Trzy studia, t. I-III [2 wol.] Mead Margaret [1986
Mead Margaret
Trzy studia, t. I-III (2 wol.)
Tłumaczenie, E. Życieńska
Wydanie I
Warszawa 1986, PIW
ISBN: 83-06-01290-9
Str. 526, 333
Oprawa broszurowa, 20 cm
Ilustracje poza tekstem
Stan bdb-. (lekkie otarcia kraw. okładki).
Spis treści (działy):
DOJRZEWANIE NA SAMOA
Nota biograficzna
Podziękowanie
Słowo wstępne
Przedmowa do wydania z 1961 roku
1. Wprowadzenie
2. Dzień na Samoa
3. Wychowanie dziecka na Samoa
4. Samoański dom
5. Dziewczyna i grupa rówieśniczek
6. Miejsce dziewczyny w społeczeństwie
7. Formalne stosunki seksualne
8. Rola tańca
9. Stosunek do osobowości
10. Doświadczenie i indywidualność przeciętnej dziewczyny
11. Dziewczyna w sytuacji konfliktowej
12. Dojrzałość i starość
13. Nasze problemy wychowawcze w świetle kontrastów wykrytych na Samoa
14. Wychowanie dla wyboru
ANEKSY
Uwagi do rozdziałów
Metodyka moich badań
Cywilizacja samoańska dzisiaj
Umysłowo upośledzeni i umysłowo chorzy
Materiał badawczy
Przypisy
Słowniczek terminów samoańskich
DORASTANIE NA NOWEJ GWINEI
Przedmowa do wydania z 1962 roku
Podziękowanie
Część pierwsza. Rozwój dziecka w społeczności Manus
1. Wprowadzenie
2. Sceny z życia ludu Manus
3. Wczesne wychowanie
4. Życie rodzinne
5. Życie społeczne dziecka i osoby dorosłej
6. Dziecko i zjawiska nadprzyrodzone
7. Świat dziecka
8. Rozwój osobowości
9. Postawy ludu Manus wobec płci
10. Dorastająca dziewczyna
11. Dorastający chłopiec
12. Triumf dorosłych
Część druga. Uwagi o współczesnych problemach wychowawczych w świetle doświadczeń ludu Manus
13. Godne przekazywanie naszej tradycji
14. Wychowanie i osobowość
15. Pole działania wyobraźni
16. Zależność dziecka od tradycji
ANEKSY
Stosunek etnologii do psychologii społecznej
Nota etnograficzna
Kontakty kulturowe plemienia Manus
Praktyki związane z ciążą, porodem i opieką nad niemowlętami
Diagram wsi z podaniem właścicieli domów, przynależności klanu i miejsca zamieszkania
Opis wsi widzianej oczyma dwóch dziewczynek (pięcio- i jedenastoletniej), a także mój komentarz
Historia ptaka «Ndrame»
Analiza składu ludności Peri
Kwestionariusze, na podstawie których zbierałam dane
Przypisy
Słowniczek terminów manus
Indeks rzeczowy
Indeks osób
Spis ilustracji
PŁEĆ I CHARAKTER W TRZECH SPOŁECZNOŚCIACH PIERWOTNYCH
Przedmowa do wydania z 1950 roku
Przedmowa do wydania z 1963 roku
Podziękowanie
Wprowadzenie
Część pierwsza. Górskie plemię Arapeshów
1. Życie w górach2. Społeczeństwo współdziałania
3. Narodziny dziecka
4. Czynniki mające wpływ na kształtowanie osobowości młodych Arapeshów
5. Rozwój i inicjacja chłopca
6. Rozwój i zaręczyny młodej Arapeshki
7. Małżeństwo Arapeshów
8. Ideał Arapeshów i ludzie, którzy do niego nie pasują
Część druga. Mundugumorowie, lud mieszkający nad rzeką
Jak trafiliśmy do Mundugumorów
9. Tempo życia plemienia ludożerców
10. Struktura społeczności Mundugumorów
11. Indywidualny rozwój Mundugumora
12. Młodość i małżeństwo u Mundugumorów
13. Osobnicy odbiegający od ideału Mundugumorów
Część trzecia. Mieszkańcy jeziora
Wybór ludu Tchambuli
14. Życie społeczne Tchambuli
15. Odmienne rolę mężczyzn i kobiet plemienia Tchambuli
16. Nieprzystosowany mężczyzna i nieprzystosowana kobieta
Część czwarta. Do jakich wniosków prowadzą rezultaty moich badań
17. Standaryzacja temperamentu w zależności od płci
18. Dewiacja
Konkluzja
Słowniczek terminologii tubylczej na Nowej Gwinei
Indeks rzeczowy
Indeks osób
Spis ilustracji
- autor: Mead Margaret
- tytuł: Trzy studia, t. I-III [2 wol.]
- rok wydania: 1986
- rodzaj oprawy: broszurowa