Zdzisław Beksiński (1929 - 2005)
"Bez tytułu (Koń)", 1955 rok
fotografia czarno-biała, 20 x 14 cm
ODBITKA AUTORSKA / VINTAGE PRINT
Autentyczna fotografia autorstwa jednego z najsłynniejszych polskich artystów współczesnych - Zdzisława Beksińskiego, przedstawiająca konia. W pionowej kompozycji artysta ukazał ujętego na wprost stojącego konia z uniesioną wysoko do góry głową i o wychudzonym ciele. W tle, na bezchmurnym niebie widoczne jest okrągłe słońce.
Praca wykazuje inspiracje kubizmem, pod którego wpływem Beksiński był w latach 50. XX wieku.
Zdzisław Beksiński zawsze po skończeniu pracy nad obrazem czy rysunkiem fotografował go tworząc w ten sposób pełne archiwum swojej twórczości. W późniejszych latach poszczególne etapy pracy nad dziełem nagrywał także kamerą wideo. Prezentowana fotografia to odbitka autorska, opatrzona na odwrocie autorską pieczęcią z odręcznym ołówkowym opisem wykonanym przez Zdzisława Beksińskiego.
Technika: fotografia czarno-biała, odbitka żelatynowo-srebrowa (vintage print).
Na odwrocie pieczęć autorska: "ZDZISŁAW BEKSIŃSKI | SANOK, ULICA ŚWIERCZEWSKIEGO Nr. 29. | POLAND" i odręczny, autorski dopisek ołówkiem: "RYS 1955". Sfotografowany przez samego artystę rysunek jest opisany w prawym, dolnym rogu: "KOŃ".
Zdzisław Beksiński (1929 - 2005) malarz urodzony w Sanoku. W latach 1947-1952 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Przez kilka następnych lat pracował w zawodzie. W 1955 roku powrócił do rodzinnego domu w Sanoku, początkowo pracując jako projektant autobusów i malarz szyldów. Równocześnie rozpoczął działalność artystyczną - początkowo od fotogramów i fotomontaży, później tworzył dzieła z pogranicza malarstwa i rzeźby, by następnie zająć się rysunkiem. W drugiej połowie lat 60. Beksiński zaczął pierwsze próby z malarstwem olejnym i pozostał mu wierny do końca życia, używając specyficznej sobie laserunkowej techniki. Początkowy okres swojego malarstwa (lata 70. i 80.) nazwał "okresem fantastycznym". W 1977 roku opuścił Sanok i wraz z żoną Zofią i synem Tomaszem przeniósł się na stałe do Warszawy. Nawiązał wtedy kontakt z paryskim marchandem Piotrem Dmochowskim. Wystawiał swoje obrazy we Francji, Niemczech i niemal wszystkich ważnych ośrodkach w Polsce. W 1999 roku Muzeum Historyczne przygotowało na zamku w Sanoku największą retrospektywną wystawę artysty. W kolażach, które tworzył przed śmiercią, wykorzystywał chętnie techniki komputerowe. Zmarł tragicznie 22 lutego 2005 roku. W kraju znajdują się aż trzy stałe ekspozycje poświęcone Beksińskiemu – największa, w rodzinnym mieście Sanoku w Muzeum Historycznym, w Częstochowie i w Krakowie z kolekcji Piotra Dmochowskiego.
Wymiary: 20 x 14 cm, z ramą: 34 x 27 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w prostą ramę w kolorze czerni i srebra z ciemnoszarym passe partout. W oprawie zastosowane antyrefleksyjne szkło muzealne amerykańskiej firmy TrueVue (zapewnia doskonałą przejrzystość, brak refleksów świetlnych i ochronę przed promieniami UV).
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.