BIURO RACHUNKOWE
DOKUMENTACJA KSIĘGOWA, SPRAWOZDAWCZOŚĆ I ANALIZA FINANSOWA, EWIDENCJA KSIĘGOWA W PROGRAMIE FINANSOWO-KSIĘGOWYM REWIZOR GT, KWALIFIKACJA A.36.
Padurek
Podręcznik „Biuro rachunkowe” jest przeznaczony dla słuchaczy ośrodków kursowych i uczniów szkół ekonomicznych o różnych profilach.
W opracowaniu przedstawiono cechy i klasyfikację dowodów księgowych oraz omówiono zasady dokumentowania operacji
gospodarczych i wyjaśniono zasady sporządzania dowodów księgowych. Przedstawiono elementy dowodu księgowego oraz zasady poprawiania błędów w dowodach księgowych.
Podręcznik uczy umiejętności związanych z przygotowaniem dowodów do księgowania i omawia zasady archiwizowania dokumentów. Ponadto zawarto w nim treści dotyczace przygotowania analiz finansowych, rozróżniania jej metod stosowania wskaźników analizy finansowej oraz sposoby oceny sytuacji majatkowej i finansowej firmy. Treści teoretyczne zostały wsparte rozwiązanymi przykładami i ćwiczeniami do samodzielnego wykonania, z wykorzystaniem programu finansowo-księgowego Rewizor GT. Na okładce podręcznika zamieszczono wykaz kont księgi głównej utworzony na potrzeby szkolne, który jest wykorzystywany do dekretacji dowodów księgowych.
Publikacja opracowana zgodnie z nową podstawą programową dla zawodu technik ekonomista dla kształcenia w zakresie kwalifikacji A.36 (Prowadzenie rachunkowości). Stanowi materiał pomocniczy, wspomagający edukację-zgodnie z Rozporzadzeniem MInistra Edukacji Narodowej a dnia 21 czerwca 2012 roku w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz.U. 2012 poz. 752) nie podlega zatwierdzeniu na podstawie art.27.
1. POJĘCIE, ZAKRES I CECHY RACHUNKOWOŚCI.....3
2. DOKUMENTACJA KSIĘGOWA .....4
2.1. Pojęcie dokumentu księgowego.....4
2.2. Elementy dowodu księgowego.....4
2.3. Zadania dokumentacji księgowej.....4
2.4. Klasyfikacja dokumentów księgowych.....4
2.5. Dowody księgowe na stanowisku pracy księgowego.....5
2.6. Obieg, przygotowanie dowodów księgowych do ujęcia w księgach rachunkowych oraz ich archwizowanie.....13
2.7. Poprawa błędów w dokumentach księgowych.....21
2.8. Ćwiczenia utrwalajace wiadomości.....25
3.SPRAWOZDAWCZOŚĆ FINANSOWA .....37
3.1. Elementy sprawozdania finansowego.....37
3.2. Uproszczona sprawozdawczość finansowa według znowelizowanej ustawy o rachunkowości.....38
3.3. Zasady prawidłowej (nadrzędne) rachunkowości.....40
3.4. Wycena pozycji bilansu.....43
3.5. Bilan ruchu.....56
3.6. Rachunek zysków i strat.....58
3.7. Uproszczone rachunki zysków i strat dla jednostek mikro i małych.....70
3.8. Informacja dodatkowa.....74
3.9. Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym.....75
3.10. Rachunek przepływów pieniężnych.....75
4. ANALIZA FINANSOWA.....84
4.1. Strony zainteresowane sytuacja finansowa i majatkowa firmy.....84
4.2. Istota analizy finansowej.....84
4.3. Analiza pionowa i pozioma bilansu.....85
4.4. Analiza wskaźnikowa .....91
4.5. Ćwiczenia utrwalajace wiadomości.....113
5. ĆWICZENIA PODSUMOWUJACE WIADOMOŚCI.....117
6. OBSŁUGA PROGRAMU FINANSOWO-KSIĘGOWEGO REWIZOR GT.....142
7. PRZYKŁADOWE ZADANIA DO CZĘŚCI PRAKTYCZNEJ EGZAMINU ZAWODOWEGO POTWIERDZAJACEGOKWALIFIKACJĘ A.36.....273
SPIS TREŚCI.....287
LITERATURA.....288
Format B5, str. 288 97 88360045367
oprawa: miękka
PRACOWNIA EKONOMICZNA CZĘŚĆ I.
GOSPODAROWANIE ZASOBAMI MAJĄTKOWYMI, OBSŁUGA PROGRAMU MAGAZYNOWO-SPRZEDAŻOWEGO SUBIEKT GT KWALIFIKACJA A.35
Padurek
Podręcznik z zakresu gospodarowania zasobami majątkowymi i obsługi programu magazynowo- sprzedażowego Subiekt GT jest przeznaczony do kształcenia praktycznego. Wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z zasobami majątkowymi oraz opisuje podstawowe zasady gospodarowania zapasami. Opracowanie zawiera ćwiczenia związane z obliczaniem wskaźników rotacji zapasów, ustaleniem zapotrzebowanie na zapasy, normowaniem zużycia materiałowego oraz obliczaniem zdolności produkcyjnej i rytmiczności produkcji. Omówiono w nim kalkulację ceny sprzedaży towarów i wyrobów rachunkiem „w stu” i „od sta”. W opracowaniu przedstawiono dokumentację rozliczeń gotówkowych i bezgotówkowych z kontrahentami, a także obrotu zapasami oraz dokumentację zakupu i sprzedaży.
Podano w nim również ćwiczenia do rozwiązania wraz z dokumentami do wypełnienia oraz przykłady już rozwiązane umożliwiające sporządzenie dokumentacji techniką komputerową w programie magazynowo -sprzedażowym Subiekt GT.
W podręczniku zawarto przykładowy arkusz egzaminacyjny, zawierający zadania testowe do części pisemnej egzaminu zawodowego potwierdzającego kwalifikację A.35 oraz 5 przykładowych arkuszy egzaminacyjnych do części praktycznej egzaminu zawodowego. Pozwalają one na utrwalenie teoretycznych i praktycznych umiejętności obowiązujących na egzaminie z przygotowania zawodowego.
Kolejność rozdziałów ujmuje w logicznym porządku część materiału do nauczania dla zawodu technik ekonomista w kwalifikacji A.35.
Publikacja została opracowana zgodnie z nową podstawą programową dla zawodu technik ekonomista dla kształcenia w zakresie kwalifikacji A.35(Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji) i stanowi materiał pomocniczy , wspomagający edukację-zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 roku w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz.U. 2012 poz. 752) nie podlega zatwierdzeniu na podstawie art. 27.
1. CHARAKTERYSTYKA ZASOBÓW MAJATKOWYCH.....3
1.1. Składniki majatku przedsiębiorstwa.....3
1.2. Klasyfikacja i charakterystyka aktywów trwałych......4
1.3. Klasyfikacja i charakterystyka aktywów obrotowych......7
2. GOSPODARKA ZAPASAMI.......11
3. KLASYFIKACJA MATERIAŁÓW I ZAPASÓW MATERIAŁOWYCH.....12
4. GOSPODARKA MATERIAŁOWA ......13
4.1. Normowanie zużycia surwców i materiałów......13
4.2. Materiałochłonność produkcji.......17
4.3. Ustalanie zapotrzebowania na materiały......20
4.4. Normowanie zapasów materiałowych.......23
5. ZARZADZANIE PRODUKCJA.......28
5.1. Procesy produkcyjne i typy produkcji......28
5.2. Cykl produkcyjny i normowanie czynników produkcji........29
5.3. Zdolność produkcyjna maszyn i urzadzeń....32
5.4. Rytmicznośc produkcji......37
5.5. Jakość produkcji......39
5.6. Próg rentowności w przedsiębiorstwie produkcyjnym.....41
6. ROTACJA (OBROTOWOŚĆ) ZAPASÓW.....49
7. GOSPODARKA TOWAROWA .....56
7.1. Klasyfikacja zapasów towarowych.......56
7.2. Obliczanie zapasu średniego (przeciętnego) towarów.....56
7.3. Rotacja zapasów towarowych......59
7.4. Próg rentowności w przedsiębiorstwie handlowym.....60
8. DOSTAWA ZAPASÓW.....62
9. USTALANIE CEN SPRZEDAŻY.....64
9.1. Ustalanie cen sprzedaży towarów......64
9.2. Ustalanie cen sprzedaży wyrobów gotowych.....67
10. DOKUMENTACJA SPRZEDAŻY I ZAKUPU.....69
10.1. Dokumentacja sprzedaży.......69
10.2. Dokumentacja zakupu......70
11. DOKUMENTACJA GOSPODARKI MAGAZYNOWEJ I WYCENA ZAPASÓW.......77
11.1. Pojęcie i dokumentacja gospodarki magazynowej....77
11.2. Wycena obrotu zapasami w ciagu roku obrotowego.....77
11.3. Wycena rozchodu zapasów.....79
11.4. Rodzaje ewidencji zapasów.....81
11.5. Sporzadzanie dokumentacji magazynowej.....87
12. DOKUMENTACJA ROZLICZEŃ Z KONTRAHENTAMI.......98
12.1. Formy rozliczeń z kontrahentami.....98
12.2. Dokumentacja rozliczeń gotówkowych......98
12.3. Dokumentacja rozliczeń bezgotówkowych.....106
12.4. Dokumentacja operacji bankowych.....118
12.5. Rozliczenia walutowe.....120
13. WYKORZYSTANIE PROGRAMU KOMPUTEROWEGO DO OBSŁUGI GOSPODARKI MAGAZYNOWEJ I SPRZEDAŻY.....127
14. PRZYKŁADOWE ARKUSZE EGZAMINACYJNE DO CZĘŚCI PRAKTYCZNEJ EGZAMINU ZAWODOWEGO POTWIERDZAJACEGO KWALIFIKACJĘ A.35.....194
15. PRZYKŁADOWY ARKUSZ WGZAMINACYJNY ZAWIERAJACY ZADANIA TESTOWE DO CZĘŚCI PISEMNEJ EGZAMINU ZAWODOWEGO POTWIERDZAJACEGO KWALIFIKACJĘ A.35.....213
SPIS TREŚCI....223
LITERATURA.....224
Format B5, str. 224, ISBN: 97 88360045282
oprawa: miękka
PRACOWNIA EKONOMICZNA. CZĘŚĆ II.
ROZLICZENIA PODATKOWE, OBSŁUGA PROGRAMÓW: FINANSOWO-KSIĘGOWEGO RACHMISTRZ GT I KADROWO-PŁACOWEGO MIKROGRATYFIKANT GT KWALIFIKACJA A.35
Podręcznik z zakresu rozliczeń podatkowych i obsługi programu finansowo - księgowego Rachmistrz GT i kadrowo -płacowego Microgratyfikant GT jest przeznaczony dla uczestników ośrodków kursowych, uczniów i słuchaczy szkół ekonomicznych o różnych profilach.
W opracowaniu przedstawiono klasyfikację podatków oraz omówiono podatki bezpośrednie i pośrednie. Omówiono formy opodatkowania i ewidencji działalności gospodarczej w małych przedsiębiorstwach. Wyjaśniono zasady opodatkowania w formie karty podatkowej, na zasadach ogólnych według skali podatkowej, podatkiem liniowym i przy ryczałcie ewidencjonowanym. Przedstawiono ewidencję dokumentów w księdze przychodów oraz w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w programie Rachmistrz GT. W programie mikroGratyfikant wyjaśniono zasady sporządzania dokumentacji osobowej i płacowej pracowników.
Omówiono rejestry zakupów i sprzedaży VAT, deklarację VAT-7, ewidencję wyposażenia, środków trwałych oraz inne urządzenia uzupełniające prowadzone przy opodatkowaniu osób fizycznych i prawnych. Przedstawiono schemat obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych. Ponadto publikacja zawiera dwa przykładowe zadania do części praktycznej egzaminu zawodowego i jeden przykładowy arkusz egzaminacyjny zawierający zadania testowe do części pisemnej egzaminu zawodowego potwierdzającego kwalifikację A.35.
Publikacja została opracowana zgodnie z nową podstawą programową dla zawodu technik ekonomista dla kształcenia w zakresie kwalifikacji A.35 (Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji) i stanowi materiał pomocniczy, wspomagający edukację-zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 roku w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolne podręczników (Dz.U. 2012 poz. 752) nie podlega zatwierdzeniu na podstawie art.27.
SPIS TREŚCI
1. ROZLICZENIE Z ZUS.................................................................................................................................................3
1.1. Zgłoszenie osoby fizycznej rozpoczynającej wykonywanie działalności gospodarczej do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych..................................................................................................................................................3
1.2. Deklaracja rozliczeniowa ZUS-DRA....................................................................................................................10
1.2.1. Składki ubezpieczeń społecznych i zdrowotne obowiązujące przedsiębiorców ............................................10
1.2.2. Deklaracja DRA przedsiębiorcy opłacającego za siebie tylko składkę zdrowotną.........................................10
1.2.3. Deklaracja DRA przedsiębiorcy opłacającego za siebie składki na ubezpieczenia społeczne, Fundusz pracy oraz składkę zdrowotną.................................................................................................................................13
2. Rozlicz Anie danin pu bliczn ych...................................................................................................................17
2.1. Pojęcie i klasyfikacja podatków .........................................................................................................................17
2.2. Podatki majątkowe i opłaty lokalne....................................................................................................................19
2.2.1. Akty prawne regulujące podatki majątkowe i opłaty lokalne...........................................................................19
2.2.2. Podatek rolny........................................................................................................................................................19
2.2.3. Podatek leśny .....................................................................................................................................................19
2.2.4. Podatek od nieruchomości..................................................................................................................................19
2.2.5. Podatek od środków transportowych.................................................................................................................26
2.2.6. Podatek od spadków i darowizn........................................................................................................................26
2.2.7. Podatek od czynności cywilnoprawnych............................................................................................................26
2.2.8. Opłat lokalne........................................................................................................................................................33
2.3. Podatki pośrednie................................................................................................................................................35
2.3.1. Akty prawne regulujące podatki pośrednie.......................................................................................................35
2.3.2. Podatek od towarów i usług (VAT).....................................................................................................................35
2.3.3. Podatek akcyzowy...............................................................................................................................................56
2.3.4. Podatek od gier ..................................................................................................................................................58
2.3.5. Cło.........................................................................................................................................................................58
2.4. Podatki dochodowe.............................................................................................................................................59
2.4.1. Akty prawne regulujące podatki dochodowe.....................................................................................................59
2.4.2. Podatek dochodowy od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą......................................59
2.4.2.11. Rozliczenie roczne z urzędem skarbowym z tytułu podatku dochodowego na formularzu PIT-36L ....130
2.4.3. Podatek dochodowy od osób prawnych (CIT)................................................................................................163
3. PIERWSZE URUCHOMIENIE PROGRAMU RACHMISTRZ GT I REJESTRACJA ZDARZEŃ GOSPODARCZYCH U PODATNIKA VAT, PRZY RYCZAŁCIE OD PRZYCHODÓW EWIDENCJONOWANYCH ..................173
3.1. Pierwsze uruchomienie programu finansowo-księgowego Rachmistrz GT i wprowadzenie danych podmiotu, urzędu skarbowego i właściciela................................................................................................................173
3.1.1. Pierwsze uruchomienie programu finansowo-księgowego Rachmistrz GT....................................................175
3.1.2. Wprowadzenie danych podmiotu, urzędu skarbowego, właściciela firmy (wspólnika) i ustawienie
parametrów programu........................................................................................................................................176
3.2. Ewidencja faktur sprzedaży w ewidencji przychodów oraz w rejestrach VAT..............................................185
3.2.1. Ewidencja faktury sprzedaży nr 1....................................................................................................................188
3.2.2. Ewidencja faktury sprzedaży nr 2, 3, 4...........................................................................................................190
3.2.3. Wydrukowanie ewidencji VAT sprzedaży i ewidencji przychodów.................................................................192
3.3. Ewidencja faktur zakupu dla potrzeb podatku VAT........................................................................................194
3.3.1. Ewidencja dowodów zakupu w ewidencji VAT zakupu .................................................................................195
3.3.2. Wydrukowanie ewidencji VAT zakupu..............................................................................................................198
3.4. Sporządzenie i wydrukowanie deklaracji VAT-7, polecenia przelewu podatku VAT oraz podsumowania
przychodów i podliczenia VAT..........................................................................................................................198
3.4.1. Sporządzenie i wydrukowanie deklaracji VAT-7 i polecenia przelewu podatku VAT....................................198
3.4.2. Obliczenie należnego (do zapłaty) zryczałtowanego podatku dochodowego i wydrukowanie
podsumowania przychodów oraz podliczenia VAT.........................................................................................202
3.4.3. Sporządzenie i wydrukowanie zaliczki miesięcznej PIT dla ryczałtu oraz polecenia przelewu podatku dochodowego.....................................................................................................................................................206
4. ĆWICZENIA W EWIDENCJI ZDARZEŃ GOSPODARCZYCH W SYSTEMIE INSERT GT U PODATNIKA VAT, PRZY RYCZAŁCIE EWIDENCJONOWANYM.......................................................................................................209
5. URUCHOMIENIE PROGRAMU RACHMISTRZ GT I REJESTRACJA ZDARZEŃ GOSPODARCZYCH W PODATKOWEJ KSIĘDZE PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW....................................................................................217
5.1. Uruchomienie programu Rachmistrz GT i wprowadzenie danych podmiotu, właściciela i Urzędu Skarbowego...................................................................................................................................................................217
5.1.1. Uruchomienie programu finansowo-księgowego Rachmistrz GT....................................................................219
5.1.2. Wprowadzenie danych podmiotu, właściciela i urzędu skarbowego.............................................................222
5.2. Utworzenie kartoteki środka trwałego, wystawienie dowodu OT i naliczenie amortyzacji środków trwałych....225
5.2.1. Wprowadzenie danych środka trwałego i wystawienie dowodu OT..............................................................225
5.2.2. Naliczenie amortyzacji środka trwałego i wydrukowanie dokumentu do ewidencji kosztów amortyzacji...227
6. URUCHOMIENIE PROGRAMU MIKROGRATYFIKANT GT, AKTUALIZACJA PARAMETRÓW PŁACOWYCH, 6. URUCHOMIENIE PROGRAMU MIKROGRATYFIKANT GT, AKTUALIZACJA PARAMETRÓW PŁACOWYCH, WPROWADZENIE DANYCH PRACOWNIKA ORAZ SPORZĄDZENIE DOKUMENTACJI PŁACOWEJ...........229
6.1. Pierwsze uruchomienie programu Mikrogratyfikant GT...................................................................................229
6.2. Wprowadzenie danych zatrudnionego pracownika i sporządzenie umowy o pracę ..................................231
6.2.1. Wprowadzenie danych zatrudnionego pracownika.........................................................................................231
6.2.2. Sporządzenie i wydrukowanie umowy o pracę...............................................................................................233
6.3. Aktualizacja parametrów płacowych, sporządzenie i wydrukowanie listy płac oraz zaliczki miesięcznej
od wypłat PIT.....................................................................................................................................................235
6.3.1 Aktualizacja parametrów płacowych.................................................................................................................235
6.3.2. Sporządzenie i wydrukowanie listy płac..........................................................................................................238
6.3.3. Sporządzenie i wydrukowanie raportu o zaliczce miesięcznej na podatek dochodowy – od wypłat PIT 239
7. ZAKSIĘGOWANIE DOWODÓW KSIĘGOWYCH W PROGRAMIE FINANSOWO-KSIĘGOWYM RACHMISTRZ GT........................................................................................................................................................................... 243
7.1. Zaksięgowanie dowodów księgowych w KPiR.............................................................................................. 247
7.1.1. Ewidencja pozostałych wydatków z tytułu opłaty skarbowej, opłacanego czynszu i zakupionej benzyny
w KPiR – kolumna 13........................................................................................................................................247
7.1.2. Ewidencja zakupu towarów handlowych w KPiR – kolumna 10....................................................................249
7.1.3. Ewidencja sprzedaży towarów handlowych w KPiR – kolumna 7.................................................................252
7.1.4. Ewidencja pozostałych wydatków z tytułu amortyzacji środka trwałego w KPiR – kolumna 13.................253
7.1.5. Ewidencja wynagrodzeń w KPiR – kolumna 12..............................................................................................254
7.2. Wydrukowanie ewidencji w KPiR oraz rejestrów VAT zakupu i sprzedaży................................................. 256
7.3. Sporządzenie i wydrukowanie deklaracji dla potrzeb podatku VAT i zaliczki miesięcznej liniowej PIT... 258
7.3.1. Sporządzenie i wydrukowanie deklaracji VAT-7...............................................................................................258
7.3.2. Sporządzenie i wydrukowanie zaliczki miesięcznej liniowej PIT....................................................................260
7.4. Sporządzenie i wydrukowanie podatkowej księgi przychodów i rozchodów z uwzględnieniem remanentów 263
8. ĆWICZENIA W EWIDENCJI ZDARZEŃ GOSPODARCZYCH W PODATKOWEJ KSIĘDZE PRZYCHODÓW
I ROZCHODÓW..................................................................................................................................................... 271
9. PRZYKŁADOWE ZADANIA DO CZĘŚCI PRAKTYCZNEJ EGZAMINU ZAWODOWEGO POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJĘ A.35 .................................................................................................................................... 279
10. PRZYKŁADOWY ARKUSZ EGZAMINACYJNY ZAWIERAJACY ZADANIA TESTOWE DO CZĘŚCI PISEMNEJ EGZAMINU ZAWODOWEGO POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJĘ A.35.................................................. 287
SPIS TREŚCI..........................................................................................................................................................295
LITERATURA..........................................................................................................................................................296
Format B5, str. 272, ISBN 97 88360045268 oprawa: miękka
PRACOWNIA EKONOMICZNA CZĘŚĆ III.
KADRY I PŁACE, OBSŁUGA PROGRAMU KADROWO-PŁACOWEGO GRATYFIKANT GT I PROGRAMU PŁATNIK GT, KWALIFIKACJA A.35
Podręcznik z zakresu kadr i płac, obsługi programu kadrowo-płacowego Gratyfikant GT i rozliczeń z ZUS Płatnik jest przeznaczony dla słuchaczy ośrodków kursowych oraz uczniów szkół ekonomicznych o różnych profilach.
W opracowaniu przedstawiono zagadnienia związane z nawiązywaniem stosunku pracy i zawieraniem umów cywilnoprawnych, zasad obliczania wynagrodzenia za czas przepracowany i za czas niewykonywania pracy, sporządzania dokumentacji związanej z przebiegiem pracy pracowników i wypłatą wynagrodzeń. Zawarto w nim również obliczenia niezbędnych podatków i obciążeń wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych naliczanych od wynagrodzeń pracowników. Autorki zaprezentowały również deklaracje rozliczeniowe z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych oraz deklaracje dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.
Ponadto publikacja zawiera omówione zagadnienia dotyczące oceny efektywności wykorzystania czynnika pracy ludzkiej i wynagrodzeń (np. wskaźnik wzrostu wynagrodzeń, pracochłonność, nominalne wykorzystanie czasu pracy, efektywność wynagrodzeń itd. ) oraz trzy przykładowe zadania do części praktycznej egzaminu zawodowego potwierdzającego kwalifikację A.35 rozwiązane techniką komputerową z wykorzystaniem programów Gratyfikant Gt i Płatnik.
Publikacja została opracowana zgodnie z nową podstawą programową dla zawodu technik ekonomista dla kształcenia w zakresie kwalifikacji A.35 (Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji) i stanowi materiał pomocniczy, wspomagający edukację-zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 roku w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolne podręczników (Dz.U. 2012 poz. 752) nie podlega zatwierdzeniu na podstawie art.27.
1. PRAWO PRACY....3
1.1. Zatrudnianie i zwalnianie pracownika......3
1.1.1.Nawiazanie stosunku pracy.....3
1.1.2.Ustanie stosunku pracy, czyli rozwiazanie i wygaśnięcie umowy o pracę (art. 30-41, 52-55 i art. 63-67 K.p.) ....12
1.2. Obowiazki pracodawcy (art 94, 97 K.p.)......19
1.2.1. Podstawowe obowiazki pracodawcy......19
1.2.2. Regulaminy zakładowe.....20
1.2.3.Profilaktyczne badania pracownika w trakcie trwania stosunku pracy (art, 229 K.p.).......26
1.2.4. Wynagrodzenie za pracę i inne świadczenia przysługujace w okresie czasowej niezdolności do pracy (art. 77-93 K.p.)......27
1.2.5. Obowiazki pracodawcy wobec zwalnianych pracowników (art. 97 i art. 99 K.p.).....34
1.2.6. Obowiazki pracodawcy wobec nowozatrudnionych (art. 229 K.p.).....38
1.3. Prawa i obowiazki pracownika.....39
1.3.1. Prawa pracownika.....39
1.3.2. Obowiazki pracownika....62
1.4. Zasady prowadzenia dokumentacji kadrowej (art. 94a K.p.).....64
1.4.1. Akta osobowe pracowników.....64
1.4.2. Inna dokumentacja pracownicza zwiazana ze stosunkiem pracy......72
2. PRAWO CYWILNE......87
2.1.Rodzaje umów cywilnoprawnych.....87
2.2. Charakterystyka umów cywilnoprawnych.......88
2.3. Różnice i podobieństwa między umowami cywilnoprawnymi.....100
3. PŁACE.....104
3.1. Wynagrodzenie za pracę......104
3.1.1. Funkcje i elementy składowe wynagrodzenia......104
3.1.2. Zasadnicze systemy wynagradzania.....105
3.1.3. Dodatek do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych.....115
3.1.4. Dodatek do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej......121
3.1.5. Wysokość wynagrodzenia dla pracownika za część miesiaca.....122
3.2. Ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i inne fundusze pozaubezpieczeniowe....123
3.2.1. Obowiazki w zakresie ubezpieczeń społecznych, zdrowotnych i innych funduszy pozaubezpieczeniowych....123
3.2.2. Składki na ubezpieczenia społeczne.....123
3.2.3 Zasady finansowania składek na ubezpieczenia społeczne.....124
3.2.4. Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe......125
3.2.5. Roczny limit wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.....126
3.2.6. Składka na ubezpieczenia chorobowe....128
3.2.7. Składka na ubezpieczenia wypadkowe.....129
3.2.8. Składka na ubezpieczenia zdrowotne....132
3.2.9. Składki na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych....134
3.2.10. Terminy opłacania składek ZUS......137
3.3. Podatek dochodowy od osób fizycznych.....138
3.3.1. Podmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i rozliczenie z Urzędem Skarnbowym...138
3.3.2. Skala podatkowa na 2016 rok......138
3.3.3. Koszty uzyskania przychodu na 2016 rok.....139
3.3.4. Ustalanie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych......140
3.4. Lista płac......146
3.4.1. Lista płac pracowników.....146
3.4.2. Potracenia w liście płac.....146
3.4.3. Sporzadzenie listy płac....147
3.5. Świadczenia na czas niewykownywania pracy.....156
3.5.1. Świadzcenia chorobowe......156
3.5.2. Wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy z powodu choroby.....159
3.5.3. Zasiłki wypłacane z ZUS....178
3.6. Wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego....191
3.6.1. Pojęcie urlopu wypoczynkowego.....191
3.6.2. Podstawa wymiaru wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego.....191
3.6.3. Obliczanie wynagrodzenia za czas urlopu.......192
3.7. Umowy cywilnoprawne a składki ZUS i podatek dochodowy.....206
3.7.1. Obowiazki wobec ZUS z tytułu umów cywiolnoprawnych.....206
3.7.2. Rozliczenie z Urzędem Skarbowym z tytułu umów o dzieło.....208
3.7.3. Rozliczenie z Urzędem Skarbowym z tytułu umów zlecenie.....210
3.7.4. Koszty uzyskania przychodów z drobnych umów zelcenia.....214
3.7.5. Umowa zlecenia ze studentem.......214
3.8. Obowiazku pracodawcy wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego.....222
3.8.1. Zgłoszenie płatnika......222
3.8.2. Zgłoszenie ubezpieczonego.....222
3.8.3. Zgłoszenie wyrejestrowania.....224
3.8.4. Formularze ubezpieczeniowe.....225
3.8.5. Sporzadzanie deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA, raportu ZUS RCA i poleceń przelewu składek ubezpieczeń społecznych, zdrowotnych oraz funduszy pozaubezpieczeniowych na rachunek ZUS....228
3.8.6. Sporzadzanie deklaracji PIT-4R i polecenia przelewu zaliczki podatku dochodowego na rachunek organu podatkowego.....233
4. OCENA EFEKTYWNOŚCI WYKORZYSTANIA CZYNNIKA PRACY LUDZKIEJ I WYNAGRODZEŃ.....246
4.1. Wydajność pracy.....246
4.2. Pracochłonność.....250
4.3. Nominalny czas pracy i ocena jego wykorzystania......252
4.4. Wskaźnik wzrostu wynagrodzeń......253
4.5. Produktywność wynagrodzeń......254
4.6. Efektywność wynagrodzeń......256
4.7. Rentowność wynagrodzeń.....257
5. OBSŁUGA PROGRAMU GRATYFIKANT GT.....260
6. OBSŁUGA PROGRAMU PŁATNIK.....307
6.1. Obowiazki pracodawcy w zakresie przekazywania do ZUS dokumentów rozliczeniowych.....307
6.2. Obsługa programu Płatnik krok po kroku......307
SPIS TREŚCI.....343
LITERATURA.....344
Format B5,str. 344, ISBN 97V88360045343 oprawa: miękka