Kriegsstraßenbahnwagen (pol. wojenny wagon tramwajowy, skrót KSW) – oznaczenie niemieckiego dwuosiowego tramwaju o uproszczonej konstrukcji, opracowanego podczas II wojny światowej w zakładach Düsseldorfer Waggonfabrik w Düsseldorfie.
KSW to dwukierunkowy, dwustronny, jednoczłonowy pojazd szynowy charakteryzujący się uproszczoną konstrukcją: brakiem przewiewu silników, sprzęgu Scharfenberga, siedzenia dla motorniczego, taśmy z kierunkami w kasetonach i kasetonu dla numeru linii na dachu. Pozwalało to na szybkie, tanie i oszczędne materiałowo wytwarzanie wagonów w warunkach wojennego deficytu. Dodatkowo czworo szerokich jednoczęściowych rozsuwanych ręcznie drzwi po obu stronach tramwaju umożliwiało błyskawiczną ewakuację pasażerów w przypadku zagrożenia nalotem.
KSW w Poznaniu
Wagon KSW wyprodukowany w fabryce Waggonfabrik Fuchs w Heidelbergu trafił do Poznania w 1944, jednak z powodu braku części wyposażenia elektrycznego skierowany został do ruchu dopiero sześć lat później. Około 1965 tramwaj przeszedł remont połączony z przebudową na jednokierunkowy (likwidacja jednego stanowiska sterowania oraz drzwi z lewej strony, zmiana wykroju i zmniejszenie liczby okien bocznych).
W takim stanie KSW kursował do 1972, kiedy to został wycofany z ruchu liniowego i po kolejnej modyfikacji rozpoczął służbę jako wagon gospodarczy (szlifierka do szyn). Na początku lat 90. XX wieku całkowicie zakończono jego eksploatację. były jeszcze w Gdańsku a w Krakowie jest sprawna doczepa tego typu co widać na foto
Tramwaj wiedeński typ KSW bez napędu, zabawka jak na foto.