TABLICE wyrazowo-obrazkowe DWUSTRONNE DO NAUKI CZYTANIA BARDZO MAŁYCH DZIECI z wykorzystaniem elementów metody Domana - metody czytania globalnego dla dzieci w wieku 1-6 lat na podstawie swoich 20-letnich doświadczeń, opracowała Maria Trojanowicz - Kasprzak Już ponad 3000 rodziców stosuje w Polsce metodę słowno-obrazkową (flashcards), a na świecie ( Europa Zachodnia, USA i Japonia) kilka milionów.
Metoda Domana oparta jest na zdolności małego dziecka do zapamiętania zapisanego słowa jako obrazu. Nauka czytania zachodzi z pominięciem żmudnego okresu literowania.
Metoda wyrazowo-obrazkowa to współczesna odmiana klasycznej metody Domana. Tablice opatrzone są z jednej strony ilustracją i słowem, z drugiej tylko słowem. Stronę z obrazkiem wykorzystuje się w etapie stymulacji. Jednak w trakcie ćwiczeń stosuje się stronę bez obrazka.
Lata 90-te to początki dziedziny pedagogiki wczesnodziecięcej - tzw. Right Brain Education - RBE ( nauka z użyciem prawej półkuli mózgu). Metoda Domana, zarówno jej postać klasyczna, jak i współczesna, to tylko jedne z metod stosowanych w ramach Right Brain Education. Metod jest wiele, ale cel jest jeden - stymulacja rozwoju prawej półkuli mózgu (prawa półkula odpowiada za genialne uzdolnienia).
Rodzice stosujący klasyczną metodę Domana szybko zauważają znużenie dziecka podczas kolejnych dni prezentacji tablic ze słowami. Podczas nauki współczesną odmianą metody Domana efektu znużenia nie ma. Wprowadzanie nowych tablic opatrzonych zdjęciami i rysunkami zawsze wywołuje zainteresowania malucha.
W założeniach Right Brain Education wymienia się kilka warunków skuteczności metody. Zaangażowanie emocjonalne dziecka znajduje się na pierwszym miejscu.
Obecność obrazka pozwala dodatkowo na skojarzenie słowa z odpowiednim przedmiotem. Zastosowanie tablic tylko ze słowami często sprawia rodzicom trudność w zobrazowaniu przedmiotu (np. jak zobrazować dziecku tablicę "słońce" podczas sesji w porze wieczornej?).
Naukę rozpoczyna się od prezentacji dziecku strony z ilustracją (zachodzi skojarzenie obrazu z podpisem), natomiast ćwiczenia wykonuje się stosując stronę bez rysunku. Opis ćwiczeń z użyciem tablic słowno-obrazkowych, a także alternatywne metody prezentacji kart znajdziecie Państwo w przewodniku dołączonym do zestawu.
Pierwsze efekty zauważysz już po kilku dniach!
Tablice słowno-obrazkowe wykorzystują założenia metody Domana. Nie jest to jednak klasyczna metoda Domana z 1961 roku. W klasycznej metodzie Domana prezentuje się dziecku tylko słowa. W kartach słowno-obrazkowych dziecko ma możliwość zapamiętania słowa i skojarzenia go z odpowiednim przedmiotem lub postacią.
Dlaczego współczesne tablice do nauki czytania małych dzieci różnią się od klasycznych tablic Domana?
Prekursorem metody jest Glenn Doman, który w 1961 roku wydał znaną dziś na całym świecie pracę - zbiór doświadczeń i przewodnik dla rodziców. W ciągu kolejnych kilkudziesięciu lat metoda uległa wielu modyfikacjom. Następcy Domana - psycholodzy, neurofizjolodzy i rehabilitanci z wielu ośrodków naukowych, udoskonalili metodę tak, by stała się maksymalnie skuteczna, a jej celem jest nie tylko nauka czytania, ale wszechstronny rozwój uzdolnień małego człowieka.
Czym różnią się tablice wyrazowo-obrazkowe od tradycyjnych tablic Domana?
W odróżnieniu od klasycznych tablic Domana ( z 1961 r.) obecnie stosuje się tablice zawierające "małe", a nie "WIELKIE" litery, a więc takie, z jakimi dziecko będzie miało do czynienia na codzień.
Na tablicach umieszcza się ilustracje - znacznie ułatwia to skojarzenie zapisanego słowa z odpowiednim przedmiotem lub postacią. Ćwiczenia wykonuje się ze stroną bez rysunku - zawierającą tylko podpis, by obraz nie rozpraszał uwagi dziecka.
Zaniechano stosowania czerwonych liter, ponieważ kolor czarny ulega lepszej percepcji przez dziecko w wieku powyżej 9 m-ca życia. U młodszego dziecka (lepsza percepcja czerwonego obrazu) stosuje się czerwoną czcionkę (jeśli masz dziecko ok. 6-7 m-ca życia zacznij od tablic przejściowych).
Inne zastosowania tablic:
Tradycyjna metoda nauki czytania - tablice zawierają kolorowe ilustracje, a także dużą, wyraźną czcionkę, jakiej nie spotkasz w dostępnych na rynku pozycjach dla dzieci. Pamiętaj - mała czcionka wywołuje tzw. efekt natłoku, który u dziecka indukuje znużenie i zniechęcenie.
Praca z małym dzieckiem - poszerzanie zasobu słownictwa.
Nauka czytania i stymulacja wzroku u dzieci słabowidzących
Zestaw do nauki czytania zawiera:
Tablice wyrazowo-obrazkowe dwustronne kolorowe o wymiarach 230x180 i 180x180mm - duża, czarna czcionka, proste słowa o chrakterze graficznym, rzeczowniki (cz.1).
Tablice jednostronne o wymiarach 230x180, 180x180, 120x180mm, czasowniki, przymiotniki, przysłówki, zaimki (cz.2).
Przewodnik z opisem metody
Pudełko 26x19x6cm
KARTY SA KOMPLETNE, CHOĆ CZĘŚĆ Z NICH ZOSTALA LEKKO NADGRYZIONA PRZEZ MOJE DZIECKO - NIE WPLYWA NA CZYTELNOSC.
Bardzo polecam te metodę, widzę jej efekty w nauce szkolenj u mojego dziecka!!!
GRATIS DORZUCAM KSIĄŻECZKĘ Z PUZZLAMI TOM I JERRY.
ZAPRASZAM!