Stefan Bakałowicz (1857-1947)
"Pompeje", 1893 rok
akwarela na papierze, 11,5 x 23,5 cm
Unikatowa, autentyczna akwarela autorstwa znanego, polskiego malarza- akademika, Stefana Bakałowicza, przedstawiający pejzaż z Pompejów. W niewielkich rozmiarów poziomej kompozycji artysta ukazał fragment wybrzeża z szaro-zielonym zboczem a pierwszym planie. W głębi ukazano jasne, niewielkie zabudowania antycznego miasta Pompeje. Nad całością góruje jasne niebo o ciepłym zabarwieniu.
Poza kompozycjami rodzajowo-historycznymi Bakałowicz sięgał także do tematyki klasycznego pejzażu, tworząc nastrojowe obrazy z podróży po Europie Południowej, czego przykładem jest prezentowana praca.
Technika: akwarela na podrysowaniu ołówkiem na papierze. Sygnowany, datowany i opisany w lewym, dolnym rogu: "Pompei. St. Bakałowicz 1893" (sygnatura oryginalna, autorska).
Stefan Bakałowicz (1857 - 1947) Kształcił się w warszawskiej Klasie Rysunkowej oraz w prywatnej pracowni Wojciecha Gersona. Następnie studiował w petersburskiej Cesarskiej Akademii Sztuk PIęknych, gdzie w 1882 roku otrzymał stypendium na wyjazd do Rzymu. Osiadł w Rzymie na stałe. Pozostawał w serdecznych stosunkach z Henrykiem Siemiradzkim, który również przebywał tam na emigracji. W 1903 roku miał pierwszą wystawę w Warszawie. W 1936 roku znalazł się we władzach Polskiej Organizacji Artystów Plastyków "Kapitol". Poza warszawskim Towarzystwem Zachęty Sztuk PIeknych wystawiał również w Rosji, gdzie przyznano mu tytuł akademika. Malował przede wszystkim niewielkie kompozycje rodzajowe osadzone w scenerii antycznej, czasem o zabarwieniu anegdotycznym. Inspirował się m.in. "Quo vadis" Siekiewicza oraz odkryciami w Pompejach. Tworzył w manierze akademickiej, cechowało go dobre opanowanie warsztatu ze starannością odtwarzania szczegółów i stosowaniem żywej kolorystyki. Poza kompozycjami rodzajowo-historycznymi sięgał także do tematyki orientalnej (po podróży do Egiptu w 1903 roku), był pejzażystą i cenionym portrecistą.
Wymiary: 11,5 x 23,5 cm (w świetle passe partout), z ramą: 24,5 x 35,5 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w lekko wypukłą, brązową ramę z kremowym passe partout.
W oprawie zastosowane antyrefleksyjne szkło muzealne amerykańskiej firmy TrueVue (zapewnia doskonałą przejrzystość, brak refleksów świetlnych i ochronę przed promieniami UV).
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).