rower z lat 70-80-ych
kupiłem okazyjnie 5 lat temu z sentymentu do roweru marki Peugeot
miał służyć w komunikacji do miejsc, gdzie strach było zostawić rower nowszej generacji
zainwestowałem jedynie w opony i nie zrobiłem żadnego przeglądu, co się zemściło - nie zauważyłem, że przednia przerzutka poluzowała się i podczas zmiany biegu powyginała się dotkliwie (przedniej przerzutki nie ma - zdjąłem i zapodziałem)
Trochę danych, które udało mi się ustalić:
- korba: 52/40 i tylna zębatka 14-24 (14, 16, 18, 22, 24) - co daje zakres przełożeń od 1.67 do 3.71
- przerzutka tylna: Simplex SX410
- hamulce: Weinmann Vainqueur 750
- manetki hamulców: Weinmann
- blokada tylnego koła: REN
- koła: 36 szprych
- opony: 27 x 1 1/4 (32-630) - szerokość opony: 32 mm
- lakier: piecowy (kiedyś to się robiło rowery)
Geometria zmierzona przeze mnie (nie znalazłem oficjalnych danych):
- długość rury podsiodłowej (rozmiar ramy): 630 mm (dla mnie/174 cm wzrostu - zdecydowanie za duży, ale jakoś tam jeździłem, bo niewiele)
- długość rury górnej (efektywna): 600 mm
- długość tylnych widełek: 450 mm
- wysokość główki ramy: 185 mm
- długość widelca: 395 mm
- odległość front-center: 640 mm
- mostek kierownicy: 110 mm
- rozstaw osi kół: 1080 mm
- waga z pedałami i siodełkiem: 14.85 kg (ciekawe, bo myślałem, że waży więcej, a to prawie tyle co Fuji Touring Disc LTD: 14.22 kg)
Uwaga!! siodełka nie stanowią części oferty (założyłem je, aby wyglądał jak rower - od dawna nim nie jeżdżę)
Jeździ z dużym komfortem (specjalne rury stalowe i cudowny widelec).
Są wyczuwalne jakieś luzy na kołach, czego wcześniej nawet nie sprawdzałem, ale cóż rower prosi o przegląd i myślę, że komuś się za to odwdzięczy.
Podaję za Wikipedią: https://en.wikipedia.org/wiki/Cycles_Peugeot
Peugeot - French manufacturer founded by Jean Pequignot Peugeot, a 19th-century manufacturer of water mills. Using the mills' profits, Peugeot expanded with a steelworks in Montbéliard, which Jean Peugeot ran with a colleague and his two brothers. The company's trademark, a lion, was created in 1858 by an engraver, Justin Blazer, who lived near the factory. The company turned their steel into knives and forks, hydraulic equipment and, from 1882, bicycles, sold as Cycles Peugeot. In Beaulieu-sur-Doubs (in Mandeure, Doubs) during the same year, the first Peugeot bicycle—a penny-farthing (high wheeler) called Le Grand Bi—was hand-built by Armand Peugeot.
Francuska firma produkcyjna założona przez Jeana Pequignota Peugeota, XIX-wiecznego producenta młynów wodnych. Inwestując zyski z młynów, Jean Peugeot rozbudował przedsiębiorstwo o hutę w Montbéliard, którą prowadził z kolegą i jego dwoma braćmi. Znak towarowy firmy, lew, został stworzony w 1858 roku przez grawera Justina Blazera, który mieszkał w pobliżu fabryki. Firma tworzyła ze stali noże, urządzenia hydrauliczne, a od 1882 roku także rowery sprzedawane jako Cycles Peugeot. W tym samym1882 roku w Beaulieu-sur-Doubs powstał pierwszy bicykl Peugeot o nazwie Le Grand Bi, który został ręcznie zbudowany przez Armanda Peugeot.