- Jeżeli auto zasilane benzyną na tradycyjnych świecach zapłonowych spala średnio około 8 litrów benzyny / 100 km, a po zastosowaniu świec strumieniowych z dedykowaną mapą zapłonu auto to spalałoby średnio około 6 litrów benzyny / 100 km, to po przejechaniu 300.000 km właściciel auta po odliczeniu kosztów wymiany świec strumieniowych, mógłby zaoszczędzić około 25.000,- zł.
- Przeprowadzone wstępne badania spalin wykazały, że gdyby na całym Świecie we wszystkich silnikach z zapłonem iskrowym byłyby stosowane strumieniowe świece zapłonowe z dedykowaną mapą zapłonu, to można by rocznie udaremnić emisję do atmosfery około 700 mln. ton dwutlenku węgla, i można by zredukować emisję do atmosfery około 15 mln. ton tlenków azotu.
- Roczna emisja dwutlenku węgla przez Polskę to około 350 mln. ton.
Przedmiotem sprzedaży są nowatorskie świece zapłonowy autorstwa polskiego wynalazcy, chronione patentami nr: 217749 i 229114
Strumieniowe świece zapłonowe cechują się:
- Oszczędnością paliwa do 15% (w przypadku standardowych ustawień mapy zapłonu).
- Przewidywaną oszczędnością paliwa do 30% (w przypadku dedykowanej mapy zapłonu).
- Poprawą dynamiki auta (podniesienie mocy o około 5-10 %).
- Redukcją zanieczyszczeń do środowiska.
- Zwiększeniem żywotności silnika.
Efektywniejsze spalanie dla świec strumieniowych ( B-C-E ) w funkcji kąta obrotu wału korbowego sprawia, że w porównaniu do spalania na świecach tradycyjnych ( B-D-E ), spala się więcej węglowodorów, wydziela się więcej ciepła czego skutkiem jest wyższe ciśnienie gazów i tym samym wyższa siła oddziałuje na denko tłoka. Ponadto im wcześniej wydzieli się ciepło zwiększające prędkość drgania cząsteczek gazu, tym efektywniej drgające cząsteczki gazu oddają swoją energię na przesuwający się ku DMP tłok silnika, zjawisko to tłumaczy „Termodynamiczna teoria zmiennych prędkości cząsteczek gazu” http://www.virp2.pl/zamiana-ciepla.html .
W punkcie ( E ) następuje zrównanie ciśnienia gazów, przy czym gazy w silniku pracującym na tradycyjnych świecach zawierają w tym momencie więcej niespalonych węglowodorów, które dopalają się w dalszej fazie suwu pracy ( E-F ). Dlatego też w silniku pracującym na świecach strumieniowych, obserwuje się wyższy spadek ciśnienia na odcinku ( E-G ), skutkiem czego w chwili otwarcia kanałów wylotowych ciśnienie i temperatura spalin są niższe, co jest ogromnym atutem dla świec strumieniowych, gdyż niższe ciśnienie pod grzybkiem zaworu wylotowego, zmniejsz niezbędną do otwarcia kanału wylotowego siłę nacisku na zawór, i tym samym w mniejszym stopniu obciąża pasek rozrządu, skutkując jego większą niezawodnością. (Przy czym, pasek rozrządu należy wymieniać według zaleceń producenta, a stosując świece strumieniowe, otrzymujemy większą pewność, że element ten nas nie zawiedzie).
Kolejną korzyścią niższego ciśnienia i temperatury na odcinku ( E-G ) przy stosowaniu świec strumieniowych, jest generowanie przez silnik mniejszej ilości tlenków azotu.
Dodatkowo niższa temperatura spalin w mniejszym stopniu obciąża termicznie zawory kanałów wylotowych.
Po lewej stronie prezentowany jest rysunek obrazujący efektywność zapłonu w przypadku świecy standardowej i świecy strumieniowej (sześcio-otworkowej). Średnica cylindra 80 mm, czas 1x - czyli czas w jakim czoło płomienia przy danym ciśnieniu i temperaturze pokonało dystans 10 mm. W przypadku świec standardowych objętych jest płomieniem obszar o kształcie zbliżonym do walca o średnicy 20 mm i około 6-cio procentowym stosunku do objętości komory spalania. W przypadku świec strumieniowych V4 o wysokości komory świecy 10 mm, w czasie 1x całość ładunku we wnętrzu komory świecy objęta jest płomieniem a przyrost ciśnienia i temperatury wyrzuca poprzez otworki strumienie gazy zapłonowe inicjujące zapłon w komorze spalania silnika. Przy założeniu, że w czasie 1x strumienie zapłonowe pokonają dystans 33 mm zapłonowi ulegnie obszar o gwieździstym kształcie stanowiącym objętość o około 12-to procentowym stosunku do objętości komory spalania.
Po prawej stronie prezentowany jest rysunek obrazujący efektywność zapłonu w przypadku świecy standardowej i świecy strumieniowej (sześcio-otworkowej). Średnica cylindra 80 mm, czas 2x - czyli czas w jakim czoło płomienia przy danym ciśnieniu i temperaturze pokonało dystans 20 mm. W przypadku świec standardowych objętych jest płomieniem obszar o kształcie zbliżonym do walca o średnicy 40 mm i około 25-cio procentowym stosunku do objętości komory spalania. W przypadku świec strumieniowych V4 o wysokości komory świecy 10 mm, w czasie 2x całość ładunku we wnętrzu komory świecy objęta jest płomieniem a przyrost ciśnienia i temperatury wyrzuca poprzez otworki strumienie gazy zapłonowe inicjując zapłon w komorze spalania silnika. Przy założeniu, że w czasie 2x strumienie zapłonowe pokonają dystans 40 mm zapłonowi ulegnie obszar o gwieździstym kształcie stanowiącym objętość o około 50-cio procentowym stosunku do objętości komory spalania.
Strumieniowe świece zapłonowe do chwili obecnej były wykonane w 7 wersjach, które różniły się wysokością i szerokością komory świecy oraz ilością, rozmiarem i rozmieszczeniem otworków strumieniowych. Ze względu na najkorzystniejszą wartość cieplną świecy oraz optymalnie najkorzystniejszą charakterystykę pracy, wybrana została do produkcji świeca strumieniowa o oznaczeniu V7.
- Strumieniowe świece zapłonowe V7
- Strumieniowe świece zapłonowe V5
Test żywotności świec strumieniowych V4 (widoczne po prawej stronie) był przeprowadzony na samochodzie osobowym Deawo Lanos DOHC 1500 eksploatowanym przy zasilaniu gazem LPG. Świece były zamontowane we wrześniu 2009r. i wytrzymały dystans około 80.000 km do czerwca 2012r. W porównaniu ze świecami standardowymi świece strumieniowe cechowały się redukcją spalania na poziomie około 15% (w cyklu miejskim z 10,2 litra gazu/100 km zredukowano spalanie do poziomu 8,5 litra gazu/100 km). Eksploatacja auta na gazie LPG dzięki świecom strumieniowym pozwoliła zaoszczędzić na dystansie 80.000 km około 2.300,- zł.
Jednym z prowadzonych testów, był test na samochodzie Peugeot 406 1.8 16V zasilanym benzyną 95. Auto na świecach strumieniowych przejechało ponad 30.000 km dając oszczędność na paliwie w przedziale 10-12% (test został przerwany, gdyż auto zmieniło właściciela).
Kolejny test był przeprowadzony na Renault Laguna 1,6 16V zasilanym gazem LPG, gdzie świece strumieniowe wytrzymały dystans 60.000 km, dając średnią oszczędność paliwa na poziomie 15%.
Świece strumieniowe były testowane na kilkunastu różnych samochodach zasilanych benzyną 95 i gazem LPG, o wymaganych wartościach ciepłoty 55 i 65. Odnotowane oszczędności paliwa zawierały się w przedziale 6% - 25%, przy czym w większości przypadków oscylowały w przedziale 14% - 17%.
Jeden z testów świec strumieniowych V7, był przeprowadzony na motorowerze Derbi Senda 2005 napędzanym silnikiem dwusuwowym 70 cm3 (przeróbka z 50 cm3). Odnotowano bardzo wyraźny wzrost mocy. I tak, na tradycyjnych świecach zapłonowych motorower osiągał prędkość maksymalną 87 km/h, natomiast na świecach strumieniowych V7 motorower osiągną prędkość 100 km/h. Dlaczego zapłon strumieniowy daje tak wyraźną poprawę pracy silnika? Otóż wymiana gazów w cylindrze silnika dwusuwowego, przebiega odmiennie a niżeli w silniku czterosuwowym, i ma miejsce faza przepłukiwania cylindra, podczas której świeży ładunek miesza się ze spalinami. Nie mniej w chwili zapłonu „struktura” tych gazów nie jest jednorodna, w jednej części komory spalania jest więcej świeżego ładunku, który się spala bez zakłóceń, natomiast w innej części komory spalania jest więcej spalin, których „zagęszczenie” zakłóca rozprzestrzenianie się płomienia, czego skutkiem jest spowolnienie procesu spalania w funkcji kąta obrotu wału korbowego. Zastosowanie w tym przypadku świecy strumieniowej sprawia, że podczas fazy zapłonu strumienie zapłonowe „przeszywają” strukturę niejednorodnych gazów, tworząc wiele ognisk zapłonowych w komorze spalania silnika, skutkiem czego następuje poprawa prędkości spalania ładunku w funkcji kąta obrotu wału korbowego, efektywniejsza zamiana ciepła na pracę, oraz efektywniejsze spalanie węglowodorów, co pozwala wywnioskować, że silnik dwusuwowy pracujący na świecach strumieniowych, generuje w spalinach znacznie mniej węglowodorów, a niżeli ten sam silnik pracujący na świecach tradycyjnych. Powyższy test był przeprowadzony stosunkowo niedawno, a motorower ten do chwili obecnej, przejechał na świecach strumieniowych V7 zaledwie kilkaset kilometrów, dlatego też nie możemy zagwarantować, że stosowanie świec strumieniowych w silnikach dwusuwowych przebiega bez zakłóceń, i dlatego też osoby decydujące się na zamontowanie świec strumieniowych w silniku dwusuwowym, muszą mieć świadomość, że funkcjonowanie świec strumieniowych w silnikach dwusuwowych nie zostało przez nas w pełni sprawdzone, i decydując się na taki krok, robią to w zakresie własnego eksperymentu, z którego wynikami chętnie się zapoznamy i podzielimy z innymi osobami zainteresowanymi.
Moc i sprawność - przeprowadzone testy w ramach pracy inżynierskiej.
Świece strumieniowe były przedmiotem pracy dyplomowej, w której wykazano ich zalety energooszczędności i podniesienia mocy silnika. W pracy tej porównano sześcio-otworkową świece strumieniową V4 ze świecą standardową firmy BOSCH. Część z wyników tych badań przedstawiamy poniżej.
- TEST1 - silnik pracujący na świecach strumieniowych 6- otworkowych, paliwo LPG,
- TEST2 - silnik pracujący na tradycyjnych świecach zapłonowych, paliwo benzyna,
- TEST3 - silnik pracujący na tradycyjnych świecach zapłonowych, paliwo LPG.
Ekologia strumieniowych świec zapłonowych:
Przeprowadzone wstępne badania spalin wykazały, że można założyć, iż silnik pracujący na strumieniowych świecach zapłonowych z dedykowaną mapą zapłonu, podczas standardowej eksploatacji, czyli przy 30% - 50% obciążeniu silnika i przy prędkościach obrotowych do 4.000 obr./min., dla wygenerowania tej samej mocy, w porównaniu z silnikiem pracującym na tradycyjnych świecach:
- generuje o około 50% mniej tlenu
- generuje o około 10% mniej dwutlenku węgla
- generuje w przybliżeniu taką samą ilość tlenku węgla
- generuje o około 15% mniej węglowodorów
- generuje o około 45% mniej tlenków azotu
- generuje o około 10% więcej pary wodnej
Niższa zawartość tlenu w spalinach sprawia, że poprzez sondę lambda komputer silnika interpretuje pracę silnika na zbyt bogatej mieszance, przez co dawkuje mniejszą porcję paliwa na wtrysk i tym samym silnik zaczyna pracować w trybie ubogiej mieszanki. Przy czym tryb pracy na ubogiej mieszance, przy stosowaniu świec strumieniowych nie wywołuje żadnych skutków negatywnych dla silnika, gdyż strumienie zapłonowe „penetrują” efektywnie komorę spalania, powodując szybkie spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, co można by przyrównać do pracy silnika z kilkunastoma tradycyjnymi świecami na jeden cylinder.
Niższa o około 10% emisja dwutlenku węgla to kolosalne walory świec strumieniowych. Gdyby w Polsce wszystkie samochody z silnikami z zapłonem iskrowym były wyposażone w świece strumieniowe, to pozwoliłoby to zredukować emisję dwutlenku węgla do środowiska o około 6,5 mln. ton rocznie.
Niższa o około 15% emisja rakotwórczych łańcuchów węglowodorowych to potencjalne zmniejszenie zachorowań na choroby nowotworowe społeczeństwa.
Niższa o około 45% emisja tlenków azotu, to kolosalna redukcja występujących kwaśnych deszczy.
ZALECENIA:
- Wartość cieplna - W wersji dostępnej obecnie w sprzedaży nie należy świec strumieniowych V7 stosować w sportach motorowych, gdyż dla takiego przeznaczenia będą mogły mieć zastosowanie specjalistyczne świece strumieniowe wykonane w odpowiedniej technologii (co planujemy wdrożyć wraz z rozwojem firmy). W sportach motorowych silniki spalinowe pracują statystycznie z obciążeniem 90% mocy, co wymaga stosowania świec zapłonowych o wysokiej wartości cieplnej. Dla porównania statystyczne obciążenie silnika przeciętnego użytkownika dróg, zawiera się w przedziale 30% - 50%. Po części z tego powodu wartość cieplna większości świec zawiera się w przedziale 55 - 65, i takie też wartości cieplne cechują testowane świece strumieniowe.
- W tym miejscu posłużymy się przykładem stosowania specjalistycznych świec zapłonowych (których cena rynkowa to około 400,- zł/1 szt.) w jednocylindrowych silnikach motocykli żużlowych. Otóż z racji tego, że silniki tych motocykli pracują statystycznie z obciążeniem zawierającym się w przedziale 90-100%, to zużycie świec zapłonowych jest tak duże, że w jednym sezonie świece zapłonowe w motocyklu żużlowym są wymieniane nawet pięciokrotnie. Dla porównania gdyby ten motocykl był eksploatowany z obciążeniem 30-50%, to jedna świeca zapłonowa pozwoliłaby na jego eksploatację przez cały sezon a może nawet i dłużej. Dlatego też osoby, które zdecydują się na zamontowanie świec strumieniowych i „sportową” eksploatację swojego pojazdu, powinny mieć świadomość, iż zużycie świecy zapłonowej postępuje kilkakrotnie szybciej, i w takim przypadku nie gwarantujemy, że oferowane przez nas świece strumieniowe V7, będą funkcjonowały bez zarzutu.
- Benzyna , LPG i CNG - Strumieniowe świece zapłonowe mogą być użytkowane w silnikach zasilanych benzyną 95, gazem LPG i gazem CNG. Stosując świece strumieniowe nie należy stosować benzyny wysokooktanowej, gdyż to paliwo, cechuje się wysoką prędkością rozprzestrzeniania płomienia, co w połączeniu z zastosowaniem świec strumieniowych przyśpieszających prędkość spalania mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje, iż następuje zbyt szybki przyrost ciśnienia gazów przed GMP tłoka, co z kolei prowadzi do obniżenia mocy i przegrzewania się silnika. Benzynę wysokooktanową można stosować użytkując świece strumieniowe, ale tylko i wyłącznie z dedykowaną mapą zapłonu (prace badawcze nad wprowadzeniem dedykowanych map zapłonu dla poszczególnych silników, planujemy wdrożyć wraz z rozwojem firmy).
- Ustawienia kąta wyprzedzenia zapłonu - Stosując strumieniowe świece zapłonowe należy zadbać aby silnik pracował na fabrycznych ustawieniach kąta wyprzedzenia zapłonu. Nie należy stosować czipów i wariatorów dostępnych obecnie na rynku, nie posiadających naszej akceptacji.
- Układ zapłonowy - Aby uzyskać najkorzystniejsze parametry pracy silnika z zastosowaniem świec strumieniowych, należy mieć na uwadze, że świece zapłonowe to tylko jeden element układu zapłonowego, dlatego należy zadbać o poprawną „kondycję” przewodów wysokiego napięcia, aparatu zapłonowego, cewki zapłonowej i akumulatora. Jeżeli na fajkach przewodów wysokiego napięcia są zamontowane blaszane osłony, należy je niezwłocznie zdemontować, gdyż pomiędzy osłonami a gniazdem świecy występują mikro-przebicia, które obniżają napięcie na elektrodzie świecy prowadząc tym samym do opóźnienia zapłonu. Jeżeli podczas eksploatacji auta wciskając do końca pedał gazu przy niskich prędkościach obrotowych, daje się wyczuć szarpanie auta, to najprawdopodobniej sygnał uszkodzenia cewki zapłonowej, która generuje zbyt niskie napięcie.
- Możliwość gaśnięcia silnika po zdjęciu nogi z pedału przyśpieszenia. Sytuacja taka pojawiała się w samochodzie Renault Laguna, gdzie zdarzało się, że dojeżdżając do skrzyżowania po zdjęciu nogi z pedału przyśpieszenia silnik schodząc z wyższych obrotów gubił zapłon. Po regulacji przepustnicy problem zniknął. Dlaczego tak się dzieje i dlaczego w nielicznych autach? Otóż każdy silnik ma osobliwą konstrukcję, inny kształt komory spalania, inne ukształtowanie kanałów dolotowych, co powoduje, że zawirowania świeżego ładunku w cylindrze różnią się od siebie. W tradycyjnej świecy zapłonowej, przeskok iskry następuje pomiędzy nieosłoniętymi elektrodami, natomiast w strumieniowej świecy zapłonowej, przeskok iskry następuje pomiędzy elektrodą środkową a wewnętrzną powierzchnią denka świecy w komorze świecy. Taka konstrukcja świecy strumieniowej wymaga minimalnej dawki mieszanki paliwowo-powietrznej, aby świeca nie gubiła zapłonu. Dlatego też, w sytuacji gdy tego typu problem będzie się pojawiał, należy nieznacznie zwiększyć dopływ świeżego powietrza dla jałowych obrotów. Skutkiem takiego zabiegu jest nieznaczne zwiększenie obrotów silnika i tak w powyższej Lagunie prędkość jałowych obrotów silnika zwiększyła się z 900 obr./min. do 1.100 obr./min.
- Jeżeli będziecie Państwo przeprowadzać test pod kątem zużycia paliwa, to należy pamiętać, że delektując się poprawą dynamiki auta na świecach strumieniowych, nie uzyskamy oszczędności. Aby test był miarodajny, należy zarówno na świecach tradycyjnych jak i na świecach strumieniowych, poruszać się z tą samą kulturą jazdy, a wtedy w zależności od modelu auta, rodzaju paliwa, i innych czynników takich jak prędkość maksymalna i dynamika przyśpieszania, oszczędności powinny zawierać się w przedziale 5 - 15 % dla standardowych ustawień konta wyprzedzenia zapłonu, oraz do 30 % w przypadku stosowania dedykowanej mapy zapłonu.
- Ze względu na to, że testy na świecach strumieniowych przeprowadzane były na silnikach wolnossących, to nie możemy zagwarantować, że stosowanie świec strumieniowych w silnikach turbo doładowanych da taki sam rezultat. Przy czym, biorąc pod uwagę fakt, że w silnikach doładowanych stosuje się niższy stopień sprężania, to procentowy efekt oszczędności paliwa i przyrostu mocy przy zastosowaniu świec strumieniowych V7, może być lepszy, a niżeli w przypadku silnika wolnossącego. Nie mniej by móc udzielić 100% gwarancji, że tak będzie, musielibyśmy to sprawdzić empirycznie, dlatego też osoby, które chciałyby wyposażyć doładowany silnik swojego samochodu w świece strumieniowe V7, powinny poczekać na wyniki ewentualnych testów, a w przypadku jeżeli osoby te zdecydują się na zamontowanie świec strumieniowych V7 już teraz, niech czynią to ze świadomością, że testy na silnikach doładowanych nie były przez nas wykonane, i mimo naszego przekonania na 99,9%, że auto z silnikiem doładowanym pracującym na świecach strumieniowych V7, da te same lub lepsze wyniki oszczędności paliwa i wzrostu mocy, to nie mniej w tym przypadku, nie możemy udzielić 100% gwarancji, że tak będzie.
- Jeżeli moglibyśmy wskazać grupę zawodową, dla której strumieniowe świece zapłonowe sprawdziłyby się najlepiej pod względem oszczędności paliwa, to bez wątpienia należałoby wskazać na taksówkarzy, których z racji doświadczenia i dużej ilości przejechanych kilometrów, cechuje wysoka kultura płynnej i oszczędnej jazdy.
W chwili obecnej oferujemy w sprzedaży świece strumieniowe V7 o następujących parametrach:
- średnica gwintu - 14 mm
- skok gwintu - 1,25 mm
- wysokość gwintu - 19 mm
- uszczelnienie z podkładką
- rozwartość klucza - 16 mm
- można stosować w silnikach dla wartości cieplnej 55 i 65
Jak sprawdzić czy strumieniowa świeca zapłonowa pasuje do silnika wybranego samochodu?
Prosimy na naszej stronie internetowej, skorzystać z katalogu zamienników - www.strumieniowe.pl/katalog-zamiennikow.html