Śmigło Focke-Wulf Fw 190
Jedna (z trzech) łopat śmigła do samolotu Focke-Wulf Fw 190 D-13 VS 9 jednosilnikowego niemieckiego myśliwca z okresu II Wojny Światowej.
Śmigło wykonane z drewna, wyraźnie widać słoje. Obrzeże zabezpieczone przynitowanym żelaznym okuciem.
Dolne okucie z gwintem umożliwiającym wkręcenie łopaty w piastę.
Wymiary:
Wysokość: 161,0 cm;
Szerokość: 41,0 cm;
Stan zachowania przedmiotu dobry. Wyszczerbienia jednej z krawędzi (nie okutej), delikatne ubytki drewna, uszkodzenia powierzchni, rdza.
Szanowni Państwo,
Gwarantujemy oryginalność wszystkich wystawionych przedmiotów na naszych aukcjach.
Zapraszamy na nasze pozostałe aukcje.
Z wyrazami Szacunku,
Antykwariat Dawid Janas
Pod koniec 1937 roku Ministerstwo Lotnictwa Rzeszy (Reichsluftfahrtministerium – RLM) wysłało do kilku zakładów specyfikację na nowy myśliwiec, który miałby wejść, obok Bf 109, do służby i stanowić zabezpieczenie na wypadek, gdyby się okazało, że samoloty innych krajów są lepsze od Bf 109.
W tym czasie konstruktorzy zakładów Focke-Wulf pod kierunkiem prof. Kurta Tanka i inżyniera Rudolfa Blasera pracowali nad kilkoma projektami myśliwców, w większości z silnikami rzędowymi. Wśród nich był też projekt dość małego myśliwca o zwartej konstrukcji z 18 cylindrowym, chłodzonym powietrzem, silnikiem gwiazdowym BMW 139. W tym czasie w Niemczech nie uważano silnika gwiazdowego za odpowiedni napęd samolotów, zwłaszcza myśliwców. Ale niepowodzenie z projektem myśliwca Heinkel He 100 i He 112 oraz przewidywania, że zakłady produkujące silniki rzędowe nie będą w niedalekiej przyszłości w stanie wyprodukować wystarczającej liczby tych silników, przyczyniły się do tego, że to ten projekt został zamówiony i rozpoczęto jego rozwój. Ponadto zauważono, że za granicą powstały dość udane konstrukcje myśliwców z silnikami gwiazdowymi. Bezpośrednio rozwojem Fw 190 zajmował się zespół pod kierownictwem inżyniera Rudolfa Blasera.
Wraz z wprowadzeniem do służby samolotu North American P-51 Mustang na przełomie 1943 i 1944 roku, amerykańscy piloci zyskali przewagę prędkości nad Fw 190. To skłoniło konstruktorów niemieckich do przeprowadzenia prób z nowym, chłodzonym cieczą silnikiem Jumo 213 A, o mocy 1287 kW (1750 KM), który z instalacją MW-50 mógł osiągnąć do 1545 kW (2100 KM). W celu poprawy położenia środka ciężkości dołożono przed sekcję ogonową segment o długości 50 cm. Przed silnikiem umieszczono kolistą chłodnicę oleju oraz cieczy chłodzącej. Początkowo nowa wersja miała być również myśliwcem wysokościowym, jednakże potem przekształcono ten samolot w myśliwiec podstawowy. Nowy wariant nazwano Dora (lub D).
Fw 190 D-13 powstało 25 samolotów seryjnych uzbrojonych w trzy działka MG 151/20, w tym jedno strzelające przez wał śmigła.