra Dmochowskiego.
Wymiary: 44,5 x 44,5 cm (wymiar kompozycji), z ramą: 70 x 60,5 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w prostą ramę w kolorze szarości i srebra z niebieskoszarym passe partout.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).