YATO - LAMPA STROBOSKOPOWA DO SPRAWDZANIA I REGULACJI KĄTA ZAPŁONU - XENON
- YT-7311
Obudowa lampy wykonana jest w formie pistoletu z tworzywa sztucznego. Wewnątrz obudowy zamontowana jest lampa ksenonowa z elektronicznym układem wyzwalania oraz prosty układ optyczny w postaci soczewki skupiającej i reflektora. Impulsy sterujące pracą lampy pobierane są z układu zapłonowego. Zasilanie lampy pobierane jest z akumulatora samochodu.
Zastosowanie
- Lampa służy do sprawdzania i regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu w silnikach benzynowych.
- Właściwe ustawienie kąta wyprzedzenia zapłonu zgodne z zaleceniami producenta silnika zapewnia uzyskanie pełnej mocy silnika przy minimalnym jednostkowym zużyciu paliwa. Silnik spalinowy do prawidłowej pracy potrzebuje odpowiedniej ilości paliwa, powietrza i iskry elektrycznej, która powoduje zapłon mieszanki w optymalnym położeniu tłoka w cylindrze. Producent silnika określa moment zapłonu podając wartość kąta zapłonu w stopniach w stosunku do górnego zwrotny punktu (GZP) położenia tłoka w cylindrze. Zazwyczaj jest to kilka stopni przed GZP. Porównanie skali stopniowej na obudowie sprzęgła ze znakiem naniesionym na kole zamachowym sprzęgła w świetle lampy stroboskopowej pozwala określić kąt wyprzedzenia zapłonu w trakcie pracy silnika.
Specyfikacja
- Marka Yato
- Symbol YT-7311
- Rodzaj XENON
- Napięcie 12 V d.c.
- Maks. obroty 8000 min⁻¹
Zastosowanie do sprawdzania i regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu w silnikach benzynowych
Procedura sprawdzania kąta wyprzedzenia zapłonu
- Zlokalizować na silniku skalę z naniesionymi liczbami określającymi kąt wyprzedzenia zapłonu oraz znak na kole zamachowym oznaczający GZP i oczyścić z pyłu i smaru. W celu łatwiejszej obserwacji znaki można pomalować na biały kolor kredą lub farbą.
- Sprawdzić w dokumentacji technicznej zalecany przez producenta kąt wyprzedzenia zapłonu.
- Uruchomić silnik na okres kilku do kilkunastu minut, w celu uzyskania normalnej temperatury pracy, zwykle około 15 minut. Zatrzymać silnik.
- Jeżeli występuje układ regulacyjny podciśnieniowy należy odłączyć i uszczelnić.
- Podłączyć lampę stroboskopową zgodnie z rysunkiem. Uruchomić silnik.
- Skierować światło lampy stroboskopowej na znaki na kole i obudowie i odczytać kąt wyprzedzenia zapłonu.
- Porównać odczytaną wartość kąta z danymi producenta. Wyłączyć silnik.
Procedura regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu
- Poluzować mocowanie rozdzielacza zapłonu tak, aby można było przekręcić go w przód i w tył. Nie należy wykręcać całkowicie wkrętów mocujących i nie należy wyjmować rozdzielacza. Mocowanie powinno pozostać na tyle pewne, aby rozdzielacz nie zmieniał swego położenia podczas pracy silnika.
- Uruchomić silnik na okres kilku do kilkunastu minut, w celu uzyskania normalnej temperatury pracy, zwykle około 15 minut.
- Skierować światło lampy stroboskopowej na znaki na kole i obudowie i powoli obracać rozdzielacz zapłonu w prawo i w lewo do momentu, aż znak na kole zamachowym i odczytany kąt wyprzedzenia zapłonu na skali pokryją się. Wyłączyć silnik.
- Zamocować rozdzielacz zapłonu dokręcając uprzednio poluzowane śruby i nakrętki uważając , aby podczas mocowania nie zmienił on swojego położenia.Uruchomić silnik i sprawdzić wartość kąta wyprzedzenia zapłonu.