"W poszukiwaniu teorii nauczania" tytuł oryginału Toward a theory of instruction
STAN BDB, JAK NOWA
Jerome S. Bruner
Tłumaczenie: Ewa Krasińska
Wydawnictwo: Państwowy Instytut Wydawniczy
Objętość: str. 236
ISBN: brak
Seria: Biblioteka Myśli Współczesnej
Wydanie: 1 z 1971
Spis treści:
Przedmowa — Krzysztof Kruszewski
Słowo wstępne
Prawidłowości rozwoju
Wychowanie jako produkt społeczny
Uwagi do teorii nauczania
Kurs „nauki o człowieku"
Nauka rodzimego języka
Wola uczenia się
Aktywny stosunek do problemów a postawa obronna
Praca nad programem i jego ocena
Czynność uczenia się jest bezsprzecznie najbardziej charakterystyczną cechą człowieka. Skłonność do uczenia się jest w nim tak głęboko zakorzeniona, że jest niemal odruchowa, to też uczeni wnikliwie studiujący zachowanie człowieka zastanawiają się nawet, czy "wyodrębnienie człowieka jako gatunku nie dokonało się właśnie ze względu na tę czynność.
Jakie czynniki wpływają na to, że nabywanie wykształcenia sprawia uczniom zadowolenie i pozwala im odczuwać przyjemność z uprawiania nauki, mimo że odbywa się w nieco sztucznej atmosferze, jaką z natury rzeczy stwarza szkoła?
Zapoznawanie uczącego się z poszczególnymi dziedzinami wiedzy nie powinno polegać na wbijaniu mu do głowy ich wyników. Chodziłoby raczej o to, by go nauczyć brać czynny udział w procesie umożliwiającym tworzenie wiedzy. Celem uczenia danego przedmiotu nie ma być produkowanie małych chodzących encyklopedii, lecz doprowadzenie do tego, by uczeń zaczął samodzielnie myśleć w sposób matematyczny lub spojrzał na sprawy z punktu widzenia historyka nauki i aktywnie uczestniczył w procesie dochodzenia do wiedzy.
(tekst z okładki)
KSIĄŻKA JEST W STANIE DOBRYM +