TRANSALPIUM album + duży z transalpinum! BCM (40742171)



Licytacja: 66,00 zł
Kup teraz: 89,00 zł

Sprzedane w licytacji

Zakończona o 15:52 dnia 06.02.2005 r.

Lokalizacja: Warszawa


Zobacz aktualne oferty
aktualne przedmioty sprzedającego

Parametry

oferta nr 40742171


Opis

TRANSALPIUM              Od Giorgiona i Dürera do Tycjana i Rubensa

O WYSTAWIE:

Wystawa została podzielona na dwie części: pierwszą poświęconą tematom i gatunkom uprawianym przez artystów na tej osi oraz drugą historyczną wskazującą na niektóre ważne ośrodki artystyczne i ich rozwój.

Część pierwsza: "Tematy i gatunki" wyróżnia cztery dziedziny tematyczne, jako specyficzne formy wypowiedzi malarskich od XV do XVIII wieku, w obrębie których, czy to na Południu, czy na Północy, wykształcał się kod ikonograficzny, do dzisiaj uważany w naszej kulturze jako podstawowy dla formowania się sztuki i komunikacji wizualnej. Portret (część I: Wczesne portrety), obraz narracyjny (część II: Między storią a obrazem dewocyjnym), akt, czyli nagie ciało jako ideał piękna (część III: Nagość all'antica) oraz złudzenia jako gra z widzem dotycząca zarówno martwej natury jak i widoków architektonicznych (część IV: Złudzenia, iluzje, architektoniczne widoki perspektywiczne) - stanowią według autorów koncepcji wystawy zarys najważniejszych "zadań" stawianych sobie przez malarzy bez względu na lokalizację ich warsztatu.

W tej cztero-rozdziałowej części wystawy mamy okazję spotkać się z najwybitniejszymi w historii malarstwa dziełami swego rodzaju: z Portretem kardynała Niccolo Albergati'ego Jana van Eycka, Portretami młodej Wenecjanki i Johannesa Klebergera Albrechta Dürera, z niebywałej urody Portretem młodzieńca z hełmem Giorgiona . Rozdział poświęcony obrazom kultowym zdobią m.im. Święta rodzina z aniołem Albrechta Aldorfera czy Madonna z Dzieciątkiem i Św. Janem Sandro Botticellego . Wśród aktów na uwagę zasługują tak różne dzieła jak Kąpiące się nimfy Palmy Il Vecchio , czy Adam i Ewa Lucasa Cranacha Starszego . Dziełem magnetyzującym od wieków i stanowiącym inspirację dla pisarzy, artystów oraz wyjątkowym obiektem pożądania kolekcjonerów jest Zima Giuseppe Arcimbolda prezentowana w dziale poświęconym złudzeniom.

Drugą część wystawy budują przedstawienia historycznie ukształtowanych słynnych centrów malarskich, warsztatów i środowisk kulturowych. Osiem jej podrozdziałów jest wyborem ważnych ośrodków, gdzie dokonywał się tytułowy dialog Italii z krajami Północnej Europy. Podróże artystów, spotkania technik, naśladownictwa motywów, postawy estetyczne i świadomość rozwijającej się teorii sztuki tworzyły mozaikę, z której wyłaniają się dzieła promieniujące wyjątkowym światłem i wpływem. W rozdziale poświęconym Wenecji i Veneto w XVI w. znajdujemy np. Złożenie do grobu Tycjana (poz. VI.42), które zestawione z późniejszym Opłakiwaniem Rubensa (poz.X.68) - uzmysławia drogę ekspresji i wyrafinowania formy malarskiej, jaką kreowali artyści tamtego czasu.

I tak podróżując z Antwerpii, Brukseli i Haarlemu do Wenecji, zahaczając o dwór Rudolfa II Habsburga w Pradze, o Utrecht, obcując z kręgami artystów inspirowanych przez Caravaggia i Rubensa, docieramy do czasów, gdy Europa wypełnia się italianizującymi mistrzami z Północy. Obserwujemy, jak stopniowo zanikają różnice między wrażliwością artystyczną słonecznej i chmurnej strony Alp, a mody i stylizacje stają się przedsionkiem późniejszej "jednej" Europy, dążącej do powszechnej sztuki rozwijanej w zmieniających się artystycznych stolicach kontynentu. Podział Europy, który opisywany jest w tej wystawie ukształtowany jest inaczej niż w dwóch ostatnich stuleciach. Granica pokonywana przebiegała wówczas bowiem nie między wschodem a zachodem, lecz między północą a południem, zgodnie z dawniejszą tradycją śródziemnomorskiej kultury i północnej Barbarii. Przekroczenie tego podziału było końcem epoki lokalnych kultur, a jej ostatecznym podsumowaniem - czas tworzenia wielkich muzeów i kolekcji, gdzie dzieła różnych warsztatów, szkół, artystów znalazły miejsce w równych rzędach galerii i magazynów. Artyści w XVIII wieku nie musieli odbywać już transalpejskich podróży. Udawali się do sal akademii sztuk i muzeów, by tam odbywać wędrówkę w czasie i nabywać umiejętności.

 

TRANSALPIUM

Od Giorgiona i Dürera do Tycjana i Rubensa

PO PROMOCYJNEJ CENIE

LICYTUJ B.C.M. lub

KUP TERAZ i miej pewność

     Niezwykły album, tak jak niezwykłe  są dzieła w nim prezentowane, pochodzące z kolekcji Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, Mueum Narodowego w Warszawie i Muzeum Narodowego w Gdańsku.


    
Podobnie jak wystawa, której towarzyszy, album ilustruje różnorakie związki między sztuką Italii i północnej Europy. Eseje polskich i austriackich historyków sztuki wprowadzają w obszary wzajemnych wpływów i fascynacji.

     Arcydzieła wybitnych artystów :

Dürera, Jana van Eycka, Giorgiona, Botticellego, Lucasa Cranacha, Tycjana, Veronesego, Rubensa

opatrzone zostały obszernymi komentarzami, omawiającymi historię i znaczenie obrazów.

Album w wersji językowej: polskiej .

STAN : IDEALNY, NAWET NIE OTWIERANY

  • koncepcja książki: Dorota Folga-Januszewska
  • koncepcja i projekt graficzny: Lech Majewski, Eugeniusz D. Łukasiak
  • redakcja naukowa: Dorota Folga-Januszewska, Antoni Ziemba
  • format 240 x 330 mm
  • 304 strony
  • ponad 130 reprodukcji
  • oprawa twarda
  • ISBN: 83-89747-00-6 – wersja polska
  • ISBN: 83-89747-01-4 – wersja angielska
  • EAN: 9788389747006 – wersja polska
  • EAN: 9788389747003 – wersja angielska
  • cena katalogowa : 129 zł
  • U MNIE TYLKO : 89 zł
  • czyli o 40 zł TANIEJ

    Pozdrawiam w razie wątpliwości czy też pytań proszę mailować bądż dzwonić        609 767 067.  

                                                              Paweł

 

podobne do ostatnio oglądanych na Allegro zobacz więcej aktualnych ofert