Tytuł: UPADEK.
Autor: Friedrich DÜRRENMATT, przełożył z oryginału Stanisław Andrzej OWSIANKO, projekt graficzny Marek ORMAN.
Wydawca: Krakowska Oficyna Studentów [wydawnictwo II obiegu z okresu poprzedzającego powstanie SOLIDARNOŚCI – przedruk z KNIZNICE KONFRONTACE HELVETIA], Kraków (luty-marzec) 1980. 62 stron (wykonano metodą sitodruku), całostronicowe rysunki we wklejkach (z ochronną bibułką), oprawa miękka, format 10,5x14,5 cm.
Stan dobry - ogólne podniszczenie i zabrudzenia okładki oraz środka - poza tym stan OK.
„UPADEK” - W Sali Bankietowej Biura Politycznego znajdował się zimny bufet z faszerowanymi jajkami, szynką, kanapkami, kawiorem, wódką i szampanem - członkowie Biura mieli zwyczaj pokrzepiać się tam przed naradami; N wstąpił do bufetu, po czym zjawił się jako pierwszy w Sali Posiedzeń. Od kiedy został członkiem Najwyższej Instancji, tylko w tym pomieszczeniu czuł się bezpiecznie; był niby tylko Ministrem Łączności i wydana z okazji Konferencji Pokojowej seria znaczków - jak doszły doń słuchy z kół zbliżonych do D (dokładniej dowiedział się o tym od E) - podobała się A, ale jego poprzednicy, pomimo raczej podrzędnej roli tego resortu w aparacie Państwa - przepadli bez śladu i dopytywać się o nich nie było rzeczą wskazaną - nawet, jeśli Szef Bezpieki C był w stosunku do niego bardzo uprzejmy…
Friedrich DÜRRENMATT, żyjący w latach 1921-1990 - dramaturg i prozaik szwajcarski tworzący w języku niemieckim, uznawany za jednego z najwybitniejszych pisarzy europejskich XX w. Przedmiotem jego twórczości był świat współczesnego Zachodu z charakterystycznymi dla niego procesami społecznymi, warunkowanymi ciśnieniem polityki i ekonomii; twierdził, że dzisiejsza problematyka daje się wyrazić wyłącznie w formie tragikomedii, groteski, parodii, farsy. Jego sztuki zyskały wielką popularność na całym świecie, z bezwzględną ostrością obnażają one konflikty między jednostką i zbiorowością; wydobycie na światło dzienne ohydy ludzkiej natury ma tu wstrząsnąć sumieniem człowieka; problem bezsilności uczonego wobec zbrodniczego wykorzystywania jego odkryć. Późniejsza twórczość sceniczna wiąże się coraz wyraźniej z zagadnieniem etyki w polityce, jednak w żadnej ze sztuk DÜRRENMATT nie stawia ostatecznych diagnoz, formułując jedynie pytania, które dzięki przetworzeniu ich na alegoryczny, groteskowy, niekiedy na wpółfantastyczny świat teatru mogą pozostać niepokojące i otwarte. Durrenmatt jest także autorem licznych słuchowisk radiowych, oraz powieści i nowel wykorzystujących wątki kryminalne i sądowe, rozprawy o teatrze, eseje.