Władysław Bielecki (1896-1943)
"Wawel - dziedziniec"
drzeworyt barwny
Obiektem aukcji jest autentyczna grafika krakowskiego malarza i grafika - Władysława Bieleckiego. Artysta korzystając z wielu osobno barwionych płyt drzeworytniczych stworzył pejzaż miejski z widokiem na Zamek Królewski na Wawelu. Wzgórze przedstawione jest od strony południowo-wschodniej, prawdopodobnie widziane z początku ulicy Bernardyńskiej. Po lewej stronie, ponad murami obronnymi, widoczna jest Baszta Senatorska. Obecnie Baszta ta ma zwieńczenie w postaci spadzistego dachu nawiązujące do pierwotnej konstrukcji budynku. Na przedstawionym drzeworycie można zauważyć, że budowla jest zakończona pseudogotyckim krenelażem, który został dobudowany przez Austriaków w 1858 roku i zlikwidowany dopiero w 2002 roku. Po prawej strony od Baszty Senatorskiej widoczny jest fragment ściany Zamku, za którą znajduje się tytułowy dziedziniec. Dalej na prawo widoczna jest wieża mieszkalna Jordanka. Dolne partie murów obronnych są w całości zasłonięte przez gęste drzewa. Pierwszy plan u góry zajmują malowniczo opadające gałęzie drzewa klonowego z czerwieniejącymi liśćmi.
Technika wykonania: drzeworyt barwny na papierze. Praca sygnowana ołówkiem pod kompozycją w prawym, dolnym rogu: "WF. Bielecki sc. et imp." (sygnatura oryginalna, autorska), opisana w lewym, dolnym rogu: "Drzeworyt oryg. / "Wawel - dziedziniec".
Władysław Bielecki (ur. 1896, zastrzelony w 1942 lub 1943 w Krakowie) – polski rzeźbiarz drzeworytnik, malarz i grafik. W czasie I wojny światowej walczył w 2 Pułku Ułanów Legionów Polskich, po 1918 wyjechał do Niemiec, gdzie studiował na monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych. Po zakończeniu nauki powrócił do Krakowa, gdzie poza został nauczycielem rzeźby w Szkole Sztuk Pięknych. Był mistrzem drzeworytu i linorytu barwnego, twórcą wielu ekslibrisów, znaczący wpływ na jego twórczość mieli drzeworytnicy japońscy i krakowska szkoła pejzażu. Tematem jego prac była architektura i pejzaże, przy tworzeniu których stosował nowatorskie metody ukazujące w sposób eksperymentalny znaczenie naświetlenia.
Wymiary: 145 x 159 mm (odcisk płyty), z ramą: 29,5 x 27 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w delikatną, złotą ramę z brązowym passe partout.
Do pracy (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający oryginalność przedmiotu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie, istnieje możliwość dołączenia ekspertyzy rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (za dodatkową opłatą).