Stanisław Szukalski (1893 - 1987) / STACH Z WARTY
Medal "Katyń"
projekt z 1975 roku, limitowana edycja z 1986 roku
Autentyczny medal jednego z najoryginalniejszych twórców sztuki dwudziestowiecznej - Stanisława Szukalskiego, przedstawiający scenę upamiętniającą wydarzenia w Katyniu. W kolistej przestrzeni medalu na awersie artysta ujął alegoryczną scenę, w której bestia (Yetisyn) jest odzwierciedleniem sowieckiej opresji wobec polskich więźniów. Potwór znęca się nad ofiarą uderzeniami młota, kierując ku niemu lufę pistoletu oraz oplatając swoimi mackami. Umęczony mężczyzna w swoim ostatnim oddechu wydobywa z siebie krzyk o wolność narodu, który jest zobrazowany za pomocą polskiego Orła unoszącego się nad jego głową. W bordiurze głównej sceny umieszczony jest rząd postaci wyobrażających masowy mord na polskich więźniach oraz napisy: "AHUMAN and HUMAN | REMEMBER KATYŃ". Na rewersie umieszczony jest opis i wspomnienie zbrodni z 1940 roku w języku angielskim.
Stanisław Szukalski pod koniec lat 20. XX wieku założył ugrupowanie artystyczne zwane Szczepem Rogate Serce, którego członkowie, od nazwiska swojego inicjatora, nazywali się Szukalszczykami. Grupa artystów skupionych wokół charyzmatycznego Szukalskiego poszukiwała inspiracji w kulturze dawnej słowiańszczyzny. Szczepowym zawołaniem formacji było hasło: "Miłować, walczyć". Grupa działała do 1936 roku, organizując liczne wystawy na terenie całej Polski, publikując artykuły w pismach krajowych, wydając pocztówki z reprodukcjami swoich prac, oraz własny organ prasowy – pismo Krak. Członkowie Szczepu przybierali pseudonimy artystyczne o brzmieniu słowiańskim. Do najaktywniejszych członków należeli m.in. Stanisław Szukalski (Stach z Warty), Marian Konarski (Marzyn z Krzeszowic), Czesław Kiełbiński (Cieszek z Zamościa), Stefan Żechowski (Ziemin z Książa), Wacław Boratyński (Pracowit z Ryglic), Franciszek Frączek (Słońcesław z Żołyni), Michał Stańko (Michał z Sosnowca).
Technika: brąz patynowany na podstawie z granitu. Praca numerowana u góry, na rancie: "071".
Stanisław Szukalski (1893 - 1987) polski rzeźbiarz, malarz, rysownik, projektant i teoretyk, przywódca Szczepu Rogate Serce (pseudonim Stach z Warty), urodzony w Warcie. Ojciec Stanisława ze względu na kiepski poziom życia w Polsce wyjechał do pracy do Stanów Zjednoczonych, dokąd w 1907 roku ściągnął całą rodzinę. W tym samym roku, w wieku lat niespełna czternastu, Stanisław zaczął uczęszczać do Institute of Art w Chicago. Na nadzwyczajny talent chłopca zwrócił uwagę przebywający wówczas w Stanach rzeźbiarz Antoni Popiel, który skłonił rodziców do wysłania go na studia do krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Szukalski kształcił się tam przez trzy lata pod kierunkiem Konstantego Laszczki, biorąc wkrótce udział w wystawach Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1913 roku artysta powrócił do Chicago. Był niezwykle barwną postacią środowiska artystycznego międzywojennej Polski - wielbiony przez grupę Szukalszczyków z ugrupowania, które założył w 1929 roku (Szczep Rogate Serce), z drugiej strony mocno krytykowany przez środowisko akademickie i starszych artystów. Jego sztuka jest silnie inspirowana mitami prasłowiańskimi, sięgał po tematy historyczne i alegoryczne. Nawet Ci, którzy nie popierali jego działalności podkreślali mistrzostwo techniczne jego dzieł. W latach 1936-1939 realizował w Katowicach zamówienie na płaskorzeźby dla budującego się gmachu Muzeum Śląskiego. W 1939 roku wyjechał z Polski i osiadł na stałe w Kalifornii, gdzie resztę życia poświęcił rozwiązywaniu zagadek i tajemnic dawnych dziejów ludzkości, powstawaniu i kształtowaniu się języków, wiar, zwyczajów, sztuki, migracjom ludów, a twórczość rzeźbiarska stała się drugoplanowa. Ostatnia, retrospektywna wystawa jego prac, pierwsza w okresie powojennym, a ostatnia za jego życia, odbyła się w maju 1978 roku w Pałacu Sztuki w Krakowie. Podczas wojny prawie cały dorobek artysty powstały w Polsce, uległ zniszczeniu.
Wymiary: średnica: 6,5 cm, wymiary podstawy: 3 x 4 x 4 cm. Stan zachowania: bardzo dobry.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).