Wojciech Kossak (1856 - 1942)
"Głowa konia"
olej na tekturze, 40 x 33 cm
Autentyczny obraz jednego z najsłynniejszych, polskich malarzy batalistów - Wojciecha Kossaka, przedstawiający głowę gniadego konia. Koński łeb został ujęty z profilu, gniada maść wzbogacona jest białą "plamą" wzdłuż nosa zwaną potocznie "strzałką". Rumak ma założony prosty, skórzany kantar ze złotymi sprzączkami. Tło pracy stanowi zielony pejzaż z fragmentem stadniny lub pastwiska organiczonego białym płotem. Całość malowana pewnymi i niezwykle energicznymi pociągnięciami pędzla.
Temat pracy jest typowy dla artysty - końskie głowy malował przez całą swą twórczość. Były to nie tylko szkice do większych dzieł, czy swobodne wprawki malarskie, ale często, jak w przypadku poniższego dzieła, w pełni skończone kompozycje.
Technika: olej na tekturze. Sygnowany po lewej stronie: "Wojciech Kossak" (sygnatura oryginalna, autorska; częściowo przetarta).
Wojciech Kossak (1856 - 1942) syn Juliusza, polski malarz wykształcony w Krakowie, Monachium, Paryżu. W twórczości widoczny wpływ ojca oraz J. Brandta. Dodatkowym impulsem podejmowania tematu konia była służba w krakowskim pułku ułanów. Artystyczne spełnienie osiągnął w tematyce historyczno-patriotycznej, batalistycznej odnoszącej się do epopei napoleońskiej, powstania listopadowego, I wojny światowej i wojny polsko-bolszewickiej. Reprezentował dużą biegłość techniczną, dobrą kompozycję, trafne uchwycenie ruchu i realiów historycznych, kostiumowych i wojskowych. Podejmował też gatunek portretu z celną, chociaż niekiedy idealizowaną charakterystyką modeli. Odniósł duże sukcesy już na początku kariery, co, w połączeniu z łatwością tworzenia i mnogością zamówień, spowodowało osłabienie rozwoju artystycznego, zaniedbanie koloru, powielanie replik, wreszcie powierzchowność i manierę. Spuścizna obejmowała ok. 2000 obrazów, m.in.: Olszynka Grochowska (1886), Śmierć Sowińskiego (1892), Ułańskie zaloty (1898), Bitwa pod Kircholmem (1928), oraz panoramy: Racławice (1892-1894, m.in. z J. Styką), Przejście przez Berezynę (1895, m.in. z J. Fałatem). Ponadto obrazy: Polowanie cesarskie w Gödöllö (1887), Polowanie w Antoninach (1909), portrety osobistości: Wilhelma II, Franciszka Józefa I, marszałka Focha, J. Piłsudskiego, I. Mościckiego.
Wymiary: 40 x 33 cm, z ramą: 53 x 46 cm. Stan zachowania: dobry - (praca po profesjonalnej konserwacji; przetarcia malatury). Obraz oprawiony w ramę w kolorze złota z bogato zdobionymi narożnikami.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).