Stan: DOBRY+, książka czysta, spójna i kompletna, podpis,
Numer katalogowy B/3 14JAN23
Książka jest zbiorem doniesień rozproszonych w mało dostępnym piśmiennictwie medycznym, pisanych przede wszystkim z nadzieją, że zwrócą one uwagę lekarzy, psychologów i logopedów na problemy dzieci z zaburzonym w różnym stopniu, nieprawidłowym porozumiewaniem się językowym. Autorce zależało szczególnie na wskazaniu faktu oczywistego, iż rozwój języka i mowy nie rozpoczyna się w określonym momencie życia i rozwoju dziecka, a trwa od jego początku. Przyjęcie takiej zasady ujmowania rozwoju mowy przez lekarzy w zdecydowany sposób zmieni charakter pracy logopedów z korekcyjnej na stymulująco-korygującą oraz włączy ich do zespołów niezbędnych specjalistów zajmujących się dzieckiem od urodzenia.
Publikacja spełni swoje zadanie, jeżeli zachęci lekarzy i logopedów do wyjścia z zaklętego kręgu pozornych nieważności problemów, niemożności działań i małej wiary w swoje możliwości. Obecne wydanie zawiera materiały już opublikowane w niewielkim nakładzie, jednakże ze względu na duże zainteresowanie nimi logopedów oraz lekarzy drukuje je po raz wtóry, z pewnymi zmianami, jednocześnie dodając dwa rozdziały. Informacje płynące od logopedów i rodziców o tym, że stosują proponowane ćwiczenia, widzą ich skuteczność oraz czekają na dalsze, są nieocenionym bodźcem w żmudnej pracy i zachętą do ciągłych poszukiwań.
Spis treści
Od autorki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Rozdział I: U źródeł rozwoju mowy dziecka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Rozdział II: Wpływ zaburzeń mowy na kształtowanie siê osobowoœci dziecka . . . . . . . . . . . . . . 23
Rozdział III: Wczesna stymulacja rozwoju mowy dzieci w pierwszym roku życia . . . . . . . . . . . . 27
Rozdział IV: Wpływ dysfunkcji językowej na wady wymowy i zgryzu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Rozdział V: Badanie słuchu odróżniające alalię sensoryczną od niedosłuchu . . . . . . . . . . . . . . 34
Rozdział VI: Zaburzenia mowy u dzieci z chorobą Louis-Bar (ataxia teleangiectasia) . . . . . . . . 40
Rozdział VII: Histydynemia a zaburzenia mowy u dzieci. Próba wyjaśnienia przyczyn. . . . . . . . 44
Rozdział VIII: Jąkanie uwarunkowane defektem metabolicznym (obniżoną aktywnoœcią histydazy) . . . 49
Rozdział IX: Czynności przygotowujące niemowlęcy narząd artykulacyjny do mówienia . . . . 61
Rozdział X: Rehabilitacja logopedyczna dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym . . . . . . . 68
Rozdział XI: Wpływ analizatora ruchowego na opóźnione dojrzewanie funkcji słuchowych (wyznacznik zakresu profilaktyki logopedycznej) . . 81
Rozdział XII: Rola pediatry w profilaktyce logopedycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Aneks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Słownik u¿ytych terminów i skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96