Vampyr XBOX ONE
Mroczne RPG akcji autorstwa francuskiego studia DONTNOD Entertainment. Jego protagonistą jest doświadczony chirurg wojskowy, który powraca z frontu I wojny światowej z misją niesienia pomocy ludziom i powstrzymania szerzącej się epidemii grypy hiszpanki. W drodze powrotnej zostaje jednak ugryziony przez wampira. Od tego czasu jest rozdarty pomiędzy swym powołaniem, a powoli przejmującą kontrolę naturą zimnego krwiopijcy.
RPG, dwudziestolecie międzywojenne, horror, RPG akcji, TPP, wampiry.
Vampyr jest mroczną grą RPG akcji, za której opracowaniem stoi studio Dontnod Entertainment – niezależny francuski zespół deweloperski, znany z takich gier, jak Remember Me oraz epizodyczna przygodówka Life is Strange; natomiast wydanie omawianego tytułu wzięła na swoje barki firma Focus Home Interactive, istniejąca na rynku wydawniczym od 1996 roku. Podobnie jak poprzednie dzieła tej ekipy, opisywana tutaj pozycja trafiła nie tylko na komputery osobiste, lecz również na konsole. Gra czerpie garściami ze stylistyki gotyckiego horroru, a na tle innych produkcji tego typu wyróżnia się przede wszystkim za sprawą złożonej mechaniki rozgrywki, która sprawia, że wszystkie poczynania gracza znajdują odzwierciedlenie w kondycji świata gry.
Fabuła
Akcja gry przenosi nas w czasy, gdy w Europie szalała epidemia zabójczej grypy zwanej hiszpanką, a na ulicach Londynu panowały przemoc i strach. Wcielamy się w rolę niejakiego Jonathana E. Reida – cenionego chirurga wojskowego, który powraca z frontu I wojny światowej z misją niesienia pomocy chorym ludziom oraz znalezienia sposobu na powstrzymanie śmiertelnej epidemii. Pewnego dnia nasz protagonista budzi się w masowym grobie i odkrywa, że stał się wampirem. Od tego czasu będzie się musiał zmagać nie tylko z samą zarazą, ale również ze swą nową naturą krwiopijcy oraz narastającą żądzą krwi, co prowadzi do konieczności podejmowania ciężkich wyborów moralnych. To, kogo zabijemy, a kogo oszczędzimy, w istotny sposób może wpłynąć na bieg fabuły.
Mechanika
Pod względem mechaniki mamy do czynienia z dość typowym erpegiem akcji. Podczas rozgrywki przemierzamy mroczne ulice Londynu, wykonując szereg zadań głównych oraz pobocznych i rozmawiając z napotkanymi postaciami niezależnymi. Nierzadko jednak stajemy oko w oko ze śmiertelnym przeciwnikiem, w tym nowym, agresywnym gatunkiem wampirów, który pojawił się najprawdopodobniej na skutek mutacji wywołanych hiszpanką. Na naszej drodze stają również łowcy wampirów, czyli członkowie starożytnej organizacji, ponownie powołanej do obrony ludzi w obliczu nowego zagrożenia. Walka z nimi odbywa się w czasie rzeczywistym, a posługujemy się w niej zarówno gołymi rękami oraz improwizowaną bronią białą i palną, jak i rozwijanymi w toku gry typowo wampirzymi umiejętnościami. Starcia są bardzo dynamiczne i zależne nie tylko od rozwoju umiejętności Jonathana, ale również sprawności gracza.
Oczywiście, jak przystało na grę o krwiopijcach, w produkcji nie zabrakło również tak istotnego elementu jak wypijanie krwi ofiar. Może stać się nią absolutnie każda postać – czy to przeciwnik podczas walki, czy to nieszczęśnik napotkany w trakcie eksploracji. Niejednokrotnie musimy podejmować trudne decyzje co do tego, która z postaci niezależnych stanie się naszym następnym celem, gdyż raz wyeliminowana znika ze świata gry na zawsze, co może utrudnić realizację niektórych zadań. Twórcy zdecydowali się na wprowadzenie do gry sześćdziesięciu mieszkańców Londynu, którzy mają swój dokładny profil i cechy indywidualne, a ich obecność wpływa na cały ekosystem miasta. Wypicie krwi przypadkowej ofiary może mieć nieoczekiwane skutki, dlatego ważne jest wcześniejsze rozpoznanie sytuacji i zdobycie jak najwięcej informacji na temat wybranego celu. Krew jest również odpowiednikiem punktów doświadczenia, więc im więcej jej wypijemy, tym silniejszy stanie się główny bohater. Picie krwi szczurów czy łowców wampirów również zapewnia wzrost punktów doświadczenia, ale dopiero wyssanie życia z jednego z mieszkańców wydatnie przyczyni się do rozwoju postaci. Co ciekawe, całą grę można przejść bez zabijania NPC-ów, jednak jest to znacznie trudniejsze.
Londyn, który widzimy w grze, składa się z czterech dzielnic. Stan każdej z nich stopniowo się pogarsza z powodu szalejącej plagi, więc naszym zadaniem jest również pomaganie mieszkańcom dzięki wiedzy nabytej jako lekarz. Zabijanie niewinnych wpływa niekorzystanie na stan dystryktu, zatem trzeba być rozsądnym w swoich wampirzych działaniach. Jeśli poziom dzielnicy przekroczy punkt krytyczny, na jej terenie zapanuje chaos, stracimy możliwość handlu z kupcami i nie będziemy mogli na tym obszarze uzyskać dostępu do zadań pobocznych. Historia przedstawiona w grze ma kilka różnych zakończeń, które są uzależnione od decyzji podjętych w trakcie gry.
W grze zaimplementowano również crafting. Reid dzięki zbieranym materiałom może ulepszać swoje bronie, tworząc nowe pistolety i ostrza do walki. Rzemiosło to istotny element w rozwoju postaci. Jeśli nie chcemy zabijać NPC-ów, musimy stale ulepszać nasz ekwipunek, zastępując tym samym potęgę uzyskaną po zabiciu drugoplanowej postaci lepszym rynsztunkiem.
Kwestie techniczne
Pod względem technicznym Vampyr na platformie PlayStation 4 wykorzystuje potencjał zaawansowanego silnika Unreal Engine 4, co gwarantuje wysoką jakość oprawy wizualnej. Twórcom ze studia DONTNOD udało się połączyć mechanikę typowych RPG akcji z mroczną specyfiką epoki oraz niezwykłym klimatem klasycznych filmów o wampirach.
Tryb gry: single player
- GRA UŻYWANA
- STAN B.DOBRY
- OKŁADKA - ANGIELSKA
- JĘZYK - POLSKIE NAPISY
- GRA DOSTĘPNA OD RĘKI