Wyposażenie:
Alufelgi, kamera cofania, skórzana tapicerka, system otwierania bram i garażów, lusterko samo ściemniające wraz z kompasem, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, dotykowy ekran komputera, nawigacja GPS, tempomat, kurtyny powietrzne, poduszki powietrzne, czujniki parkowania tył, ISOFIX, szyby sterowane elektrycznie, wspomaganie kierownicy, ASR, ESP, podgrzewana szyba przednia i tylna, podgrzewane fotele przód, elektrycznie regulowane fotele przednie, światła przeciwmgielne przód, zmieniarka CD na 6 płyt, multifunkcyjna kierownica, szyberdach, centralny zamek, ogranicznik prędkości, gniazdo AUX, alarm, możliwość włączenia i wyłączenia silnika z pilota, 3 komplety kluczyków
Historia auta:
Samochód został sprowadzony do Polski z USA przez poprzedniego właściciela w 2009 roku z przebiegiem 11200 km. Auto pozostawało w rękach 1 właściciela w Polsce przez 8 lat jako 2 samochód w rodzinie.
Od czerwca 2017 roku jestem jego 2 właścicielem w kraju.
W 2012 roku została zainstalowana instalacja gazowa oraz przeprowadzona została regulacja zaworów. Jak się okazało pomimo oryginalnego, niskiego przebiegu pojazdu, w czerwcu 2017 roku instalacja gazowa uszkodziła silnik. Do zatarcia silnika przyczyniła się również niefachowa regulacja luzów zaworowych oraz kiepskiej jakości olej co wyszło po wyciągnięciu i rozebraniu silnika.
Tak więc, kupiłem samochód w doskonałym stanie, tylko że po 3 000 km silnik się zatarł :)
3 tygodnie temu w Subaru został wymieniony na nowy silnik H6 3.0 250KM z niewielkim przebiegiem z samochodu Subaru Legacy IV o prawie połowę lżejszym niż Tribeca B9.
Musisz wiedzieć, że kupując Subaru, to nie Lanos czy Skoda. O Subaru, jak się nauczyłem od profesjonalnych mechaników zajmujących się tylko tą marką trzeba umieć dbać w specyficzny sposób.
Czego się dowiedziałem?
1. Silniki H6 3.0 w układzie boxer są bardzo wrażliwe na zły olej. Producent zaleca olej 5W30. I na takim oleju jeździła Tribeca u poprzedniego właściciela. Jednak okazuje się, że normy niemieckie, japońskie różnią się zdecydowanie od norm polskich. Mówiąc krótko, silnik jest stworzony do jazdy na olejach, których normy są mocno restrykcyjne i chyba tylko dwie albo trzy marki olei dostępne w Polsce spełniają warunki, aby silnik był smarowany prawidłowo. Jeżeli zamierzasz jeździć na nieodpowiednim oleju, to uszkodzisz pompę oleju oraz smog i wtedy efekt, to niesprawny układ smarowania, a w konsekwencji wysokie spalanie, niskie osiągi, wytarte panewki, szybkie zużycie silnika i prawdopodobne zatarcie w niedługim czasie. Poczytaj na forach..
2. Wkładając instalacje LPG do tego silnika powinieneś liczyć się z regulacją luzów zaworowych. Koszt regulacji luzu zaworowego wraz z wymianą płytek oraz szklanek to od 2900 zł do ponad 3500 zł, w zależności ile szklanek i płytek do wymiany oraz od serwisu. Informacje mam z pierwszej ręki, bo zwiedziłem 4 firmy w tym się specjalizujące. Nie zrobisz regulacji co 35 000- 50 000 km, to uszkodzisz silnik. Tak drogo, bo w Tribece niezbędne jest wyciągnięcie silnika do tej operacji.
3. Firmy, które specjalizują się w instalacjach gazowych oraz w profesjonalnych naprawach subaru jednoznacznie doradzały mi zakup auta bez lpg i zainwestowanie 4-5 k zł w profesjonalną instalację, by uniknąć komplikacji i problemów, by mieć pewność, że masz cały okres eksploatacji na lpg pod kontrolą. Nie posłuchałem...
4. Olej sprawdzamy co 2 tankowania do pełna. Odpowiedni poziom oleju to klucz do długo żywotności silnika H6. Odpowiedni poziom to górna granica. Tak, aby nawet przy ostrych zakrętach silnik miał zawsze film olejowy. Naturalnym jest, że ta konstrukcja silnika spala więcej oleju niż v6 , v8 czy w rzędowej 6.
5. Płyn chłodniczy musi być o odpowiednich parametrach wymieniany co 30 000 km w tym silniku, aby głowica oraz uszczelka pod głowicą długo służyła.
6. Kontroluj temperaturę płynu chłodniczego. Jeżeli wzrasta powyżej średniej chociaż 1 kreskę, to sygnał, abyś sprawdził czy układ chłodniczy nie jest zapowietrzony lub w inny sposób niewydolny. Zaniedbanie prowadzi do przegrzania silnika. Sprawny układ chłodzenia zapewnia temp. na poziomie średnim nawet przy jeździe do odcięcia.
7. Przed jazdą należy rozgrzać olej do temperatury roboczej zanim depniesz konkretniej. Wtedy olej nabiera odpowiednich właściwości smarnych zmniejszając swoją gęstość. Rozgrzewasz jadąc delikatnie do 2 000 obrotów. Temperatura oleju to nie to samo co temperatura płynu chłodniczego, która rośnie szybciej niż temp. oleju.
8. Olej w skrzyni biegów wymieniasz regularnie co 50 -60 000 km.
Tak, Subaru wymaga większej odpowiedzialności i uwagi niż Skoda, jednak przy zwróceniu uwagi na powyższe rady będziesz cieszył się niezawodną i długą eksploatacją, bo silniki H6 robią przebiegi rzędu 400 000 km...
Resumując:
- Przebieg auta 99 000 km, przebieg silnika 140 000 km
- Wymieniony silnik z Legancy, ten sam co w Tribece, tylko mniej był obciążony ze zwzględu na wagę auta. Nigdy nie widział LPG.
- Wymienione zostały świece, na najlepsze irydowe
- Wymienione zostały szklanki oraz płytki przy zaworach
- Dokonana została pełna regulacja luzów zaworowych
- Silnik przeszedł pełną inspekcję przed montażem
- Wymieniona została sprężyna w tylnym zawieszeniu
- Wymieniony został olej w skrzyni biegów
- wymieniony olej w przednim moście
- Wymieniony olej w tylnym moście
- Dodane zostały komponenty do skrzyni biegów oraz mostów obniżające temperaturę
- Została zdemontowana instalacja gazowa
- Zainstalowana nowa oryginalna chłodnica Subaru. Nie było nagłej potrzeby ale profilaktycznie przy demontażu lpg.
- Wymienione tarcze przód (oryginały Subaru) oraz klocki
- Wymienione filtry paliwa, oleju, powietrza oraz kabinowy
Koszt powyższych to ponad 15 000 zł.
Na wszystkie powyższe posiadam fv.
Do zrobienia: za niedługo tarcze tył, gumowe tuleje zawieszenia, które ogólnie szybko się zużywają w Subaru.
Dodam tylko, że w tym modelu skrzynia automatyczna połączona jest z chłodnicą oraz dodatkowo wyposażona jest w czujnik temp. oleju w skrzyni.
Spalanie spadło przy eco jeździe do 10,5 l na 100 km, przy mocno szybkiej doszło do 17 l.
Sprzedaję Tribece, bo jest dla mnie osobiście za dużym gabarytowo samochodem. Poszukuję mniejszego i szybszego. Jeśli chodzi o zamianę, to w grę wchodzi wyłącznie Subaru WRX STI 2.5 z podobnego rocznika za niewielką dopłatą z mojej strony.
Zapraszam na jazdę testową, jednak wcześniej przejedź się innymi Tribecami, żebyś miał porównanie. Wiesz, wydawało mi się jak kupiłem Tribece, że auto jeździło naprawdę szybko, ale po wymianie silnika, to jest mega przepaść, teraz dosłownie rakieta, a na silniku możesz postawić szklankę wody i jest absolutnie stabilna.
Tel. 533 333 707