Wojciech Kossak (1856 - 1942)
"Lato w Nieświeżu", 1932 rok
olej na tekturze, 34 x 44 cm
Unikatowy obraz jednego z najsłynniejszych, polskich malarzy batalistów - Wojciecha Kossaka, przedstawiający konia zaprzęgniętego do wozu. W poziomej kompozycji artysta ukazał sylwetkę stojącego kasztanowego konia, ujętą z profilu. Koń jest zaprzęgnięty do drewnianego wozu, wypełnionego sianem. Scena rozgrywa się na tle letniego krajobrazu z bujną roślinnością w oddali. Obraz jest malowany szkicowo, szerokimi, zdecydowanymi pociągnięciami pędzla.
Temat pracy jest typowy dla artysty - końskie studia malował przez całą swą twórczość. Były to nie tylko szkice do większych dzieł, czy swobodne wprawki malarskie, ale także w pełni skończone kompozycje.
Obraz powstał w Nieświeżu, gdzie artysta bywał wielokrotnie latach 30-tych. W Nieświeżu - dawnej rezydencji rodu Radziwiłłów - odbywały się słynne polowania, w których sam artysta mógł także uczestniczyć.
Technika: olej na tekturze. Sygnowany i datowany w prawym, dolnym rogu: "Wojciech Kossak | 1932" (sygnatura oryginalna, autorska). Na odwrocie potwierdzenie autentyczności z 1971 roku, podpisane przez Leszka Ludwikowskiego.
Wojciech Kossak (1856 - 1942) syn Juliusza, polski malarz wykształcony w Krakowie, Monachium, Paryżu. W twórczości widoczny wpływ ojca oraz J. Brandta. Dodatkowym impulsem podejmowania tematu konia była służba w krakowskim pułku ułanów. Artystyczne spełnienie osiągnął w tematyce historyczno-patriotycznej, batalistycznej odnoszącej się do epopei napoleońskiej, powstania listopadowego, I wojny światowej i wojny polsko-bolszewickiej. Reprezentował dużą biegłość techniczną, dobrą kompozycję, trafne uchwycenie ruchu i realiów historycznych, kostiumowych i wojskowych. Podejmował też gatunek portretu z celną, chociaż niekiedy idealizowaną charakterystyką modeli. Odniósł duże sukcesy już na początku kariery, co, w połączeniu z łatwością tworzenia i mnogością zamówień, spowodowało osłabienie rozwoju artystycznego, zaniedbanie koloru, powielanie replik, wreszcie powierzchowność i manierę. Spuścizna obejmowała ok. 2000 obrazów, m.in.: Olszynka Grochowska (1886), Śmierć Sowińskiego (1892), Ułańskie zaloty (1898), Bitwa pod Kircholmem (1928), oraz panoramy: Racławice (1892-1894, m.in. z J. Styką), Przejście przez Berezynę (1895, m.in. z J. Fałatem). Ponadto obrazy: Polowanie cesarskie w Gödöllö (1887), Polowanie w Antoninach (1909), portrety osobistości: Wilhelma II, Franciszka Józefa I, marszałka Focha, J. Piłsudskiego, I. Mościckiego.
Wymiary: 34 x 44 cm, z ramą: 47 x 58 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Obraz oprawiony w oryginalną, przedwojenną ramę o lekko zaokrąglonych krawędziach z naturalnej dębiny.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Do pracy dodatkowo dołączona ekspertyza krakowskiego rzeczoznawcy, biegłego sądowego i dyrektora ds. naukowych Muzeum Historycznego w Krakowie - Leszka Ludwikowskiego z 1971 roku.