Wojciech Kossak (1856 - 1942)
"Przysięga Kościuszki na Rynku w Krakowie"
chromolitografia na papierze, 62 x 83 cm
Unikatowa grafika - praca o tematyce typowej dla twórczości jednego z najlepszych polskich malarzy-batalistów - Wojciecha Kossaka, przedstawiająca przysięgę Tadeusza Kościuszki na Rynku w Krakowie w 1794 roku. W poziomej kompozycji artysta ujął historyczną scenę rozgrywającą się na Rynku Głównym z Tadeuszem Kościuszką ślubującym z szablą w dłoni i uniesioną do góry ręką. Na placu wokół Kościuszki, a także w oknach i na balkonie Ratusza zgromadzony jest tłum przyglądający się przysiędze.
Praca powstała na podstawie olejnego obrazu namalowanego przez Wojciecha Kossaka w 1911 roku. Pierwowzór znajduje się w zbiorach Muzeum Tadeusza Kościuszki w Solothurn (Solura), w Szwajcarii.
Technika: chromolitografia na papierze. Praca sygnowana i datowana w lewym, dolnym rogu (na płycie): "WOJCIECH KOSSAK 1911".
Wojciech Kossak (1856-1942) syn Juliusza, polski malarz wykształcony w Krakowie, Monachium, Paryżu. W twórczości widoczny wpływ ojca oraz J. Brandta. Dodatkowym impulsem podejmowania tematu konia była służba w krakowskim pułku ułanów. Artystyczne spełnienie osiągnął w tematyce historyczno-patriotycznej, batalistycznej odnoszącej się do epopei napoleońskiej, powstania listopadowego, I wojny światowej i wojny polsko-bolszewickiej. Reprezentował dużą biegłość techniczną, dobrą kompozycję, trafne uchwycenie ruchu i realiów historycznych, kostiumowych i wojskowych. Podejmował też gatunek portretu z celną, chociaż niekiedy idealizowaną charakterystyką modeli. Odniósł duże sukcesy już na początku kariery, co, w połączeniu z łatwością tworzenia i mnogością zamówień, spowodowało osłabienie rozwoju artystycznego, zaniedbanie koloru, powielanie replik, wreszcie powierzchowność i manierę. Spuścizna obejmowała ok. 2000 obrazów, m.in.: Olszynka Grochowska (1886), Śmierć Sowińskiego (1892), Ułańskie zaloty (1898), Bitwa pod Kircholmem (1928), oraz panoramy: Racławice (1892-1894, m.in. z J. Styką), Przejście przez Berezynę (1895, m.in. z J. Fałatem). Ponadto obrazy: Polowanie cesarskie w Gödöllö (1887), Polowanie w Antoninach (1909), portrety osobistości: Wilhelma II, Franciszka Józefa I, marszałka Focha, J. Piłsudskiego, I. Mościckiego.
Wymiary: 62 x 83 cm (w świetle ramy), z ramą: 76 x 97 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w złotą, profilowaną ramę z ornamentem roślinnym i perełkowaniem.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.