Kolejny raz mamy przyjemność pracować z marką TDL
Tutaj nie ma absolutnie żadnych kompromisów ... perfekcja plus harmonia.
Jednym z ich wielkich atutów jest natychmiast zauważalna neutralna reprodukcja tych fantastycznie brzmiących głośników, która pozwala na godziny zrelaksowanego słuchania muzyki wszystkich gatunków.
Dzięki swoim wyjątkowym właściwościom dźwiękowym firma TDL- mistrz budowy linii transmisyjnych (Transducer Development Linite, Anglia) zdecydowanie wyszedł poza wszelkie testy. Nawet konkurująca z nią wówczas Infinity Kappa 9a miała spore braki. Pod koniec lat 90 ceny wahały się w granicach 10.000 DM.
TDL gra bardzo precyzyjnie .... świetnie kontrolowany bass , średnie bardzo harmonijne i bardzo otwarte na górze. Ogólnie rzecz biorąc, bardzo otwarty, dynamicznie szeroki obraz dźwiękowy z zauważalną neutralnością. Ponadto TDL osiągają nieprawdopodobną głębokość w tworzeniu sceny muzycznej
TDL Transducer Develoments Linite / Anglia |
Model: TDL Monitor Compact - SE (wydanie specjalne | High-End)
Wymiary: Szerokość: 300 mm | Wysokość 1200 mm | Głębokość: 410mm |
Waga ok: 49 kg - każdy! Konstrukcja: 3-drożna linia transmisyjna / system basowy
Obudowa: głośnik niskotonowy / owalny bas 315 x 210mm>
Średniotonowy: stożek 100mm |
Głośnik wysokotonowy 30mm tytan / metalowa kopułka
Moc: 300 W
Skuteczność: 107 dB/W/m
Pasmo przenoszenia: 18-35 000 Hz
Impedancja: 5 omów
TDL Electronics (Transducer Developments Limited) ma rodowód sięgający początku lat ‘70, od kiedy to John Wright zaprezentował wymagającemu audiofilowi głośniki z linią transmisyjną. Można powiedzieć, że firma zbudowała swój wizerunek głównie w oparciu o promowanie właśnie tego typu obudowy jako złożone i kosztowne rozwiązanie, dające potencjalnie przewagę nad konkurencją w reprodukcji basu. Należy przyznać, że kiedy mówi sie linia transmisyjna – najczęściej na myśl przychodzi właśnie firma TDL. Pamiętając, że najbardziej popularne i rozpoznawalne w latach ‘90 modele TDL : RTL 2 i RTL 3, mimo hasła reklamującego zastosowanie tego rozwiązania wprowadzało lekko w błąd. Wspomniane zestawy głośnikowe nie posiadały typowej linIi transmisyjnej, lecz “coś” co bardziej działało zgodnie z zasada bass-reflex stąd nazwa RTL (Reflex Transmission Line). Z klasyczną i pełną linią transmisyjną mamy do czynienia począwszy od serii Studio, następnie Monitor, a na Reference skończywszy. Tutaj labirynt jest dłuższy i ma ponad 1m długości i w tym wypadku jest to już dystans, który zapewnia w zakresie niskich częstotliwości zgodność fazową między falami promieniowanymi przez przednią stronę głośnika i wylot tunelu. Precyzyjne rozeznanie się w poszczególnych wersjach, modyfikacjach nie jest proste. Najlepszym tego przykładem jest opisywana kanstrukcja, która w katalogu firmy występowała jako drugi model w drabince od góry zaraz po Reference Standard. Następnie recenzowany tutaj Monitor “m” stał się po małych korektach w ofercie firmy modelem Studio 4, a “nowy” Monitor “m” został wyposażony podobnie jak Reference Standard w dodatkowy głośnik super wysokotonowy i jako konstrukcja czterodrożna zajął miejce “starego” modelu. Mnogości modyfikacji dopełnia licencyjna produkcja z Niemiec, z autorskimi zmianami i ulepszeniami Axela Oberhage, gdzie można spotkać najczęściej poddawany zmianom zestaw głośnikowy Studio 4, już pod nazwą A.O.S.(między innymi charakterystyczne sfrezowane przednie ścianki obudowy). Trudno ocenić czy firma jeszcze istnieje, ponieważ ostatnie nowinki od TDL, to modele z pierwszej dekady XXI wieku (Nucleus 2,KV 6 i Studio 10). Na stronie producenta jest informacja, że strona internetowa jest w budowie i zapraszamy wkrótce. To “wkrótce” trwa już prawie 10 lat....
Polecam ciekawą , bardzo pochlebną recenzję z sieci :
http://szymonfaber.pl/?p=2164