AKTUALNOŚCI – Coraz mniej połączeń międzynarodowych
Kasper Fiszer
Szybkie i niedrogie pociągi RegioEkspress łączące miasta zachodniej Polski z wschodnimi Niemcami niemal całkowicie zniknęły z rozkładu jazdy. Zupełnie zamarł ruch na przejściu granicznym Zgorzelec – Görlitz, trudniej dostać się z Poznania do Frankfurtu. Na polskiej sieci nie kursują już spalinowe jednostki 642 Desiro kolei DB Regio.
KOLEJ W POLSCE – Wagony konferencyjne PKP Intercity S.A. typów 507A i 508A
Andrzej Etmanowicz
Wagony konferencyjne typów 507A i 508A to nieomawiany do tej pory w naszym cyklu rodzaj wagonów – są one jednym z wariantów „salonek”, które z uwagi na specyficzne przeznaczenie występują tylko w pojedynczych egzemplarzach. Uwzględniając jednak ich nowoczesność, szczególnie wyposażenia wewnętrznego i dane techniczno-eksploatacyjne właściwe dla wagonów standardu Z1, postanowiliśmy przedstawić je naszym Czytelnikom.
HISTORIA KOLEI – Kolej Lokalna Trzciel – Lutol Suchy
Carlheinz Becker, tłum. Krzysztof Zintel
Jadąc z Poznania do Berlina drogą 92 lub autostradą A2 mijamy miejscowości Trzciel i Lutol Suchy, leżące w 20-leciu międzywojennym tuż przy granicy z Polską w dawnej dzielnicy Rzeszy Niemieckiej Prowinz Grenzmark Posen-Westpreußen (Prowincji Marchii Granicznej Poznań-Prusy Zachodnie) i noszące wówczas nazwy Tirschtiegel i Dürrlettel. Łączyła je 8,7-kilometrowa, normalnotorowa linia kolejowa, czynna w ruchu pasażerskim niecałe 2,5 roku – od 13.09.1929 do 15.02.1932 r. Dziś już ona nie istnieje. Rozebrano ją prawdopodobnie jeszcze w latach wojny.
HISTORIA KOLEI – Kolej Lokalna Lwów – Podhajce cz.2
Ryszard Stankiewicz
Artykuł jest kontynuacją rozpoczętego w poprzednim numerze ŚK opisu historii jednej z licznych niegdyś w rejonie Lwowa prywatnych kolei lokalnych.
WSPOMNIENIA – Obsługiwałem parowozy trzykominowe PKP
Bogdan Pokropiński
Będąc zatrudnionym na PKP w charakterze pomocnika maszynisty parowozu, w 1960 roku przeniosłem się z parowozowni Wrocław Gądów do parowozowni Warszawa Praga, gdzie rozpocząłem pracę na parowozie Ty45-97. W 1962 roku trafiła mi się służba na parowozie Ty2-646, który był przebudowany w ZNTK Poznań na parowóz z trzema kominami, z tylomaż urządzeniami petticoat oraz z trzema dyszami pary odlotowej.
KOLEJ W ŚWIECIE – Elektrowozy serii 250 kolei DR
Ryszard Rusak
Już na początku lat 70. XX wieku okazało się, że nowo dostarczone dla kolei Deutsche Reichsbahn (DR) w NRD lokomotywy elektryczne serii E 11 i E 42 nie mogą sprostać stale rosnącym zadaniom przewozowym. W szczególności dotyczyło to lokomotyw towarowych serii E 42, które mimo stosowania trakcji podwójnej miały problemy z ruszaniem ciężkich pociągów ze stacji rozrządowych. Natomiast maszynom E 11 brakowało mocy, aby uzyskać odpowiednie przyspieszenia. Szczególnie dotyczyło to pociągów towarowych kursujących na trasach Zwickau – Karl-Marx-Stadt – Freiburg – Dresden, gdzie pochylenia dochodziły do 10‰. Stare elektrowozy, pamiętające jeszcze czasy DRG, były coraz bardziej awaryjne. Lekarstwem na to miał być projekt nowej, sześcioosiowej lokomotywy dużej mocy pod roboczą nazwą „E 51”. Zakładano zastosowanie silników trakcyjnych w połączeniu szeregowym, sterowanych za pomocą układów tyrystorowych zasilanych bezpośrednio z transformatora oraz elektroniczną kontrolę jazdy i hamowania.
ZAPOMNIANE LINIE – Odcinek Stradom – Hantke Kolei Herbsko-Kieleckiej
Sławomir Fedorowicz
REPORTAŻ – Parowozem przez Pałuki
Paweł Korcz
TRAMWAJE – Wagony 120NaS i 120NaS2 w Szczecinie
Paweł Pieńkowski
Szczecińskie tramwaje niskopodłogowe przebyły długą i krętą drogę, by w końcu z powodzeniem wozić mieszkańców miasta. Zamawianie ich było procesem równoległym z kupnem wagonów tradycyjnych, wysokopodłogowych, zwanych Moderusami.
MIEJSKIE TORY – Tramwaje i metro w Mieście Słońca
Jacek Modrzejewski
Znajdujący się nieco na uboczu Mińsk jest w rzeczywistości jednym z najludniejszych europejskich miast. Jak przystało na stolicę, może poszczycić się siecią metra i tramwajów. Transport szynowy blednie jednak przy gigantycznej sieci trolejbusowej, która uchodzi za drugą na świecie pod względem wielkości. Większa jest jedynie sieć w Moskwie.
ŚWIAT MODELI – Polski Model Roku 2014
Ryszard Pyssa, fot. Arkadiusz Lubka
NOWOŚCI – Norymberga 2015 – polskie nowości H0
Ryszard Pyssa, współpraca Krzysztof Koj
Każdego roku na przełomie stycznia i lutego na największych targach branży zabawkarskiej – Spielwarenmesse w Norymberdze spotykają się producenci i handlowcy z całego świata. W tym roku w hali 4a, która jest od lat zarezerwowana dla modelarstwa kolejowego, było jakby trochę luźniej i, o zgrozo, w miejscu stoisk niektórych producentów modeli kolejowych (m.in. firmy Stangel) ulokowane zostały stoiska z pluszakami. Powodem mniejszej liczby wystawców może być fakt, że niektórzy małoseryjni producenci uznali, iż w czasach rozwijającej się sprzedaży bezpośredniej prezentacje na imprezach z udziałem publiczności są dla nich bardziej opłacalne niż kontakt tylko z handlowcami w Norymberdze. W minionym roku nie odnotowaliśmy spektakularnych bankructw, marka Vollmer pozostała na rynku i w połowie 2014 roku dołączyła do tandemu Kibri/Viessmann, ale też większego rozkwitu branży nie było widać.
TEST MODELU – Model lokomotywy ET41-152 PKP firmy Piko
Tomasz Mayer
W drugiej połowie lutego bieżącego roku do sklepów modelarskich trafiła oczekiwana miniatura dwuczłonowej lokomotywy towarowej PKP serii ET41. Jest to już czwarta wersja modelu Piko lokomotyw elektrycznych z rodziny 4E, 303E, 102E i 203E.
WARSZTAT – Warsztaty modelarskie PZMK
Leszek Lewiński, fot. Marcin Turko
Tradycją stało się, że w jeden weekend ferii zimowych internat Zespół Szkół Komunikacji w Poznaniu zamienia się w… modelarski warsztat. Właściwie to nie sam internat, a przylegająca do niego sala gimnastyczna staje się miejscem spotkania modelarzy zrzeszonych i niezrzeszonych. Wszystko po to, żeby wymienić się doświadczeniami, zaprezentować nowinki techniczne i technologiczne oraz nauczyć się czegoś nowego.
FORUM – 1% dla zabytkowej kolei i tramwajów
Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych
Klub Miłośników Pojazdów Szynowych
Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei
Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki
FILATELISTYKA
Krystian Żurawski