ZAWISZA CZARNY II harcerski jacht szkolny, Gdynia 1975, harmonijka dwustronna 8 płatów, język polski i angielski, reklama jachtu
ZAWISZA CZARNY II przebudowany został w 1960 roku
z rybackiego lugrotrawlera CIETRZEW, zbudowanego (1952)
w Stoczni Północnej w Gdańsku. Zdjęto nadbudówki, dodano
stępkę balastową, ustawiono maszty, urządzono wnętrza mieszkalne.
W 1968 roku przedłużono rufę o około 4 m. Obecne
wymiary kadłuba: dług. całk. 36,03 m(z bukszprytem 42,90 m),
szerokość 6,70 m, zanurzenie maks. 4,6 m, wysokość 3,60 m.
Wysokość najwyższego masztu - fokmasztu 27,75 m.
Ożaglowanie: żagle podstawowe (1 — 8) mają pow. 443,5 nP,
żagle dodatkowe (9 — 11) - 182 m2 razem 625,5 m2 . Prędkość,
pod żaglami w dobrych warunkach dochodzi do 12 węzłów.
Statek ma silnik marki DWK o mocy 330 K M przy 328 obr.
/min., śrubę stałą, prędkość pod silnikiem 9,5 węzła.
Wyposażenie nawigacyjne: Decca Navigator, radionamiernik,
echosonda, UKF i radiostacja komunikacyjna o mocy
40W, znak rozpoznawczy - SPGZ.
Pomieszczenia: dla załogi stałej 6 kabin jednoosobowych,
40 miejsc dla załogi szkolonej i instruktorów.
W latach od 1961 do 1975 jacht odbył 120 rejsów z 5161
uczestnikami na trasie ponad 100 tysięcy mil morskich, odwiedzając
wiele razy wszystkie kraje nad Bałtykiem i Morzem
Północnym. W 1969 roku opłynął Islandię, w 1970 roku
odwiedził Wyspy Kanaryjskie, Agadir i Casablankę. Brał
udział w Operacji Żagiel 1972, zajmując piąte miejsce w klasie
B na trasie Helsinki - Trelleborg oraz udział w Operacji Żagiel
1974.
Kapitanem podczas przebudowy w 1960 roku był Stanisław
Ludwig, a kapitanami prowadzącymi jacht: w latach
1961 - 63 Bolesław Romanowski, 1964 - 71 Zbigniew Frąszczak.
w 1972 roku Leonard Sadłowski, 1973 - 74 Jan Sauer, a obecnie
Benon Przybyszewski.
W październiku 1974 roku s/y ZAWISZA CZARNY rozpoczął
serię rejsów afrykańskich mających na celu realizację
zadań szkoleniowych objętych programem wychowania morskiego
ZHP. Rejsy te odbywają się na trasie Algier - Wyspy
Kanaryjskie i statek zawija po drodze do następujących portów:
Oran, Malaga, Gibraltar, Ceuta, Casablanka, Santa
Cruz de Tenerfe, Las Palmas de Gran Canaria, oraz Arrecife
de Lanzarote. Załogi dla poszczególnych rejsów zmieniają się
co miesiąc w Algierze i przewożone są z Warszawy samolotami
Polskich L i n i i Lotniczych. W latach następnych ZAWISZA
CZARNY będzie w okresie zimowym kontynuował rejsy szkoleniowe
na akwenach południowych.
I - magazyny, I I - kapitan, I I I - nawigacyjna, IV - kuchnia,
V - WC, VI - mesa, V I I - załoga stała, V I I I - maszynownia,
I X - załoga, X - łazienka
Żagle: 1 - benzan, 2 - bezansztaksel, 3 - grot, 4 - grotsztaksel,
5 - fok, 6 - sztafok, 7 - kliwer, 8 - bomkliwer, 9 - latacz, 10 -
bryfok, 11 - raf i .