Księgarnia internetowa od 2004 r.
Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe
Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe
Autor: Werner Micknass,Rainer Popiol,Axel Sprenger
ISBN: 978-83-206-1575-3
Wydanie: 2 / 2009
Tłumacz: Andrzej Wendrychowicz
Format: B5
Liczba stron: 376
Liczba ilustracji: 491
Oprawa: twarda
Opis
Bogato ilustrowany podręcznik przedstawiający budowę, działanie i wykrywanie niesprawności sprzęgieł, skrzynek biegów oraz wałów i półosi napędowych stosowanych w pojazdach samochodowych (osobowych, ciężarowych i autobusach). Opisano m.in. różne rodzaje sprzęgieł i ich układów sterowania, mechaniczne, automatyczne, półautomatyczne i zautomatyzowane skrzynki biegów samochodów osobowych i ciężarowych, napęd wszystkich kół w samochodach osobowych, skrzynki rozdzielcze samochodów ciężarowych, przekładnie główne, mosty napędowe i zwalniacze, wały napędowe i półosie napędowe. Uwzględniono najnowsze rozwiązania konstrukcyjne, np. dwusprzęgłowe zautomatyzowane, siedmiobiegowe automatyczne oraz automatyczne bezstopniowe skrzynki biegów. Przejrzyste ilustracje bardzo ułatwiają zrozumienie treści.
Odbiorcy: studenci wydziałów mechanicznych wyższych uczelni o specjalności samochodowej,
uczniowie średnich szkół o profilu samochodowym, inżynierowie i technicy zaplecza technicznego motoryzacji oraz wszyscy zainteresowani tą tematyką. Spis treści
- Słowo wstępne 12
Część A
Sprzęgła (Werner Micknass)
- 13
1. Tarczowe sprzęgła cierne
- 14
- 1.1. Zadania zespołu sprzęgła
- 1.2. Budowa sprzęgła
- 1.3. Funkcje sprzęgła
- 1.4. Pozostałe elementy zespołu sprzęgła
- 1.4.1. Koło zamachowe
- 1.4.2. Łożysko prowadzące
- 1.4.3. Tarcza sprzęgła
- 1.4.4. Zespół dociskowy
- 1.4.5. Łożysko wyciskowe
- 1.4.6. Tuleja prowadząca
- 1.4.7. Widełki wyłączające
- 1.4.8. Wałek wyłączania
- 1.4.9. Mechaniczne wyłączanie sprzęgła
- 1.4.10. Hydrauliczne wyłączanie sprzęgła
- 1.4.11. Pedał sprzęgła
2. Teoria sprzęgieł
- 25
- 2.1. Moment obrotowy przenoszony przez sprzęgło
- 2.2. Ruszanie z miejsca
- 2.3. Czas włączania
- 2.4. Nacisk jednostkowy
- 2.5. Trwałość
- 2.6. Obliczanie sprzęgieł
3. Zespół dociskowy sprzęgła
- 33
- 3.1. Elementy składowe
- 3.1.1. Tarcza dociskowa
- 3.1.2. Sprężyny płytkowe
- 3.1.3. Sprężyna talerzowa
- 3.1.4. Pierścienie oporowe
- 3.1.5. Oprawa tarczy dociskowej
- 3.2. Rodzaje i budowa zespołów dociskowych
- 3.2.1. Sprzęgło jednotarczowe ze śrubowymi
- sprężynami dociskowymi
- 3.2.2. Sprzęgło jednotarczowe ze sprężyną talerzową
- 3.2.2.1. Rozwiązanie standardowe
- 3.2.2.2. Zespół dociskowy ze sprężynami płytkowymi
- łączonymi w trójkąt
- 3.2.2.3. Zespół dociskowy ze sprężystymi wieszakami
- 3.2.2.4. Zespół dociskowy ze sprężyną oporową
- 3.2.2.5. Sprzęgło SAC firmy LuK
- 3.2.2.6. Sprzęgło Low-Lift
- 3.3.2.7. Sprzęgło ciągnięte ze sprężyną talerzową
- 3.2.2.8. Sprzęgło LuK TS
- 3.2.3. Sprzęgło dwutarczowe
- 3.2.3.1. Sprzęgło dwutarczowe samochodu osobowego
- 3.2.3.2. Sprzęgło dwutarczowe samochodu ciężarowego
4. Tarcza sprzęgła
- 53
- 4.1. Wprowadzenie
- 4.2. Okładziny cierne
- 4.2.1. Wiadomości ogólne
- 4.2.2. Okładziny cierne organiczne
- 4.2.3. Okładziny cierne nieorganiczne
- 4.3. Sprężynowanie okładzin
- 4.3.1. Wiadomości ogólne
- 4.3.2. Sprężynowanie proste
- 4.3.3. Sprężynowanie podwójne
- 4.3.4. Sprężynowanie płytkowe
- 4.3.5. Sprężynowanie z blachami pośrednimi
- 4.4. Tłumik drgań skrętnych
- 4.4.1. Wiadomości ogólne
- 4.4.2. Dwustopniowy tłumik drgań z prostym
- elementem ciernym
- 4.4.3. Dwustopniowy tłumik drgań z pierścieniami ciernymi
- 4.4.4. Dwustopniowy tłumik drgań z osobnym
- tłumikiem wstępnym
- 4.4.5. Dwustopniowy tłumik drgań ze zintegrowanym
- tłumikiem wstępnym i zmiennym tarciem
- 4.5. Piasty i ich profile
5. Charakterystyki sprzęgieł
- 68
- 5.1. Wykres siły docisku
- 5.2. Wykres odsuwania tarczy dociskowej
- 5.3. Wykres siły wyłączania
- 5.4. Charakterystyka tłumika drgań skrętnych
- 5.5. Charakterystyka sprężynowania okładzin ciernych
- 5.6. Wykresy sił
6. Łożysko wyciskowe
- 75
- 6.1. Wiadomości ogólne
- 6.2. Łożysko wyciskowe uchylne
- 6.3. Łożysko wyciskowe prowadzone centralnie
- 6.4. Łożysko wyciskowe samośrodkujące
- 6.5. Powierzchnie czołowe łożyska wyciskowego
7. Układy sterowania sprzęgieł
- 80
- 7.1. Mechaniczne sterowanie i automatyczna
- regulacja sprzęgła
- 7.2. Hydrauliczne sterowanie sprzęgła
- 7.2.1. Pompa sprzęgła ze zbiornikiem wyrównawczym
- 7.2.2. Wyprzęgnik sprzęgła
8. Rozwiązania specjalne
- 85
- 8.1. Dmumasowe koło zamachowe
- 8.2. Sprzęgło z wykorzystaniem masy wirującej
- 8.3. Elektroniczne sterowanie sprzęgła (EKM / EKS)
- 8.4. Sprzęgło elektromagnetyczne proszkowe
- 8.5. Sprzęgło lepkościowe
9. Diagnozowanie i przyczyny usterek
- 101
- 9.1. Objawy nieprawidłowej pracy
- 9.2. Poszukiwanie usterek
- 9.3. Przyczyny usterek
10. Wskazówki montażowe
- 122
11. Narzędzia specjalne
- 124
Część B Skrzynki biegów (Axel Sprenger)
- 133
12. Mechaniczne skrzynki biegów
- 134
- 12.1. Wiadomości ogólne
- 12.1.1. Warunki pracy
- 12.1.2. Prędkość obrotowa
- 12.1.3. Moment obrotowy
- 12.1.4. Przełożenia
- 12.2. Budowa mechanicznych skrzynek biegów
- 12.2.1. Ogólna klasyfikacja skrzynek biegów
- 12.2.2. Współosiowe skrzynki biegów
- 12.2.3. Niewspółosiowe skrzynki biegów
- 12.2.4. Skrzynki biegów z kołem przesuwnym
- 12.2.5. Skrzynki biegów ze sprzęgłami kłowymi
- 12.3. Skrzynki biegów synchronizowane
- 12.3.1. Synchronizatory
- 12.3.2. Mechanizmy wybierania biegów
- 12.3.3. Zabezpieczenia mechanizmów zmiany biegów
- 12.4. Skrzynki do zblokowanego napędu przedniego lub tylnego
- 12.5. Skrzynki biegów samochodów użytkowych
- 12.5.1. Skrzynki biegów firmy Zahnradfabrik
- 12.5.2. Elektroniczno-pneumatyczne sterowanie (EPS) skrzynki biegów
- 12.6. Przystawki odbioru mocy skrzynek biegów samochodów
- użytkowych
- 12.6.1. Wiadomości ogólne
- 12.6.2. Blokowanie biegów
- 12.7. Trudności ze zmianą biegów i uszkodzenia synchronizatorów
- 12.8. Usterki – przyczyny i usuwanie
- 12.9. Materiały smarne do samochodów osobowych i użytkowych
- 12.10. Ilustracje uszkodzeń elementów skrzynek biegów
- 12.10.1. Uszkodzenia obudowy
- 12.10.2. Uszkodzenia wałków
- 12.10.3. Uszkodzenia kół zębatych
- 12.10.4. Uszkodzenia łożysk
- 12.10.5. Uszkodzenia synchronizatorów
- 12.11. Ważniejsze wzory i definicje
13. Automatyczne skrzynki biegów
- 202
- 13.1. Wiadomości ogólne
- 13.1.1. Skrzynki całkowicie automatyczne
- 13.1.2. Hydrauliczne przeniesienie mocy
- 13.2. Sprzęgła i przekładnie hydrokinetyczne
- 13.2.1. Sprzęgło hydrokinetyczne
- 13.2.2. Przekładnia hydrokinetyczna
- 13.2.3. Sprzęgło blokujące przekładni hydrokinetycznej
- 13.2.4. Sprzęgło blokujące z regulowanym poślizgiem
- 13.3. Pompa oleju
- 13.4. Mechanizm wolnego koła
- 13.5. Przekładnia planetarna
- 13.5.1. Wiadomości ogólne
- 13.5.2. Prosta przekładnia planetarna
- 13.5.3. Szeregi planetarne
- 13.5.4. Przełączanie przekładni planetarnej
- 13.6. Budowa i przepływ mocy skrzynki biegów 5HP18 firmy ZF
- 13.7. Zespół hydrauliczny
- 13.7.1. Wiadomości ogólne
- 13.7.2. Hydrauliczne sterowanie skrzynki biegów
- 13.7.3. Funkcja kick-down
- 13.7.4. Hydrauliczne urządzenie sterujące, zespół zaworów
- 13.8. Położenia dźwigni wyboru biegów i programy
- zmiany biegów
- 13.9. Blokada parkowania
- 13.10. Sterowanie elektroniczno-hydrauliczne skrzynki
- biegów 4HP22EH firmy ZF
- 13.11. Adaptacyjne sterowanie skrzynki biegów (AGS)
- 13.12. Układ Shift-Lock
- 13.13. Sześciobiegowa stopniowa automatyczna skrzynka
- biegów 6HP26
- 13.13.1. Wiadomości ogólne
- 13.13.2. Sterowanie sprzęgła blokującego przekładni
- hydrokinetycznej
- 13.13.3. Zautomatyzowana blokada parkowania
- 13.13.4. Moduł Mechatronic
- 13.13.5. Programy zmiany biegów
- 13.14. Automatyczne skrzynki biegów samochodów
- terenowych
- 13.15. Wskazówki obsługowe
- 13.16. Siedmiobiegowa automatyczna skrzynka biegów
14. Bezstopniowe automatyczne skrzynki biegów CVT
- 248
- 14.1. Wiadomości ogólne
- 14.2. Bezstopniowa automatyczna skrzynka biegów Multitronic
- 14.3. Działanie automatycznej bezstopniowej skrzynki biegów
- 14.4. Przykłady uszkodzeń automatycznych skrzynek biegów
- 14.4.1. Uszkodzenia elementów połączeń ciernych
- 14.4.2. Uszkodzenia pomp oleju
15. Półautomatyczne skrzynki biegów
- 263
- 15.1. Wiadomości ogólne
- 15.2. Funkcje przekładni hydrokinetycznej (WSK)
16. Zautomatyzowane skrzynki biegów
samochodów osobowych
- 268
17. Zautomatyzowane skrzynki biegów samochodów
użytkowych
- 271
- 17.1. Wiadomości ogólne
- 17.2. Elektroniczno-pneumatyczny układ sterowania EPS
- 17.3. Zautomatyzowany preselekcyjny układ sterowania AVS
18. Dwusprzęgłowe skrzynki biegów
- 277
19. Napęd wszystkich kół w samochodach osobowych
- 280
- 19.1. Odłączalny napęd wszystkich kół
- 19.2. Stały napęd wszystkich kół
- 19.3. Mechanizmy różnicowe międzykołowe samoblokujące
- 19.4. Sprzęgło lepkościowe (blokada lepkościowa)
- 19.5. Samoblokujący mechanizm różnicowy typu Torsen
- 19.6. Sprzęgło Haldex
- 19.7. Międzyosiowe mechanizmy różnicowe
- 19.8. Rozdział momentu obrotowego we współczesnych
- samochodach terenowych z napędem
- wszystkich kół (SUV)
20. Skrzynki rozdzielcze samochodów ciężarowych
- 300
- 20.1. Jednobiegowe skrzynki rozdzielcze
- 20.2. Dwubiegowe skrzynki rozdzielcze
21. Przekładnie główne i półosie napędowe
- 306
- 21.1. Rodzaje i działanie przekładni głównych
- 21.1.1. Linie zębów przekładni stożkowych
- 21.1.2. Zmiana kierunku przeniesienia napędu
- 21.1.3. Zmniejszenie prędkości obrotowej wału napędowego
- 21.1.4. Zadanie mechanizmu różnicowego
- 21.1.5. Regulacja i pomiary przekładani stożkowych
- 21.1.6. Ustawianie prawidłowego obrazu współpracy kół
- 21.1.7. Metody pomiaru i regulacji przekładni stożkowych
- 21.1.8. Szlifowanie zębów stożkowych metodą CBN
- 21.2. Walcowe przekładnie główne
22. Osie sztywne i kierowane
- 317
- 22.1. Mosty napędowe ze zwolnicami obiegowymi
- 22.2. Mosty napędowe portalowe
23. Zwalniacze
- 321
- 23.1. Zwalniacze elektromagnetyczne
- 23.2. Zwalniacze hydrodynamiczne
- 23.2.1. Zwalniacze bocznikowe
- 23.2.2. Zwalniacze szeregowe
- 23.3. Układy sterowania zwalniaczy
24. Holowanie i pchanie samochodów z punktu
widzenie układu napędowego
- 330
Część C
Wały i przeguby (Rainer Popiol)
- 333
25. Wiadomości podstawowe
- 334
- 25.1. Zadania wałów przegubowych
- 25.2. Historia
- 25.3. Układy napędowe
- 25.4. Podstawy teoretyczne
- 25.4.1. Prędkości kątowe
- 25.4.2. Kąt załamania przegubu
- 25.4.3. Wzajemne usytuowanie wałów przegubowych
- 25.4.3.1. Układ typu „Z”
- 25.4.3.2. Układ typu „W”
26. Wały napędowe
- 342
- 26.1. Budowa wału napędowego
- 26.2. Wał napędowy z dwoma przegubami
- 26.3. Wał napędowy z trzema przegubami
- 26.4. Montaż wałów napędowych
- 26.4.1. Wyważanie
- 26.4.2. Smarowanie
- 26.5. Łożyska pośrednie
27. Półosie napędowe
- 348
- 27.1. Budowa półosi
- 27.1.1. Budowa półosi w samochodach
- z przednim napędem
- 27.1.2. Budowa osi samochodów z tylnym napędem
- 27.2. Półosie z tłumikiem drgań
- 27.3. Półosie z drążonymi wałami
- 27.4. Półosie z wałem środkowym
28. Przeguby
- 354
- 28.1. Przeguby krzyżakowe
- 28.2. Przeguby synchroniczne
- 28.2.1. Przeguby bez kompensacji wzdłużnej
- 28.2.1.1. Przegub kulowy bez kompensacji wzdłużnej
- 28.2.1.2. Przegub trójramienny ustalony (Tripod)
- 28.2.2. Przeguby z kompensacją wzdłużną
- 28.2.2.1. Przegub kulowy
- 28.2.2.2. Przegub trójramienny
- 28.2.3. Przeguby szybkobieżne
- 28.3. Przeguby elastyczne
- 28.3.1. Przegub firmy SGF
- 28.3.2. Przegub firmy Goertze
- 28.3.3. Przegub firmy Toyota
29. Osłony elastyczne
- 363
- 29.1. Budowa osłon elastycznych
- 29.1.1. Osłony przegubów bez kompensacji wzdłużnej
- 29.1.2. Osłony przegubów z kompensacją wzdłużną
- 29.1.3. Osłony przegubów szybkobieżnych
- 29.2. Smarowania przegubów
30. Diagnozowanie usterek
- 365
- 30.1. Sprawdzanie synchronicznego wału napędowego
- 30.2. Oznaki zużycia przegubów synchronicznych
- 30.3. Diagnozowanie usterek wałów z przegubami
- krzyżakowymi
31. Wskazówki montażowe
- 370
32. Regeneracja wałów i półosi napędowych
- 372
- Wykaz źródeł ilustracji 374
infocars_1829