REGENERACJA STEROWNIKA DSG 7 MECHATRONIK DQ200 0AM927769D DQ200
Rodzaje przeprowadzonych napraw:
- Naprawa cylindra akumulatora ciśnienia automatycznej skrzyni biegów DSG 7 0AM (DQ200)
- Wymiana elekrozaworu siłownika sprzęgła automatycznej skrzyni biegów DSG 7 0AM (DQ200)
Naprawa cylindra akumulatora ciśnienia automatycznej skrzyni biegów DSG 7 0AM (DQ200).
DSG DQ200 - 7-stopniowa automatyczna skrzynia biegów, zaprojektowana do przenoszenia momentu obrotowego do 250 N * m. Ten model automatycznej skrzyni biegów jest szeroko reprezentowany w gamie pojazdów koncernu VAG o pojemności silnika do 2 litrów:
- Audi A1, A3, Q3
- Seat Altea, Ibiza, Leon
- Skoda Fabia, Octavia, Superb
- VW Beetle, Golf, Jetta, Polo, Passat, Scirocco, Tiguan, Touran
Robotyzowana skrzynia biegów jest sterowana przez jednostkę elektrohydrauliczną - mechatroniczną. Cechą tego modelu automatycznej skrzyni biegów jest wysoka wartość ciśnienia płynu hydraulicznego na siłownikach. W przeciwieństwie do jednostek hydraulicznych konwencjonalnych automatów, mechatronika ma własny obwód olejowy oddzielony od obwodu smarowania mechanicznej części przekładni, co zapobiega zanieczyszczaniu płynu hydraulicznego. Do przenoszenia sił kontrolnych mechatronika wykorzystuje niewielką ilość oleju - tylko 1,1 litra, a ciśnienie kontrolne osiąga 60 barów (około 60 atmosfer). W czynnym samochodzie ciśnienie takie jest wytwarzane przez pompę olejową, ale po wyłączeniu zapłonu ciśnienie zostaje zwolnione. Aby szybko wytworzyć ciśnienie po włączeniu zapłonu w mechatronice, używana jest jednostka specjalna - akumulator ciśnieniowy. Akumulator jest wykonany w postaci butli gazowej, w której ciśnienie wynosi 50 barów. Tak więc, po włączeniu zapłonu, akumulator informuje o początkowym ciśnieniu w układzie hydraulicznym, po czym pompa olejowa dostosowuje wymaganą wartość w zależności od temperatury otoczenia.
Konstrukcyjnie akumulator ciśnieniowy instalowany jest w obudowie mechatroniki przez połączenie gwintowane i uszczelniony gumowym pierścieniem.
W przypadku awarii akumulatora można go wymienić na nowy.
Wysokie ciśnienie w układzie, cykliczne obciążenia i zmęczenie materiału obudowy mechatronika ostatecznie prowadzą do zniszczenia gniazda akumulatora ciśnieniowego. Na początku objawia się to w postaci długiego "pompowania" układu hydraulicznego mechatronika po włączeniu zapłonu, w wyniku niestandardowego uwalniania ciśnienia przez mikropęknięcia w obudowie. Dalsza praca prowadzi do błędów spowodowanych ciśnieniem oleju w mechatronice. Jednocześnie kontrola zewnętrzna nie zawsze umożliwia stwierdzenie obecności usterki.
Z biegiem czasu, mikropęknięcia powiększają się i prowadzą do zniszczenia miejsca osadzenia mechatronika, które w połączeniu z wysokim ciśnieniem w akumulatorze przypomina eksplozję. Konsekwencje takiego zniszczenia mogą być przyczyną awarii całego mechatronika z powodu zanieczyszczenia kanałów obiegu oleju przez fragmenty części obudowy.
Aby rozwiązać problem rozwoju mikropęknięć i zapobiec skutkom całkowitego zniszczenia mechatroniki, opracowaliśmy technologię wzmacniania gniazda akumulatora za pomocą materiałów o zwiększonej wytrzymałości. W tym celu gniazdo akumulatora jest przygotowane do zamontowania wzmocnionej tulei poprzez frezowanie jej na maszynie sterowanej numerycznie, która zapewnia wymaganą dokładność w obróbce powierzchni przedmiotu obrabianego.
Wzmocniona tuleja jest wykonana ze stali i jest mocniejsza niż standardowe gniazdo w obudowie mechatronika ( materiał obudowy mechatronika- stop aluminium) pod względem wytrzymałości. Wymiary tulei dokładnie powtarzają oryginalne wymiary gniazda akumulatora: skok gwintu, średnica, rozmiar otworów do mocowania i podawania oleju.
Wzmocniona tuleja instaluje się na wcześniej przygotowanym miejscu w obudowie mechatronika, konstrukcja nie różni się od pierwotnego wyglądu.
Dalszy montaż odbywa się w trybie normalnym za pomocą połączeń śrubowych zgodnie ze schematem technologicznym obsługi mechatronika.
Wymiana elektrozaworu siłownika sprzęgła.
Diagnostyka:
Aby wybrać strategię rozwiązywania problemów automatycznej skrzyni biegów, przede wszystkim, należy użyć narzędzia diagnostycznego. Odczytywanie błędów w naszym przypadku wykazało kod P176F (sprzęgło 2 nieumyślnie sporadycznie zamknięte ). Najczęściej ten kod wskazuje na niestabilną pracę elektrozaworu siłownika sprzęgła należącego do elektrohydraulicznego modułu sterującego skrzynią biegów. Na zdjęciu test elektrozaworu na maszynie do tego stworzonej.
Wyeliminowanie usterki:
- Demontaż elektromechanicznego modułu sterowania skrzynią biegów (mechatronik).
- Demontaż i mycie mechatronika. Wizualna ocena kondycji obudowy sterownika hydraulicznego na obecność charakterystycznych wad.
- Demontaż elektrozaworów w celu testowania na specjalnym stoisku badawczym. Zdjęcie
- Instalowanie zaworu elektromagnetycznego na stanowisku badawczym w celu przeprowadzania testu.
- Wszystkie elektrozawory są testowane kolejno.