Urvis Bike to elektryczny rower towarowy. Począwszy od projektu, poprzez spawanie, malowanie oraz montaż, całość produkcji ma miejsce w Polsce.
Rodzaj silnika: w tylnym kole
Dla roweru cargo Urvis Bike zastosowano silnik elektryczny zlokalizowany w tylnym kole (piaście). Zaletą tego rozwiązania jest to, że rama może posłużyć do konfiguracji roweru z „klasycznym” napędem, czyli bez wspomagania. Maksymalną moc silnika elektrycznego określa norma PN-EN 15194 (EPAC) i jest to 250W.
Bateria: pojemność 750Wh
Rower towarowy ze względu na gabaryty, masę oraz sposób użytkowania powinien być wyposażony w baterię o dużej pojemności. W rowerze Urvis Bike umieszczono baterię o największej dostępnej pojemności – 750Wh. Bateria została umiejscowiona w pionie, po prawej stronie kolumny kierowniczej, tuż za tylną ścianą przestrzeni ładunkowej. Jej położenie umożliwia swobodne wysunięcie z szyny montażowej np. w celu naładowania (ładowanie może odbywać się na rowerze) lub wymiany. Za szyną mocującą baterię znajduje się sterownik. Zasięg roweru cargo wyposażonego w baterię o pojemności 750Wh to około 70 km – jest on uzależniony od warunków drogowych, wagi ładunku oraz pogody (temperatura, wiatr).
Osie, łożyska
Do osadzenia widelca oraz kolumny kierowniczej zastosowano wytrzymałe łożyska sterów w standardzie 1 1/8”. Dobrane stery wyposażone są w wytrzymałe łożyska maszynowe poprzeczno-wzdłużne (ACB) oraz miski kute z aluminium 6061-T6. Średnica tylnej osi koła jest podyktowana rodzajem silnika elektrycznego tego roweru cargo i wynosi 10 mm. Natomiast w przednim kole użyto oś przelotową o średnicy 15 mm.
Koła
Z tyłu zastosowano koło w popularnym rozmiarze 26”, a z przodu w rozmiarze 20”. Dzięki temu przednia część ramy jest bardziej „kompaktowa”, a cały zespół koła i widelca zajmuje znacznie mniej miejsca. W ten sposób uzyskano większą przestrzeń ładunkową. Kolejną zaletą koła w rozmiarze 20” jest to, że podczas skręcania nie „wystaje” ono poza obrys ramy. Koła zbudowano na bazie wytrzymałych, dwuściennych obręczy aluminiowych, w których gniazda otworów pod szprychy są dodatkowo wzmocnione tulejami. Ponadto, użyto ponadwymiarowych szprych nierdzewnych o średnicy 2,3 mm.
Rozwiązania plug&play
Ciekawym rozwiązaniem w podłodze przestrzeni ładunkowej są specjalne szyny montażowe Airline (firmy Allsafe). Wykonane są z lekkiego stopu aluminium w postaci ekstradowanych prostokątnych profili, w których wyfrezowano metodą CNC okrągłe gniazda. W gniazdach tych można montować różne elementy np. uchwyty w systemie KERL 500.
Analiza zgodności z StvZO
Światła rowerowe StVZO są zaprojektowane tak, aby były zgodne z niemieckimi przepisami dotyczącymi ruchu drogowego. Z wiązką ukształtowaną tak, aby nie oślepiać innych użytkowników drogi. Światła te różnią się od innych świateł tym, że mają „odcięcie”, które utrzymuje wiązkę skierowaną bezpośrednio na drogę przed nami i teoretycznie poza zasięgiem wzroku innych użytkowników drogi podczas jazdy w nocy. Dodatkowo, według regulacji StvZO pedały rowerowe muszą być wyposażone w żółte światła odblaskowe skierowane do przodu i do tyłu.
Rozwiązania zastosowane w rowerze cargo Urvis:
- Lampa przednia, Busch + Muller IQ-XS
- Lampa tylna, LEZYNE eBikefender STVZO
- Pedały, WELLGOC 318RB
SPECYFIKACJA:
1. Rama - HAND-WELDED STEEL FRAME
2. Widelec - SPINNER 300
3. Przerzutka - SHIMANO DEORE 1x10
4. Przednia zębatka - SHIMANO 34T, 104BCD
5. Łańcuch - KMC
6. Hamulce - Magura MT5
7. Napęd - BAFANG G040.250.DC
8. Akumulator - BAFANG 750 Wh
9. Komputer - BAFANG C10
10. Tylna opona - SCHWALBE PICK-UP 60-559
11. Przednia opona - SCHWALBE BIG APPLE 55-406
12. Tylne koło - DARTMOOR RAIDER V.2 26"
13. Przednie koło - DARTMOOR RAIDER V.2 20"
14. Szprychy - RICHMAN / SAPIM (14G)
15. Mostek - ERGOTEC ADJUSTABLE
16. Siodełko - SELLE ROYAL GEL
17. Sztyca - ZOOM