Cichy sterownik silnika krokowego - Silent StepStick Trinamic TMC2208
POLSKA GWARANCJA
POLSKA PRODUKCJA wg. dokumentacji Watterott z github.com/watterott/SilentStepStick
w pełni kompatybilny z a4988
Główne cechy modułu:
- Całkowicie bezgłośna praca silnika krokowego
- Sprzęt kompatybilny z StepStick i Pololu A4988
- Zdolność napędu do stałego prądu cewki 1,2 A (RMS) – (max 2A z odpowiednim chłodzeniem)
- Interfejs Step / Dir z interpolacją mikrokrokową (do 256 mikrokroków)
- Konfiguracja za pomocą pinów CFG lub interfejsu UART
- Napięcie silnika: 5,5 - 36V
- Napięcie logiczne: 3,3 - 5V
- stealthChop2™ - dla cichej pracy i płynnego ruchu (ustawienie domyślne)
- spreadCycle™ - wysoce dynamiczna kontrola silnika (możliwy poprzez UART)
W zestawie:
- Aluminiowy radiator z taśmą pozwalającą na przyklejenie bezpośrednio na thermal-pada
Porównanie głośności drukarki wyposarzonej w sterowniki DRV8825 oraz wyposarzonej w TMC2208 dostępne jest pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=hQcym3nTu6Q
Opis i porównanie TMC2208 na kanale producenta: https://www.youtube.com/watch?v=FvW93yCbqFE
Dokumentacja:
TMC2208_v11
github.com/watterott/SilentStepStick
Sterownik silnika krokowego TMC2208 firmy Trinamic pozwala na bardzo cichą pracę silnika krokowego dzięki stealthChop2™. W przeciwieństwie do pierwszej wersji tego algorytmu jest on wyposażony w pomiar rezystancji uzwojenia silnika. Dzięki czemu możliwe jest natychmiastowe ustalenie prawidłowego prądu pracy niezwłocznie po rozpoczęciu ruchu.
W przypadku układów TMC2100 oraz TMC2130 prąd ten jest ustalany w czasie ok 100ms od rozpoczęcia każdego ruchu, co mocno ogranicza ich zastosowanie w drukarkach 3D lub innych urządzeniach które wymagają dynamicznej kontroli silnika (ciągłe starty oraz zatrzymania).
Problem ten został omówiony tu Thomas Sanladerer o TMC2100 - https://youtu.be/g6Bxoqr8QlY
Dodatkowo przedstawiam oscylogramy z pomiarów obu modułów (TMC2100 oraz TMC2208) w przypadku wykonania tego samego ruchu.
Napięcie referencyjne (mierzone na potencjometrze względem masy) ustala prąd pracy silnika. Oblicza się go wg. Wzoru: VREF = IRMS/0,766 [V]. (VREF - napięcie mierzone na potencjometrze, IRMS - prąd silnika)
Dodatkowo ze względu na wykorzystany algorytm sterowania producent zaleca aby prąd silnika był większy niż pewna wartość, która jest obliczana ze wzoru: ILOW=(24/512)*(VM/Rcoil) [A], gdzie: VM- napięcie zasilania silnika, Rcoil - rezystancja cewki silnika.