DWIE KSIĄŻKI:
1. ZARYS TEORII LITERATURY, autorzy: Michał Głowiński, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, wydawca: WSiP, Warszawa 1986, wydanie V, oprawa twarda, stron 544, wymiary 149 x 211, bibliografia, indeks terminów, indeks autorów i tytułów. UWAGA – przetarcia i zabrudzenia na okładce; zabrudzenia i przebarwienia bloku. SPIS TREŚCI: Wstęp. Nauka o literaturze i jej działy (Przedmiot i zadania teorii literatury; Historia literatury i jej związek z teorią literatury; Krytyka literacka i jej stosunek do teorii i historii literatury) – I. Literatura wobec życia społecznego: Dzieło literackie jako fakt socjalny (Utwór literacki jako sposób kontaktu społecznego; Dzieło literackie jako twór o genezie jednostkowej i zarazem społecznej; Utwór literacki jako czyn społeczny twórcy) - Funkcje dzieła literackiego: A. Literatura wśród innych dziedzin kultury – B. Funkcja estetyczno-poznawcza utworu literackiego (Świat przedstawiony utworu literackiego wobec rzeczywistości; Humanistyczna zawartość obrazu literackiego; Historyczny i uniwersalny wymiar obrazu literackiego; Uogólnienie i indywidualizacja w obrazie literackim; Fikcyjny charakter świata, przedstawionego w utworze literackim) – C. Funkcja estetyczno-wychowawcza utworu literackiego (Ścisły związek funkcji estetyczno-poznawczej i estetyczno-wychowawczej; Kierunkowość estetyczno-wychowawczego oddziaływania utworu; Zdolność oddziaływania estetyczno-wychowawczego jako kryterium wartości utworu literackiego) - Estetyczno-ideowa konkretyzacja dzieła literackiego – II. Główne elementy struktury dzieła literackiego (Pojęcie struktury utworu; Sfera treści i sfera formy w strukturze dzieła literackiego; Styl i kompozycja utworu; Podstawowe składniki treści utworu) – III. Elementy stylistyki (Tworzywo dzieła literackiego; Dziełoliterackie jako swoisty typ wypowiedzi; Stosunek wypowiedzi literackiej do systemu językowego; Funkcja estetyczna a organizacja wypowiedzi; Waloryzacja estetyczna wszystkich stron języka w utworze literackim; Możliwości transformacji języka ogólnego w wypowiedzi literackiej; Typowe środki stylistyczne dzieła literackiego: Środki słowotwórcze - Przekształcenia semantyczne (tropy) - Środki składniowe - Odwołania do zjawisk spoza języka literackiego danej epoki - Odwołania do stylów literackich; Czynniki ogólne i indywidualne w stylu) – IV. Organizacja brzmieniowa wypowiedzi literackiej. Elementy polskiej wersyfikacji: Znaczenie brzmieniowej organizacji wypowiedzi literackiej (Instrumentacja wypowiedzi; Rytmizacja wypowiedzi) - Systemy wiersza polskiego (Wiersz średniowieczny; Wiersz sylabiczny; Wiersz sylabotoniczny; Wiersz toniczny; Wiersze nieregularne i wolne) – Rymy (Postaci rymu; Miejsce rymu w wierszu; Funkcje rymu) – Strofy – V. Problemy kompozycji (Norma kompozycyjna; Celowy charakter układów kompozycyjnych; Układ kompozycyjny a materiał tematyczny; Podstawowe czynniki kompozycji. Dominanty kompozycyjne; Kompozycja otwarta i zamknięta) – VI. Podział na rodzaje i gatunki literackie (Sposób istnienia rodzajów i gatunków literackich; Czynniki wyróżniające poszczególne rodzaje literackie: Podmiot i jego postawa wobec świata przedstawionego - Konstrukcje stylistyczne - Budowa świata przedstawionego (kompozycja); Synkretyczność rodzajowa utworu literackiego;Gatunki i odmiany. Życie gatunków literackich) – VII. Liryka (Liryka czy poezja?; Podmiot liryczny: Liryka bezpośrednia i pośrednia - Rola sytuacji w utworze lirycznym - Podmiot indywidualny i podmiot zbiorowy; Fikcja w liryce; Właściwości stylowo-kompozycyjne liryki; Typy przeżyć wyrażanych w liryce: Liryka miłosna - Liryka filozoficzna - Liryka religijna - Liryka polityczna i patriotyczna; Gatunki liryczne utrwalone w polskiej tradycji literackiej) – VIII. Epika (Narrator, bohater, fabuła - podstawowe elementy utworu epickiego; Epickie formy językowo-stylistyczne: Narracja - Wypowiedzi bohaterów - Typologia podstawowych form językowo-stylistycznych utworu epickiego; Ważniejsze gatunki epickie; Nowela – Powieść – Epos - Gatunki mieszane - Gatunki pograniczne) – IX. Dramat (Dramat a teatr; Budowa świata przedstawionego w dramacie; Struktura językowa dramatu; Tekst główny i tekst poboczny; Podstawowe gatunki dramatyczne: Gatunki ukształtowane w starożytności - Nowsze gatunki dramatyczne - Formy dramatyczne w w. XX.) - X. Dziedzina literatury dydaktycznej (Co to jest literatura dydaktyczna?; Satyra) –XI. Gatunki literatury ludowej (Uwagi wstępne; Poezja liryczna (pieśni): Klasyfikacja pieśni ludowych - Styl i kompozycja pieśni ludowych; Pogranicze epiki i liryki; Dramat ludowy; Proza ludowa; Nowe zjawiska w literaturze ludowej; Literatura ludowa a piśmiennictwo.) - XII. Elementy teorii procesu historycznoliterackiego (Charakter prawidłowości rządzących ewolucją literacką; Okres literacki; Prąd literacki; Poetyka prądu (sformułowana i immanentna).
2. POETYKA STOSOWANA,autorki: Bożena Chrząstowska, Seweryna Wysłouch, wydawca: WSiP, Warszawa 1976, wydanie Ii zmienione, oprawa twarda, stron 624, wymiary 160 x 211, bibliografia, indeks osób i utworów, indeks terminów. UWAGA – przetarcia i zabrudzenia na okładce; nieaktualne pieczątki biblioteki; zabrudzenia i przebarwienia bloku.