Trion Tensid TCS Rail Cleaner 5 L usuwanie rdzy
TCS Rail Cleaner do usuwania tlenków żelaza (rdzy) z pojazdów kolejowych, w tym szyb itp.
Stosowany w koncentracie lub rozcieńczeniu
TCS Rail Cleaner do czyszczenia pojazdów kolejowych z osadów tlenków żelaza
Środek do czyszczenia pojazdów kolejowych z „rudego” pyłu - osadu tlenków żelaza oraz skrajnie intensywnych zabrudzeń eksploatacyjnych. Służy do usuwania osadu z lakierowanych powierzchni, szyb, uszczelek i innych elementów wagonów, lokomotyw bez ryzyka ich uszkodzenia. Stosowany też w usuwaniu osadów z pozostałych obiektów i wyposażenia infrastruktury kolejowej zlokalizowanej w sąsiedztwie torowisk oraz dworców kolejowych, w tym z posadzek, ławek i poręczy, wiat dworcowych, tablic info, szaf sterowniczych, ekranów akustycznych itp. Bywa również wykorzystywany do czyszczenia powierzchni elewacyjnych z rdzawych zacieków oraz bezpośredniego usuwania rdzy z metali. Lepka konsystencja środka utrzymuje go łatwo na pionowych - gładkich powierzchniach zapobiegając spływaniu, co zwiększa jego efektywność i eliminuje straty materiałowe. Środek umożliwia szybką likwidację osadów poprzez ręczną aplikację i jest skuteczny w niskich temperaturach. Współpracuje z innymi produktami TCS 1, TCS 25, TCS 1110, RENO 12, RENO 14, AGS 221, AGS 5 SR, BPS 7319, Alron Aluminium Cleaner. Podlega biodegradacji.
OGÓLNE INFORMACJE
Przed użyciem środka, należy go zawsze starannie wymieszać!
- Aplikacja – produkt stosuje się w koncentracie lub roztworze w zależności od intensywności nawarstwienia osadu tlenków. Przy wyraźnie widocznych rudych warstwach lub czyszczeniu taboru po okresie zimowym stosuje się koncentrat środka, a przy usuwaniu lekkich zanieczyszczeń może być rozcieńczony w proporcji: 1 części koncentratu na 5-10 części wody.
- Zasada działania - TCS Rail Cleaner rozpuszcza tlenki żelaza w czasie od 5-15 min., a w niektórych przypadkach do 30 min. Jest to uzależnione przede wszystkim od stopnia nawarstwienia oraz temperatury otoczenia, wg zasady „chemia lubi ciepło” co oznacza w praktyce, że: - im cieplej, tym szybciej następuje oczekiwany efekt, - im chłodniej, tym proces ten jest znacznie wydłużony.
Usuwanie osadu z poszycia pudła i szyb
- Metoda użycia – koncentrat lub roztwór nanieść równomiernie przy użyciu miękkiej szczotki, wałka lub natryskowo, a po chwili rozetrzeć okrężnymi ruchami po całej powierzchni przy użyciu miękkiej szczotki i pozostawić na ok. 5 - 15 minut, a na bardzo intensywnych osadach aplikację wydłużyć nawet do 30 minut. W tym czasie należy zadbać i nie dopuścić do wyschnięcia środka dlatego w razie potrzeby może zostać lekko zwilżony wodą przy użyciu atomizera, a w ostateczności należy nanieść go ponownie. Uwaga – należy unikać pracy podczas dużego nasłonecznienia, które stwarza ryzyko przedwczesnego wysychania środka i jego nadmierną reakcję, co może spowodować niepożądane efekty! Po rozpuszczeniu osadów, które można stwierdzić przecierając powierzchnię szczotką, należy je zmyć przy zastosowaniu myjki ciśnieniowej, szlaucha lub za pomocą miękkiej szczotki moczonej w trakcie zmywania systematycznie w czystej wodzie. Ciepła woda zdecydowanie polepsza efekt usuwania zabrudzeń. Uwaga – zmywanie najlepiej wykonać od dołu do góry pudła, gdyż metoda z góry na dół powoduje przedwczesne przerwanie reakcji chemicznej na wskutek spływającej wody i może być przyczyną nierównomiernego efektu czyszczenia! W razie potrzeby proces należy powtórzyć miejscowo lub na całej powierzchni, a po zakończeniu zmywania, ponownie spłukać wodą z góry na dół i pozostawić do samoczynnego wyschnięcia. Uwaga – szczególnie zaleca się aby po usunięciu osadów z powierzchni szyb nie wycierać ich na sucho, ponieważ powoduje to pojawienie się niekorzystnego wizualnie, mlecznego nalotu, który nie występuje podczas samoczynnego wysychania. Oczywiście, po wyschnięciu szyb można je ponownie myć i wycierać na sucho bez powstawania w/w efektu!
Usuwanie osadów z infrastruktury kolei oraz elewacji
- Metoda użycia – metodologia stosowania TCS Rail Cleaner na innych powierzchniach infrastruktury kolejowej i elewacjach jest dokładnie taka sama jak na taborze kolejowym, jednak z uwagi na występowanie różnych materiałów zaleca się aby przed użyciem na delikatnych podłożach jak np. pleksi, tynki wykonać próbną aplikację w celu oceny reakcji z podłożem! Ponadto, w sytuacji gdy po miejscowym usunięciu osadów reszta powierzchni wymaga oczyszczenia z innych zabrudzeń komunikacyjno-atmosferycznych można to wykonać stosując środki uzupełniające TCS Reno 12 i TCS Reno 14 lub BPS 7103 i BPS 7105.
ZUŻYCIE – przybliżone wartości
- 0,08 litra/m2 na 1 aplikację koncentratu
- 0,013 litra/m2 na 1 aplikację roztworu z wodą w stosunku 1-5
- 0,007 litra/m2 na 1 aplikację roztworu z wodą w stosunku 1-10
W różnych przypadkach zużycie może być mniejsze lub większe.
DANE TECHNICZNE
- Postać: dostępny w wersji płynnej lub żelowej
- pH = ~ 1
- Zapach: lekko kwaśny
PRZECHOWYWANIE i TRWAŁOŚĆ
Przechowywać w temperaturze dodatniej, w oryginalnym, zamkniętym opakowaniu, chroniąc przed nadmiernym nagrzaniem! Trwałość użytkowa 24 mc.
ŚRODKI OCHRONY BHP
Używać standardowej odzież ochronnej, w tym podczas nanoszenia środka okularów i rękawic nitrylowych, a przy spłukiwaniu pod ciśnieniem osłony oczu i twarzy np. przyłbicy.