Stanisław Szukalski (1893 - 1987) / STACH Z WARTY
"Hymn Tradycji"
SZCZEP ROGATE SERCE
Autentyczna grafika jednego z najoryginalniejszych twórców sztuki dwudziestowiecznej - Stanisława Szukalskiego, przedstawiająca kompozycję alegoryczną. W kwadratowej kompozycji artysta ukazał szkieleta, podpierającego się ręką pod bokiem, z fantazyjnym nakryciem głowy w formie dwuwieżowej katedry. We wnętrzu klatki piersiowej, za żebrami spełniającymi rolę krat ujęty został słowik, który otwiera dziób wyśpiewując w tej niezwykłej niewoli pieśń, tytułowy hymn tradycji, w oryginale nazwany przez autorem (z angielskiego) pieśnią Ostrzeżenia i Zwiastowania.
Inny egzemplarz tej grafiki znajduje się w zbiorach Narodowej Galerii Sztuki w Stanach Zjednoczonych w Waszyngtonie.
Stanisław Szukalski pod koniec lat 20. XX wieku założył ugrupowanie artystyczne zwane Szczepem Rogate Serce, którego członkowie, od nazwiska swojego inicjatora, nazywali się Szukalszczykami. Grupa artystów skupionych wokół charyzmatycznego Szukalskiego poszukiwała inspiracji w kulturze dawnej słowiańszczyzny. Szczepowym zawołaniem formacji było hasło: "Miłować, walczyć". Grupa działała do 1936 roku, organizując liczne wystawy na terenie całej Polski, publikując artykuły w pismach krajowych, wydając pocztówki z reprodukcjami swoich prac, oraz własny organ prasowy – pismo Krak. Członkowie Szczepu przybierali pseudonimy artystyczne o brzmieniu słowiańskim. Do najaktywniejszych członków należeli m.in. Stanisław Szukalski (Stach z Warty), Marian Konarski (Marzyn z Krzeszowic), Czesław Kiełbiński (Cieszek z Zamościa), Stefan Żechowski (Ziemin z Książa), Wacław Boratyński (Pracowit z Ryglic), Franciszek Frączek (Słońcesław z Żołyni), Michał Stańko (Michał z Sosnowca).
Technika: drzeworyt na papierze. Praca opisana i sygnowana ołówkiem poniżej kompozycji: "Song of Warning and Annunciation | Szukalski" (sygnatura oryginalna, autorska) oraz sygnowana na klocku w prawym, dolnym rogu: "SZUKALSKI".
Stanisław Szukalski (1893 - 1987) polski rzeźbiarz, malarz, rysownik, projektant i teoretyk, przywódca Szczepu Rogate Serce (pseudonim Stach z Warty), urodzony w Warcie. Ojciec Stanisława ze względu na kiepski poziom życia w Polsce wyjechał do pracy do Stanów Zjednoczonych, dokąd w 1907 roku ściągnął całą rodzinę. W tym samym roku, w wieku lat niespełna czternastu, Stanisław zaczął uczęszczać do Institute of Art w Chicago. Na nadzwyczajny talent chłopca zwrócił uwagę przebywający wówczas w Stanach rzeźbiarz Antoni Popiel, który skłonił rodziców do wysłania go na studia do krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Szukalski kształcił się tam przez trzy lata pod kierunkiem Konstantego Laszczki, biorąc wkrótce udział w wystawach Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1913 roku artysta powrócił do Chicago. Był niezwykle barwną postacią środowiska artystycznego międzywojennej Polski - wielbiony przez grupę Szukalszczyków z ugrupowania, które założył w 1929 roku (Szczep Rogate Serce), z drugiej strony mocno krytykowany przez środowisko akademickie i starszych artystów. Jego sztuka jest silnie inspirowana mitami prasłowiańskimi, sięgał po tematy historyczne i alegoryczne. Nawet Ci, którzy nie popierali jego działalności podkreślali mistrzostwo techniczne jego dzieł. W latach 1936-1939 realizował w Katowicach zamówienie na płaskorzeźby dla budującego się gmachu Muzeum Śląskiego. W 1939 roku wyjechał z Polski i osiadł na stałe w Kalifornii, gdzie resztę życia poświęcił rozwiązywaniu zagadek i tajemnic dawnych dziejów ludzkości, powstawaniu i kształtowaniu się języków, wiar, zwyczajów, sztuki, migracjom ludów, a twórczość rzeźbiarska stała się drugoplanowa. Ostatnia, retrospektywna wystawa jego prac, pierwsza w okresie powojennym, a ostatnia za jego życia, odbyła się w maju 1978 roku w Pałacu Sztuki w Krakowie. Podczas wojny prawie cały dorobek artysty powstały w Polsce, uległ zniszczeniu.
Wymiary: 16,7 x 15,6 cm (wymiar kompozycji), z ramą: 33,5 x 32 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w czarną lakierowaną ramę (tzw. lakier fortepianowy) z ciemnoszarym passe partout.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).