Nowepytanie
DziesięćlatpopojawieniusięnarynkuselleraOddobregodowielkiegoJimCollinspowracazkolejnąprzełomowąpublikacją.Tymrazemstawiapytanie: „Dlaczegopewnefirmyświęcątriumfywczasachpełnychniepewności,anawetchaosu,podczasgdyinnezwyczajnieniedająsobierady?” Woparciuodziewięcioletniebadania,wsparterygorystycznąanaliząipoprzetykanefascynującymihistoriami,Collinswrazzewspółautorem,MortenemHansenem,przedstawiająpryncypia,dziękiktórymmożnazbudowaćprawdziwiewielkieprzedsiębiorstwowniespokojnej,szybkozmieniającejsięrzeczywistości,kiedyniesposóbprzewidziećprzyszłości.
Nowebadania
Tym,coodróżniaksiążkęWielcyzwyboruodpoprzednichpracCollinsa,jestakcentpołożonynietylkonawynikibadanychfirm,alerównieżnaniestabilnycharakterotoczenia,wjakimowymfirmomprzyszłoobecniedziałać.
Wspieraniprzezzespółskładającysięzponaddwudziestubadaczy,CollinsiHansenpoświęcająsięstudiomnaddrogą,którazawiodławielefirmkuwielkości.Oweprzedsiębiorstwaodnotowaływynikiprzynajmniejdziesięciokrotniewyższeniżśredniawbranży,aponadtodokonałytegowczasachcharakteryzującychsięogromnymi,aprzytymnieprzewidywalnymizmianami,niepoddającymisięjakiejkolwiekkontroli.Zespółbadawczypodjąłsięnastępnieskontrastowaniaowychfirm,nazwanychzewzględunaskalęwyników „10X” ,zpieczołowiciewyselekcjonowanągrupąporównawczą,składającąsięzprzedsiębiorstw,któreniezdołałyosiągnąćwielkościwrównieekstremalnychwarunkach.
Nowewnioski
Wynikibadańdoprowadziłydozaskakującychwniosków:
- Najlepsiprzywódcyniepodejmowaliwiększegoryzyka,niebyliwiększymiwizjonerami,aniteżniewykazywalisięwiększąkreatywnościąniżliderzyzgrupyporównawczej;charakteryzowalisięnatomiastwiększymzdyscyplinowaniem,zawierzalidoświadczeniu,aniespekulacjom,atakżebylibardziejparanoiczni.
- Innowacyjnośćsamawsobiewcaleniejestasemwrękawie,któryzapewniwygranąwświeciepełnymchaosuiniepewności;znacznieistotniejszajestumiejętność „odważenia” odpowiedniejmiarkiinnowacyjności,zmieszaniakreatywnościzezdyscyplinowaniem.
- Przekonanie,żewszybkozmieniającymsięświecienależypodejmowaćszybkiedecyzjeiszybkiedziałania,jestpomysłemsamobójczym.
- Reakcjawielkichfirmnadrastycznezmianywotoczeniubyłamniejradykalnaniżfirmzgrupyporównawczej.
Autorzypodważająpowszechneprzekonania,oferującwzamianzmuszającedorefleksji,aczchwytliwe,aprzedewszystkimniezmierniepraktycznekoncepcje.Należądonich:firmy10X;marsz20-milowy;pociski,potemkulearmatnie;unoszeniesięnadliniąśmierci;szerokaperspektywa,potemzbliżenie;orazprzepisKMiS.
Wreszcie,wostatnimrozdzialeCollinsiHansenprzedstawiająswojąnajbardziejprowokacyjnąioryginalnąanalizę– polegaonanazdefiniowaniu,skwantyfikowaniuizbadaniuroliodgrywanejprzezszczęście.Wielkiefirmyniemiaływięcejszczęścianiżichodpowiedniczkizgrupyporównawczej,aleodnotowaływyższąstopęzwrotuzeszczęścia.
NiniejszaksiążkamawszystkiecechyjużklasycznychpozycjiCollinsa– idziepodprąd,wspierasięnawiarygodnychdanychipotrafinatchnąćoptymizmem.CollinsiHansenudowadniająwprzekonującysposób,żenawetwświeciepełnymchaosuiniepewnościbyciewielkimjestkwestiąwyboru,anieszczęścia.
SKU PRODUKTU: 154236 | SKU WARIACJI: W155916