Wlastimil Hofman (1881 - 1970)
"Madonna Belwederska"
chromolitografia barwna na papierze, 75 x 82 cm
Unikatowa, niezwykle efektowna grafika na podstawie obrazu jednego z najsłynniejszych, polskich malarzy początku XX wieku - Wlastimila Hofmana przedstawiająca Madonnę. W kompozycji zbliżonej do kwadratu artysta ukazał grupę postaci - siedzącą kobietę z dzieckiem w ramionach oraz dwóch małych muzykantów po jej bokach, skrzypka i chłopca z fletem. Tytułowa Madonna czule przytula dzieciątko zawinięte w pasiastą chustę. Scena została ujęta na tle pejzażu, rozległej równiny z polami.
Olejny pierwowzór, na podstawie którego wykonana została prezentowana grafika został namalowany w 1910 roku. Praca znajduje się w zbiorach Muzeum w Belwederze w Wiedniu.
Technika: chromolitografia barwna na papierze. Praca sygnowana na płycie w lewym, dolnym rogu: "Vlastimil 1910".
Wlastimil Hofman (1881 - 1970) malarz urodzony w Czechach, przedstawiciel symbolizmu. W 1889 roku wraz z rodziną przeniósł się do Krakowa. W 1896 roku rozpoczął studia w SSP u J. Malczewskiego, L. Wyczółkowskiego i J. Stanisławskiego. W latach 1899-1901 studiował w Paryżu. Od 1904 roku należał do Towarzystwa Artystów Czeskich "Mánes" i Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". W 1905 roku powstała "Spowiedź", która wystawiona w 1906 roku w warszawskiej Zachęcie przyniosła mu sławę. W 1907 roku jako pierwszy Polak otrzymał nominację na członka wiedeńskiej Galerii Secesji. Rok 1939 zamknął okres spokojnego życia i zmusił do wojennej tułaczki przez Wołyń do Stambułu, Hajfy, Tel Awiwu, Jerozolimy. Do Krakowa powrócił w czerwcu 1946 roku, ale już w 1947 roku wyjechał do Szklarskiej Poręby, gdzie zamieszkał w skromnym domku. W 1961 roku został odznaczony Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski. W Szklarskiej Porębie do dziś znajduje się małe muzeum poświęcone jego twórczości. Istotny wpływ na twórczość Hofmana miała symbolistyczna sztuka Malczewskiego, z którym przyjaźnił się do jego śmierci. Hofman uznawany jest za kontynuatora zapoczątkowanej przez Malczewskiego linii symboliczno-alegorycznej w malarstwie. Malował też sceny o tematyce religijnej, antycznej, baśniowej i fantastycznej. Był również autorem scen rodzajowych z życia górali i wizerunków chłopów, w których akcentował folklor i dekoracyjność strojów.
Wymiary: 75 x 82 cm, z ramą: 100 x 108 cm. Stan zachowania: bardzo dobry - (kilka prawie niewidocznych, drobne załamania papieru). Praca oprawiona w profilowaną ramę w kolorze przecieranego złota z kremowym passe partout.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.