Wlastimil Hofman (1881 - 1970)
"Boży śpiewak"
autolitografia na papierze, 19 x 15 cm
Autentyczna praca jednego z najsłynniejszych, polskich malarzy początku XX wieku - Wlastimila Hofmana przedstawiająca bożego śpiewaka. W pionowej kompozycji autor ukazał postać młodzieńca siedzącego pod drzewem. Skromnie ubrany o bosych stopach, bez nakrycia głowy, trzyma w rękach na kolanach ludowy instrument - gęśliki i smyczek. Zdaje się być zamyślony lub rozmodlony z oczami wpatrzonymi w górę. Chłopiec ukazany został na tle pejzażu z nielicznymi, suchymi drzewami.
Motywy grajków i muzykantów to często powtarzające się tematy w alegorycznej sztuce Wlastimila Hofmana.
Technika: autolitografia na papierze. Praca sygnowana monogramem wiązanym na płycie w prawym, dolnym rogu: "WH". Na odwrocie autorski tytuł grafiki: "BOŻY ŚPIEWAK | 1925".
Wlastimil Hofman (1881 - 1970) malarz urodzony w Czechach, przedstawiciel symbolizmu. W 1889 roku wraz z rodziną przeniósł się do Krakowa. W 1896 roku rozpoczął studia w SSP u J. Malczewskiego, L. Wyczółkowskiego i J. Stanisławskiego. W latach 1899-1901 studiował w Paryżu. Od 1904 roku należał do Towarzystwa Artystów Czeskich "Mánes" i Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". W 1905 roku powstała "Spowiedź", która wystawiona w 1906 roku w warszawskiej Zachęcie przyniosła mu sławę. W 1907 roku jako pierwszy Polak otrzymał nominację na członka wiedeńskiej Galerii Secesji. Rok 1939 zamknął okres spokojnego życia i zmusił do wojennej tułaczki przez Wołyń do Stambułu, Hajfy, Tel Awiwu, Jerozolimy. Do Krakowa powrócił w czerwcu 1946 roku, ale już w 1947 roku wyjechał do Szklarskiej Poręby, gdzie zamieszkał w skromnym domku. W 1961 roku został odznaczony Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski. W Szklarskiej Porębie do dziś znajduje się małe muzeum poświęcone jego twórczości. Istotny wpływ na twórczość Hofmana miała symbolistyczna sztuka Malczewskiego, z którym przyjaźnił się do jego śmierci. Hofman uznawany jest za kontynuatora zapoczątkowanej przez Malczewskiego linii symboliczno-alegorycznej w malarstwie. Malował też sceny o tematyce religijnej, antycznej, baśniowej i fantastycznej. Był również autorem scen rodzajowych z życia górali i wizerunków chłopów, w których akcentował folklor i dekoracyjność strojów.
Wymiary: 19 x 15 cm (w świetle passe partout), z ramą: 32 x 27 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w profilowaną ramę w kolorze przecieranego srebra z perełkowaniem przy wewnętrznych krawędziach z jasnoszarym passe partout.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).