Autor: Modris Eksteins
Wydawnictwo: Państwowy Instytut Wydawniczy
Rok wydania: 2014
Oprawa: twarda z obwolutą
Liczba stron: 585
ISBN: 9788377852941
Stan: używana, stan dobry (lekkie przetarcia na obwolucie, nieznacznie przybrudzone kartki u dołu)
Skala oceny na moich aukcjach:
- Kiepski
- Średni
- Dobry
- Bardzo dobry
- Idealny (jak nowa)
Opis
"To jest książka o śmierci i zniszczeniu. Rozprawa o cmentarzach, a także o stawaniu się, o wyłanianiu się w pierwszej połowie tego stulecia naszej nowoczesnej świadomości. Jest to książka o naszej obsesji: emancypacji, i o znacznej roli, jaką w rozwoju świadomości odegrała Wielka Wojna, którą tak właśnie przed wybuchem drugiej wojny światowej nazywano".
"Jednym z najlepszych symboli tego pełnego paradoksów i poddanego działaniu sił odśrodkowych wieku - gdy pragnąc wolności, posiedliśmy moc całkowitego zniszczenia - jest taniec śmierci z jego orgiastyczno-nihilistyczną ironią. Igora Strawińskiego, które miało prapremierę w maju 1913 roku w Paryżu, jest ze swoją rewolucyjną energią i apoteozą życia poprzez ofiarę śmierci symbolicznym dziełem dwudziestowiecznego świata."
"Termin awangarda stosowano zazwyczaj w odniesieniu do artystów i pisarzy, którzy w swoich dziełach propagowali techniki eksperymentalne i namawiali do buntu wobec renomowanych akademii. Terminem modernizm określano zarówno tę kategorię awangardy, jak i impulsy intelektualne sterujące poszukiwaniem wyzwolenia i aktem buntu. Bardzo niewielu krytyków odważyło się przenieść pojęcie awangardy i modernizmu na czynniki społeczne i polityczne, a także na artystyczne rewolty, i posłużyć się nimi dla zidentyfikowania szerokiej fali idei i działań. Ta książka podejmuje taką próbę."