Wychowanie i nauczanie integracyjne Bogucka
SPIS TREŚCI
Od Wydawcy — Julian Radziewicz ...................................................4
Przedmowa — Małgorzata Kościelska.................................................5
I. WSPÓŁCZESNE TENDENCJE W OŚWIACIE
Zaspokajanie psychologicznych potrzeb uczniów — Stephen Viola ....................9
Nauczanie otwarte — Holger Müller.................................................12
Włączający system edukacji—Mary John, Phil Baylis ................................17
Pełne uczestnictwo — Jadwiga Bogucka..............................................22
II. INTEGRACJA PEDAGOGICZNA ZA GRANICĄ
Integracja dzieci upośledzonych i zdrowych и- Austrii — Heinz Gruber, Gottfried Petri ... 25
Integracja w szkolnictwie angielskim — Jadwiga Bińczycka, Ewa Mazanek.............46
Integracja po duńsku — Mirosław Baum..............................................53
Instytut Theofaana w Holandii — Jarosław Rola, Grażyna Walczak ...................56
Integracyjne nauczanie we Włoszech — Jutta Schöler................................58
Projekt integracyjny iv Hiszpanii— Alvaro Marchesi ...............................60
Edukacja integracyjna w Australii— Sandy Cook i in................................67
III. TRUDNE PROBLEMY INTEGRACJI.
PRZYKŁAD ROZWIĄZAŃ W MODELU HAMBURSKIM
Integracja zawdzięcza rodzicom powstanie i rozwój— opr. zbiorowe..................76
Organizacja warunków nauczania — Hans Wocken .....................................78
Współpraca z rodzicami — Holger Müller............................................85
Dzieci z poważnymi zaburzeniami — Andres Hinz, Almut Köbberling ..................95
Ocenianie postępów dzieci — Holger Müller.........................................97
Aneks: Przykłady świadectw opisowych ..........................................102
IV. Z DOŚWIADCZEŃ INTEGRACYJNYCH W POLSCE
Szlachetne hasło — integracja — Teresa Bach-Olasik ...............................105
Obraz dziecka niepełnosprawnego w literaturze a idea integracji — Jarosław Bąbka .109
Trzeci rok naszej działalności — Jolanta Zoga, Iwona Rosińska ....................112
Integracyjne przedszkole społeczne — Anna Florek..................................114
Integracja dzieci upośledzonych umysłowo i z głębokimi zaburzeniami
emocjonalnymi— Anna Gromadzka, Michał Lisicki..................................119
Specyfika pracy wychowawcy w grupie integracyjnej — Urszula Burzyńska,
Wojciech Domański.................122
Psycholog ivprzedszkolu integracyjnym — Grażyna Gasik.............................125
Integracyjne przedszkole środowiskowe — Mirosława Suchocka .......................128
Dwie klasy integracyjne w ITarazawze — Jadwiga Bogucka, Anna Brzozowska ..........133
Lekcja języka polskiego w klasie II integracyjnej — Anna Klimkowska ..............143
Ocena inaczej— Magdalena Roszkowska-Przetacznik, Dorota Słowik....................148
Aneks: Przykłady świadectw i analiz postępów w nauczaniu.......................150
WNIOSKI I PERSPEKTYWY
Warunki tworzenia grup integracyjnych —Jadwiga Bogucka............................161
Co dalej z integracją w Polsce? — Krystyna Ostrowska..............................164
ZAPRASZAM