Rapid Laser - urządzenie do pomiaru geometrii ramy motocykla
Niezależnie od tego, czy dany motocykl jest motocyklem przeznaczonym na zwykłe drogi czy na tor wyścigowy, idealna i nienaruszona geometria szkieletu to po prostu mus. RapidLaser jest profesjonalnym narzędziem kontrolno-diagnostycznym, które pozwoli Ci dostrzec niewłaściwe złożenie motocykla, a także odsłoni ukryte uszkodzenia/odchyłki w jego ramie i szkielecie.
Jedną z największych zalet RapidLaser-a jest to, że możesz nim zbadać stan motocykla bez demontowania owiewek / elementów nadwozia, co normalnie pochłania mnóstwo czasu. RapidLaser jest absolutnie niezbędny w warsztatach/serwisach, w teamach wyścigowych, dla sprzedających używane motocykle, a także dla handlujących / wydobywających części zamienne ze zużytych maszyn.
- Kontrola osiowości tylnego koła jezdnego
Nieprawidłowe wyrównanie tylnego koła powoduje nadmiernie szybkie zużywanie się: kół zębatych napędu, łańcucha napędowego, łożysk w kołach, amortyzacji uderzeń kół napędowych, osi kół i opon.
- Pomiar rozstawu osi kół
Również zmieniony (w stosunku do fabrycznego) rozstaw osi może być wskazówką, że motocykl przeszedł czołowe zderzenie — ponieważ mniejszy rozstaw kół występuje tylko wtedy, gdy kąt natarcia (pochylenia przód-tył) kolumny kierownicy staje się stromszy (przy założeniu prawidłowej geometrii i fabrycznych ustawień zawieszenia). Aby pomiar rozstawu osi był pomyślny/sensowny, musisz mieć motocykl z układem napędowym w stanie jak fabrycznym! — łańcuch (w tym jego zwis) i zębate koła łańcuchowe przednie i tylne muszą być nowe wg specyfikacji OEM, ponieważ wartości podawane przez producentów stosują się tylko do stanu magazynowego.
- Kontrola skrzywienia/skręcenia dźwigni wahacza
Podobnie jak w przypadku źle ustawionego tylnego koła motocykla, wygięty/skręcony wahacz powoduje złe prowadzenie/zachowanie się motocykla, nierówne zużywanie się opon oraz zespołu napędowego— jednak w stopniu poważniejszym i niebezpieczniejszym. Ze względów zachowania bezpieczeństwa motocykli z wygiętym/skręconym wahaczem nie należy używać, aż problem ten zostanie usunięty. Jeżeli motocykl nie uległ wypadkowi, to najpierw sprawdź stan łożysk wahacza.
- Kontrola skrzywienia/skręcenia ramienia w widelcach
Zwykły, prosty uślizg już przy małej prędkości może łatwo za jednym zamachem wygiąć rury widelca i obniżyć półkę/mostek widelca. Jest to więc kolejne, niezwykle ważne miejsce, wymagające kontrolowania w motocyklu, a przy tym – jak w poprzednim przypadku – ma bardzo duży wpływ na zachowanie się (prowadzenie) maszyny.
- Kontrola skrzywienia/skręcenia główki ramy
Gdy dochodzi do wypadku, rama motocykla wykazuje skłonność do odkształcenia (wygięcie/skręcenie), zwłaszcza przy zderzeniach czołowych. Nawet najmniejsza odchyłka tutaj od stanu fabrycznego czyni motocykl bezużytecznym, a do tego jazda na nim po drodze czy na torze jest bardzo niebezpieczna, dlatego trzeba bezzwłocznie usunąć taką nieprawidłowość. Uszkodzenie ramy uchodzi za jedno z najpoważniejszych rodzajów uszkodzeń w motocyklach.