Glenair 15 bazuje na wyjątkowym dwudrożnym przetworniku współosiowym Dual Concentric z charakterystyczną trąbką tweetera w centrum, realizującym koncepcję punktowego źródła dźwięku. Do czego to prowadzi? Między innymi do spektakularnych efektów przestrzennych.
Tannoy wyznaje zasadę strojenia skrzyni zgodnie z rozkładem rezonansów. Oznacza to, że zamiast walczyć z nimi poprzez stosowanie niebywale sztywnych i masywnych obudów, każdy element tworzący komorę akustyczną dla głośnika jest wykonany w oparciu o odpowiednie testy i obliczenia. Grubość i masa każdej ścianki i wewnętrznych wzmocnień oraz wytłumienie są dobrane w taki sposób, aby uzyskać idealnie zgrane pudło rezonansowe z pracującym wewnątrz przetwornikiem. Zwężające się ku tyłowi skrzynki prezentują się oryginalnie i z pewnością staną się ozdobą wielu salonów, dodając splendoru ich właścicielom.
Glenair 15 zbudowano w oparciu o dwa rodzaje materiałów – wielowarstwową, dosyć grubą sklejkę brzozową i płyty wiórowe podklejone od spodu cienką warstwą MDF-u, z których wycięto wewnętrzne wzmocnienia.
Umieszczone rzecz jasna w precyzyjnie określonych miejscach, służą strojeniu poprzez zmianę drgań obudowy w obrębie pożądanych częstotliwości. Wspomniana maskownica szczelnie przylega do frontu – do jej wygodnego demontażu producent przewidział umieszczony na tylnej ściance każdej z kolumn mały elegancki uchwyt śrubowy.
W środku przytwierdzono odpowiednio dopasowane i starannie przycięte płaty gąbki akustycznej. Ścianki na zewnątrz, jak i wewnątrz oklejono naturalnym wiśniowym fornirem, pokrytym subtelnym, matowym lakierem. Bardzo krótki otwór rezonansowy ulokowany na tylnej ściance zaklejono pianką przepuszczającą fale, ale mającą przede wszystkim zwiększyć opór akustyczny. Poniżej znalazł się oryginalny i charakterystyczny dla Tannoya, elegancki zestaw pozłacanych trzpieni terminali głośnikowych, tworzących gwiazdę wraz z osobno poprowadzonym przewodem uziemiającym, montowanym do kosza przetwornika, z którym łączyć należy uziemienie wzmacniacza mocy.
Skoro o głośniku mowa, to należy zaznaczyć, że to obecnie jedna z najlepszych na świecie konstrukcji koncentrycznych. Pracujący w układzie dwudrożnym, składa się z dwóch magnesów, z których jeden (mniejszy) napędza cewkę aluminiowego kopułkowego tweetera, a drugi celulozową (długowłóknista pulpa papierowa), stożkową, nisko-średniotonową membranę o bardzo dobrym współczynniku tłumienia wewnętrznego. Odlany z metali lekkich, bardzo sztywny ażurowy kosz mieści w sobie rzadko tkany dolny resor centrujący o dużej przepuszczalności powietrznej i górne dwufałdowe, płócienne nasączane zawieszenie. Wyspecjalizowany tubowy tweeter TulipWaveguide jest zakończony wspomnianą trąbką, wyposażoną w dwie dodatkowe wewnętrzne tuleje, tworzące odrębne kanały promieniujące fale o odpowiedniej częstotliwości, działające w zasadzie jak filtry akustyczne. Na jego magnesie znalazł się spory kawałek lepkiej substancji tłumiącej, konsystencją przypominającej plastelinę. Zwrotnice bazują na najwyższej jakości niskostratnych
komponentach – w torze wysokotonowym pracują kondensatory polipropylenowe, cewka powietrzna i precyzyjny rezystor dużej mocy.
JAKOŚĆ DŹWIĘKU
Ktoś, kto pierwszy raz usłyszy kolumny kalibru Glenair 15. zrozumie, że właśnie przekroczył pewną granicę. Wyznacza ona obszary cenowe, choć nie tylko, pomiędzy średniej klasy stereofonicznymi zespołami głośnikowymi, a prawdziwym hi-endem. Tu kończą się dyskusje na temat poprawności brzmienia głośników, a zaczynają spekulacje dotyczące klasy realizacji poszczególnych nagrań na CD. Tannoy stworzył bowiem kolumny pozwalające wejść do elitarnego grona posiadaczy urządzeń klasy hi-end, ale jednocześnie pozwolił rywalizować testowanym zespołom głośnikowym ze znacznie droższymi konstrukcjami.
Już po kilkunastu minutach odsłuchu Glenairów 15 usłyszeliśmy w ich brzmieniu śmiałość i swobodę w operowaniu średnicą charakterystyczną dla naprawdę znacznie droższych zestawów .
Celulozowa membrana żwawo odpowiada na najdrobniejsze impulsy, bez najmniejszych opóźnień podążając za muzycznym rytmem. Jej barwa charakteryzuje się niezwykle wiarogodnym oddaniem brzmienia każdego instrumentu. Niezależnie od odtwarzanego materiału nie ma tu mowy o pogrubieniu dźwięku czy jego nadmiernym wyszczupleniu. Wokale brzmią wręcz magicznie – śpiew Yael Naim w utworze „Paris” pokazał, jak duże możliwości drzemią w głośniku nisko-średniotonowym opracowanym przez inżynierów Tannoya. „Levater”, niezwykle nastrojowy utwór tej samej wokalistki, przeniósł nas na poziom odbioru, którego można doświadczyć, obcując wyłącznie ze sprzętem najwyższej klasy.
tak wiele!
PARAMETRY PODSTAWOWE
- Moc ciągła: 135 W
- Skuteczność: 95 dB
- Zalecana moc wzmacniacza: 50-225 W
- Impedancja: 8 Ω
- Pasmo przenoszenia: 32-25000 Hz
DANE SZCZEGÓŁOWE
- Rozproszenie: Częstotliwość podziału zwrotnicy
- 90º stożkowe: 1.1 kHz
PARAMETRY GŁOŚNIKÓW
- Dual Concentric wysokotonowy: 33 mm kopułka ze stopu aluminium z Tulip WaveGuide™
- Dual Concentric niskotonowy: 380 mm pulpa papierowa, cewka o średnicy 52mm
- Typ zwrotnicy: Bi-wired, pasywna, 2 stopnia dla niskich częstotliwości i 1 stopnia dla wysokich częstotliwości
KONSTRUKCJA
- Typ obudowy: Twin rear ported
- Wysokość: 1100 mm
- Szerokość: 460 mm
- Głębokość: 448 mm
- Wykończenia: Cherry
- Pojemność: 115,00 l
- Waga: 45,00 kg
Zapraszamy na nasz kanał na You Tube gdzie możecie Państwo posłuchać jak świetnie powyższy model zgrywa się z dojrzałą elektroniką - Studio Vintage Audio.