Stanisław Wyspiański (1869 - 1907)
"Róża"
cynkografia na papierze, 12 x 12 cm
Autentyczna grafika autorstwa jednego z najwybitniejszych polskich artystów - Stanisława Wyspiańskiego, przedstawiająca różę. W pionowym formacie autor ukazał motyw pojedynczego kwiatu róży w otoczeniu liści i łodyg. Całość tworzy ornamentalną, bardzo dekoracyjną kompozycję inspirowaną naturą i poprzedzoną dokładnymi studiami.
Prezentowana grafika stanowiła przerywnik do czasopisma "Życie" wydawanego w latach 1897-1900. Redaktorem naczelnym został słynny młodopolski pisarz i poeta Stanisław Przybyszewski (1868-1927), który opiekę nad wizualną stroną tygodnika powierzył Stanisławowi Wyspiańskiemu. Ten sam motyw został także wykorzystany w 1903 roku jako okładka "Pieśni" Bolesława Raczyńskiego ze słowami Lucjana Rydla.
Technika: cynkografia na papierze. Praca sygnowana na płycie, monogramem w dolnej części kompozycji: "S.W.".
Władysław Skoczylas (1883 - 1934); malarz i grafik, uważany za twórcę nowoczesnej sztuki polskiego drzeworytu. Urodził się w Wieliczce, w latach 1901-1903 studiował rzeźbę w Kunstgewerbeschule w Wiedniu, kolejne 3 lata spędził poznając tajniki malarstwa w krakowskiej ASP u Teodora Axentowicza i Leona Wyczółkowskiego oraz rzeźby u Konstantego Laszczki. W 1910 kształcił się także w Paryżu u Antoine’a Bourdelle’a. Do 1918 mieszkał w Zakopanem, gdzie uczył się w Szkole Przemysłu Drzewnego. W latach 1922-1934 prowadził katedrę grafiki artystycznej na warszawskiej ASP. Był czołowym organizatorem życia artystycznego i znanym krytykiem. Od 1913 zarzucił malarstwo olejne, malował tylko akwarelą, ale przede wszystkim zajmował się drzeworytem. Malował nastrojowe widoki małych miasteczek i wizerunki wiejskich kobiet a także sceny góralskie, które stanowiły dominantę jego twórczości drzeworytniczej. W scenach tych wykorzystywał często motywy religijne i mitologiczne, realizm przeplatał się z baśniowością. Jego kompozycje folklorystyczne i symboliczno-mitologiczne cechuje uproszczona forma, ekspresyjny modelunek i stonowany koloryt, co zbliża jego sztukę do rozwiązań formistycznych. Wzorował się na drzeworycie ludowym i średniowiecznym malarstwie na szkle. Oprócz drzeworytu uprawiał akwafortę, akwatintę, suchą igłę, miedzioryt i litografię.
Wymiary: 12 x 12 cm (w świetle passe partout), z ramą: 31 x 31 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w płaską, czeczotową ramę z beżowym passe partout.
W oprawie zastosowane antyrefleksyjne szkło muzealne amerykańskiej firmy TrueVue (zapewnia doskonałą przejrzystość, brak refleksów świetlnych i ochronę przed promieniami UV).
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).