Poza "Podręcznikiem terapeuty (terapia dzieci)" dostępny jest również "Zeszyt ćwiczeń dla pacjenta (dziecka)"
Podręcznik dla terapeutów i Zeszyt ćwiczeń dla dzieci jest pierwszą publikacją na rynku polskim zawierającą gotowy protokół pracy z pacjentem z chorobą tikową. Stanowi swoiste kompendium wiedzy na temat metod terapeutycznych o udowodnionej skuteczności. Podręcznik zawiera dwa protokoły terapeutyczne: (1) Ekspozycję z powstrzymaniem reakcji i (2) odwracanie nawyku. Obydwie metody prowadzą do znacznej redukcji nasilenia tików (na poziomie 70-80 % redukcji ilości tików). Ponadto są równie skuteczne jak farmakoterapia, w związku z powyższym światowe wytyczne dotyczące leczenia wskazują metody behawioralne jako interwencje pierwszego wyboru, często stosowane przed wprowadzeniem farmakoterapii.
Zaburzenia tikowe obejmujące tiki i chorobę tikową, określaną często jako Zespół Tourette’a (ZT), należą do tych rzadkich schorzeń o charakterze neurobiologicznym (częstość występowania zespołu oceniana jest na 0,6–1,1%). na którego przebieg mogą wpływać także czynniki psychologiczne.
Tiki to gwałtowne, szybkie, nawracające i nierytmiczne ruchy (tiki ruchowe) lub wokalizacje, odgłosy (tiki głosowe) o zmiennym nasileniu i częstości, pojawiające się zazwyczaj w seriach. Tiki klasyfikowane są w medycynie jako zaburzenie wywołane nieprawidłową czynnością części mózgu, zwanej układem pozapiramidowym, odpowiedzialną za nieświadomą kontrolę ruchu.
Tiki charakteryzuje zmienność nasilenia, liczby i rodzaju tików w czasie, nawet w ciągu jednego dnia. W efekcie u chorych współistnieją okresy niezbyt dokuczliwych tików i okresy, kiedy to nasilenie choroby znacznie ogranicza codzienne życie. Choroba tikowa ma wiele postaci, a jej objawy powodują, nie tylko cierpienie fizyczne, ale przede wszystkim mogą stanowić przyczynę wielu problemów emocjonalnych i związanych z funkcjonowaniem społecznym, na tyle trudnych, że często prowadzą one do wymuszonej lub dobrowolnie wybranej izolacji.
Wiedza na temat tego czym są zaburzenia tikowe oraz postępowania z nimi jest nadal zbyt mała nie tylko wśród specjalistów ale także wszystkich osób które stykają się z osobami cierpiącymi na to zaburzenie: nauczycieli, rodziców, urzędników czy wreszcie osób postronnych dla których prezentowane objawy mogą sprawiać wrażenie celowych zachowań.
Spis treści
Wstęp
1. Ekspozycja z powstrzymywaniem tiku
1.1.-1.12. Sesje 1–12
1.13. Ocena efektywności - ekspozycja z powstrzymaniem reakcji.
2. Odwracanie nawyku
2.1.-2.10. Sesje 1–10
2.11. Ocena efektywności - odwracanie nawyku.
3. Dodatkowe oddziaływania
3. Dodatkowe oddziaływania.
3.1. Czy są sytuacje, w których tiki są dalej nasilone?
3.2. Rozwijanie strategii radzenia sobie z pozostałymi tikami.
3.3. Głębokie oddychanie i ćwiczenia relaksacyjne.
4. Zakończenie i przeciwdziałanie nawrotom
4.1. Tworzenie planu przeciwdziałania nawrotom
4.2. Omówienie planu „Tiki precz”
Załacznik 1. 15-minutowe monitorowanie tików - częstotliwość (termometr do mierzenia postępów)
Załącznik 2. Formularz ćwiczeń praktycznych
Załącznik 3. Termometr dla alertów tikowych
Załącznik 4. Subiektywne Uczucie Niepokoju SUN - skala i graf
Załącznik 5. Ekspozycja z powstrzymaniem reakcji. Prace domowe
Załącznik 6. Lista możliwych czynności zastępczych dla róznych tików
Załącznik 7. Odwracanie nawyku. Prace domowe
Załącznik 8. Dyplom
Bibliografia
Informacje o autorkach
O Autorkach
C.W.J. (Cara) Verdellen, dr, jest psychologiem klinicznym oraz psychoterapeutą poznawczo-behawioralnym. W 2007 r. otrzymała tytuł doktora prowadząc badania nad efektywnością terapii behawioralnej tików i zespołu Tourette’a.
J.M.T.M. (Jolande) can de Griendt, mgr, jest licencjonowanym psychologiem i terapeutą poznawczo-behawioralnym. Jej badania prowadzone w ramach pracy doktorskiej dotyczą porównania efektywności terapii behawioralnej tików z farmakoterapią.
Obie autorki, Cara Verdellen i Jolande van de Griendt, uczestniczyły w opracowaniu wytycznych (European Clinical Guidelines) dla Europejskiego Towarzystwa Badań nad Syndromem Tourette’a (ESSTS), dotyczących leczenia zespołu Tourette’a i innych zaburzeń tikowych ( część „Interwencje behawioralne i psychospołeczne” ), prowadzą warsztaty i wykłady na temat behawioralnych metod terapeutycznych tików. Są członkami rady naukowej Duńskiego Stowarzyszenia Zespołu Tourette’a (Scientific board of the Dutch Tourette Syndrome Association) oraz Europejskiego Towarzystwa Badań nad Syndromem Tourette’a (ESSTS; European Society of the Study of Tourette Syndrome). Razem założyły BT-Tics Fdn., fundację, która zajmuje się opracowywaniem i rozpowszechnianiem informacji na temat terapii behawioralnej tików.
S. (Sanne) Kriens, mgr, jest licencjonowanym psychologiem i terapeutą poznawczo-behawioralnym. Zajmuje się leczeniem zaburzeń tikowych, zaburzeń lękowych i zaburzeń nastroju u dzieci i dorosłych.
I. (Ilse) van Oostrum, mgr, jest psychologiem. Zajmuje się leczeniem zaburzeń tikowych, zaburzeń lękowych i zaburzeń nastroju u dzieci i dorosłych.
Parametry szczegółowe
Autor: Cara Verdellen, Jolande van de Griendt, Sanne Kriens
Liczba stron: 80
Rok wydania: 2016
Oprawa: miękka
Wydanie: 1
ISBN: 978-83-945243-0-2
EAN: 9788394524302
Szerokość: 20,5 cm
Wysokość: 29 cm
Waga: 0,315 kg