Trzecioteścik
testy kompetencji
dla uczniów 3 klasy szkoły podstawowej
97 88393366293
Publikacja pt. Trzecioteścik powstała z myślą o dzieciach, które - poprzez naukę i zabawę - chciałyby rozwinąć swoje kompetencje i umiejętności. Adresatem publikacji są również rodzice i nauczyciele, którzy chcą wspierać dzieci w tych działaniach. Zbiór pięciu testów, zawierających po kilkadziesiąt zadań, jest wygodnym i pożytecznym narzędziem w codziennej pracy dziecka. Zadania, które znajdują się w testach niniejszej publikacji są zgodne z zapisami nowej "Podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach kształcenia"[1], Zawierają jednak też takie, które poza tę "Podstawę ." wykraczają. Zadania badają wiedzę i umiejętności z zakresu czterech edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, technicznej. W zakresie każdej z tych edukacji wybrane zostały te umiejętności, które wydają się istotne do dalszej nauki dziecka i mają wyraźnie praktyczny charakter. Mają one na celu sprawdzić czy: w zakresie edukacji polonistycznej uczeń potrafi: korzystać z informacji zawartych w różnych tekstach przeznaczonych dla dzieci, między innymi: - historyjkach obrazkowych, rysunkach, ilustracjach - połączyć je z opisem, zinterpretować, uzupełnić, nadać tytuł, uporządkować, wyeliminować intruza, - bajkach, opowiadaniach, czasopismach, albumach, encyklopediach - rozpoznawać je po zewnętrznych atrybutach, wskazywać autora i tytuł, wyszukiwać wyrazy i zdania w tekście, - kalendarzach, instrukcjach obsługi, paragonach, planach lekcji, programach TV - rozróżniać je między sobą, wyszukać i uporządkować zawarte w nich informacje, - słownikach i encyklopediach - objaśnić znaczenia słów, porządkować je według alfabetu, - formach użytkowych: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list - rozpoznać je i rozróżnić między sobą, analizować i interpretować teksty kultury, czyli: - w tekście literackim zaznaczyć wybrane fragmenty, określić czas i miejsce akcji, - wskazać głównych bohaterów, zidentyfikować rozmówców, wyobrazić sobie słowa i myśli bohaterów, ustalić chronologię, wnioskować, interpretować, tworzyć wypowiedzi, czyli: - dostrzec różnicę między literą a głoską, podzielić wyrazy na sylaby, oddzielić wyrazy w zdaniach, zdania w tekście, - pisać krótkie formy wypowiedzi - opowiadanie, opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie, - pisać czytelnie, dbać o poprawność gramatyczną i ortograficzną oraz interpunkcyjną, w zakresie edukacji matematycznej uczeń potrafi: liczyć, czyli: - odliczyć w przód i w tył od danej liczby po 1, dziesiątkami w zakresie 100, setkami w zakresie 1000, - zapisywać cyframi i odczytywać liczby w zakresie 1000, - porównywać liczby w zakresie 1000, wykonywać działania, czyli: - dodawać i odejmować liczby w zakresie 100, - mnożyć i dzielić liczby w zakresie 100, - rozwiązywać łatwe zadania z niewiadomą w postaci okienka, - rozwiązywać zadania tekstowe, wymagające jednego działania, - wykonywać łatwe obliczenia pieniężne, mierzyć, czyli: - mierzyć i zapisywać wynik pomiaru długości, posługiwać się jednostkami: milimetr, centymetr, metr, kilometr, - zważyć przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram, - używać określeń: litr, pół litra, ćwierć litra; właściwie szacować i dobierać jednostki miary wagi, ciężaru i pojemności, rozpoznawać i porządkować, czyli: - odczytywać liczby w systemie rzymskim od I do XII, - porządkować chronologicznie daty, zapisywać daty, wymieniać dni tygodnia i miesiące, - odczytywać wskazania zegarów wyświetlających cyfry i ze wskazówkami; posługiwać się pojęciami: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, - rozpoznawać: koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty; rysować odcinki, obliczać obwody, - określać położenia obiektów, - rozpoznawać symetrię, powiększać figury, kontynuować regularność w szlaczkach, w zakresie edukacji przyrodniczej uczeń: zna świat roślin i zwierząt, czyli: - prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, - opisuje życie w wybranych ekosystemach, - wymienia zwierzęta i rośliny, w tym egzotyczne, zna zjawiska przyrodnicze, czyli: - wyjaśnia zależność zjawisk od pór roku, - wyjaśnia wpływ zjawisk na życie ludzi, zwierząt i roślin, w zakresie edukacji technicznej uczeń: zna środowisko techniczne, czyli: - orientuje się w sposobach wytwarzania, - rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń, przedstawia pomysły, planuje kolejne czynności, dobiera materiały i narzędzia. Niniejsza publikacja odwołuje się do wieloletnich doświadczeń Instytutu Badań Kompetencji w diagnozowaniu osiągnięć uczniów.
Strony: 104, Format: 19x28 cm BIMART
Angloteścik
97 88393366224
Angloteścik powstał przede wszystkim z myślą o dzieciach kończących pierwszy etap edukacyjny. Ma on na celu powtórzenie, sprawdzenie oraz poszerzenie określonych umiejętności wprowadzanych na lekcjach języka angielskiego w klasach I - III.
Matematyka na szóstkę – zbiór zadań dla klasy III
97 88364316241
„Matematyka na szóstkę” to zadania o podwyższonym stopniu trudności, wykraczające poza podstawę programową. Pomagają powtórzyć i utrwalić nabyte umiejętności, ćwiczą umiejętność rozwiązywania zadań złożonych, rozwiązywania nietypowych problemów. Mogą być wykorzystane przez nauczyciela do wspólnej pracy na lekcji po opanowaniu danego działu, powtórzenia materiału lub do pracy na zajęciach koła matematycznego.