Tuba basowa - Subwoofer Vordon TB-20T 450W
Tuba basowa TB-20T ze wzmacniaczem została zaprojektowana do użytku samochodowego, zgodnie z najwyższymi standardami car audio. Przeznaczenie jej pozwala na pracę w podwyższonej wilgotności (nie oznacza to wodoodporności). Membrana głośnika jest papierowa, dzięki czemu bas jest „ciepły” i przyjemny dla ucha. Głośnik jest zabezpieczony przed uszkodzeniem dwoma metalowymi prętami.
Jak działa subwoofer?
Subwoofer emituje czysty i mocny bas, nawet przy wysokim poziomie głośności. Tuba TB-20-T pracuje w paśmie 40-200Hz. Zastosowano tu rozwiązanie z tunelem bass-reflex (BR), który stroi układ rezonansowy tak, żeby zapewnić jak najniższe tłumienie basu, bez utraty jakości dźwięku. Idealnie dopasowana obudowa z tunelem bass-reflex zapewnia pełne wykorzystanie potencjału głośnika. W przypadku obudowy typu bass-reflex ciśnienie akustyczne jest sumą ciśnienia wytworzonego przez bass-reflex (BR) i ciśnienia pochodzącego z membrany głośnika, przy uwzględnieniu przesunięcia fazowego między tymi ciśnieniami. Tunel BR można zatkać lub przesłonić, co poprawi jakość (szybkość ) basu, ale może ograniczyć jego zasięg i dynamikę. Obudowę tego typu stosuje się do słuchania większości rodzajów muzyki, a szczególnie do rock'a.
Właściwym miejscem instalacji subwoofera jest bagażnik samochodu. Zastanawiasz się, czy tuba basowa zamontowana w bagażniku poprawi jakość dźwięku, bo czy może być dobrze słychać coś, co jest zamknięte w szczelnym bagażniku? Otóż niskie tony, w przeciwieństwie do wysokich, mają bardzo długie fale akustyczne. Dlatego nie zanikają tak łatwo i będą dobrze słyszalne, nawet jeśli będą wydobywać się z bagażnika auta. Do wytworzenia dłuższych fal potrzebne są głośniki z membraną o większej średnicy. W przypadku tuby TB-20-T, 10 calowy głośnik zapewni doskonałą emisję czystych dźwięków w pełnym zakresie niskich częstotliwości, 40-200Hz.
Każdy samochód posiada inną akustykę i rozmiary. Fale akustyczne z różnych głośników nakładają się na siebie, może to powodować dodawanie się lub znoszenie fal w zależności od miejsca w samochodzie i częstotliwości. Dlatego najlepsze umiejscowienie subwoofera należy dobrać metodą prób i błędów, prowadząc odsłuch z miejsca kierowcy. Wzmacniacz tuby jest wyposażony w filtr dolnoprzepustowy LPF (low-pass filter), z płynną regulacją pokrętłem w zakresie 40Hz-200Hz, z możliwością jego wyłączenia (przełącznik w pozycji LPF FULL). Subwoofer TB-20-T posiada masywny magnes i nowoczesną konstrukcję, co gwarantuje niskie zniekształcenia, dużą moc i doskonałe brzmienie. Dzięki dopracowanej konstrukcji tuby i najbardziej uniwersalnym rozwiązaniu, jakim jest bass-reflex, bas pozostaje głęboki i czysty, nawet przy wysokim poziomie głośności. Przy podłączaniu subwoofera podstawową sprawą jest prawidłowe poprowadzenie zasilania. Głośnik podłącza się do zasilania wykorzystując trzy zaciski: +12V, GND i CON( REM). Im większa odległość tuby od akumulatora, tym grubsze kable należy zastosować i o jak najmniejszej oporności. Do zacisku +12V podłącza się przewód dodatni (+) z akumulatora (zabezpieczony odpowiednim bezpiecznikiem), zaś do GND masę (może być z karoserii). Kabel plusowy jest koloru czerwonego, a minusowy jest czarny. Najlepiej pociągnąć plus oraz minus bezpośrednio z akumulatora, ale często można znaleźć masę przy śrubach w bagażniku.
Do prawidłowej pracy wzmacniacza potrzebne jest też pociągnięcie kabla sterującego. Jest on potrzebny, aby włączać i wyłączać wzmacniacz, gdy nie słuchamy radia. Do zacisku CON(REM) podłącza się przewód REMOTE wychodzący z radia (bardzo często jest niebieski, lub niebieski z białym paskiem i oznaczony jako „remote”, służy on też do sterowania elektryczną anteną). Na tym kablu pojawia się +12V po włączeniu radioodtwarzacza. Przewodem RCA (tzw. „czinczami” – ang. chinch) łączy się tubę z wyjściem z radia. Skrót RCA jest skrótem od nazwy firmy Radio Corporation of America, i funkcjonuje jako powszechnie używany skrót opisujący ten rodzaj kabli. W przypadku, kiedy radio nie posiada wyjścia na wzmacniacz, można podłączyć subwoofer pod głośniki (np. tylne głośniki w samochodzie)za pomocą gniazda HI INPUT – we współczesnych radioodbiornikach zdarza się to jednak rzadko. Takie podłączenie powoduje przejęcie zniekształceń spowodowanych przez wzmacniacz radia. Przy słuchaniu głośnej muzyki, radio przesyła do głośników nieco zniekształcony sygnał, a przez takie podłączenie głośników zniekształcenia te jeszcze bardziej się zwiększają.
Przy pierwszym podłączeniu najlepiej ustawić potencjometr wzmacniacza w pozycji „min”, następnie powoli zwiększać głośność, aż do uzyskania mocy maksymalnej, bez zniekształceń. Najmniejsze zniekształcenia uzyskuje się przy 80-90% mocy maksymalnej. Dlaczego powinieneś wybrać subwoofer TB-20-T jako uzupełnienie systemu audio Twojego samochodu? Głośniki o niewielkiej średnicy zamontowane z przodu auta nie są w stanie wydobyć z siebie fal o odpowiedniej długości, czyli niskich tonów. Podstawowe nowoczesne nagłośnienie auta powinno wyglądać następująco: na przód zestaw dwudrożny z midbasami i głośnikami wysokotonowymi (tweeterami), a z tyłu subwoofer w bagażniku. Nasz subwoofer zapewni doskonałe i przyjemne odtwarzanie Twojej ulubionej muzyki w zakresie niskich tonów, umili czas na długiej trasie i podczas postojów, zapewni rozrywkę na pikniku, spotkaniu, zjeździe fanów motoryzacji, rodzinnym grillu, na campingu, podczas spotkania przyjaciół w plenerze. Baw się i wypoczywaj przy dźwiękach najwyższej jakości, za przystępną cenę!
- Moc szczytowa: 450W
- Kształt: Trapezoid
- Rozmiar głośnika: 10 cali
- Częstotliwość: 40-200Hz
- Czułość: 92 db
- Opór głośników: 2 ohm
- Moc RMS: 150W
- Wymiary netto [mm]: 315 x 275 x 200