Układ przeznaczony jest do zamontowania na stałe w samochodzie i kontroli pracy sondy lambda. Jest to typowy układ zbudowany na układzie lm3914. Przeznaczony dla sond cyrkonowych 1V. Rozdzielczość 0,1V / na diodę LED. W dołączonej instrukcji będzie opis jak podłączyć i który rezystor zmienić żeby zmienić zakres na 5V (rozdzielczość 0,5v / na diodę). W sprawnym samochodzie sygnał z sondy lambda cały czas zmienia się w granicach 0,2v - 0,8v. Na wyświetlaczu będą świecić kolejno diody LED . Jeśli świecący punkt stoi w miejscu ,lub zmiany są bardzo rzadkie prawdopodobnie sonda jest zużyta. Kontrolka oczywiście nie wskazuje rzeczywistego składu spalanej mieszanki tylko poprawność pracy układu "sonda-sterownik" (tak jak wszystkich testerów opartych na linijkach LED). Układ jest zasilony napięciem stabilizowanym 5V,na wejściu wzmacniacz LM358. Nie będę się rozpisywał o zastosowaniu, bo kto zdecyduje się kupić ma na pewno wystarczające wiadomości.
Dane techniczne:
- zasilanie 10-18V
- układ jest zabezpieczony przed niewłaściwym podłączeniem przewodów
- rezystancja wejściowa ponad 1 Mohm
- wyświetlacz LED jest czterokolorowy.
pierwsza dioda niebieska w pozycji 0v świeci cały czas sygnalizyjąc podłączenie kontrolkiNastępne kolory: 4x zielony (0.1v-0,4v), 3x żółta (0,5v-0,7v) , 2x czerwony(0,8v-0,9v) . W komplecie czarna rurka termokurczliwa dla zabezpieczania układu ( dł. 5cm )
Filmik na YOUTUBE ilustrujący pracę testera. https://www.youtube.com/watch?v=zRI_Q4vVAzQ
Jest to wcześniejsza wersja z roku 2014,z osobnymi LED zamiast bargrafu, ale zasada działania ta sama
sposób podłączenia kontrolki