Bardzo mi miło powitać wszystkich, którzy zainteresowali się projektem „Skoda dla Amelki”. Myślę że większość osób już wie o co chodzi, ale zamieszczę jeszcze krótką informację dla tych, którzy nie mieli jeszcze okazji zapoznać się z naszym projektem.
„Skoda dla Amelki” to inicjatywa, która ma na celu ma wspomóc zbiórkę pieniędzy na rzecz chorej Amelki Gmyrek, która zmaga się z „SMA”, czyli rdzeniowym zanikiem mięśni. Szansą dziewczynki na życie jest podanie jednego z najdroższych leków świata. Koszt terapii oscyluje w granicach 10 milionów złotych. Ogromna kwota przekracza finansowe możliwości rodziców dziecka. Trwa wyścig z czasem: by preparat mógł zostać podany, masa dziewczynki nie może przekroczyć 13,5 kg. Dziś Amelka waży ok.10 kg. Warto wspomnieć, że rozpowszechnienie rdzeniowego zaniku mięśni w Polsce nie jest dokładnie znane. Szacuje się, że obecnie w naszym kraju żyje około 800–1000 chorych na SMA, a co roku rodzi się około 40–50 dzieci, u których rozpozna się rdzeniowy zanik mięśni, w tym 30–40 dzieci z najcięższą postacią choroby.
Kiedy dowiedziałem się o Amelce i trwającej zbiórce środków na jej leczenie, postanowiłem zaangażować się. Wpadłem na pomysł, aby zrobić coś nietypowego, szalonego i wówczas popatrzyłem przez okno na starą już prawie 30-letnią Skodę Favorit. Pomyślałem: to jest to! Mając na uwadze, że Skoda została zakupiona już wcześniej w celach charytatywnych (pierwotnie miała startować w „ZŁOMBOL-u”) stwierdziłem, że postaram się zorganizować odnowienie tego auta i wystawienie go na licytację na poczet leczenia Amelki. Zależało mi, aby Skoda nie tylko pięknie się prezentowała, ale była w stanie jeździć co najmniej kolejnych 30 lat.
Pracę nad projektem ruszyły 1 grudnia 2020 roku a na koniec 2020 roku auto było już gotowe.
Skoda przeszła prawdziwą metamorfozę. Najpierw została niemal całkowicie rozebrana i gruntownie oczyszczona, aby etapami zająć się każdym elementem pojazdu. Ku naszemu zaskoczeniu okazało się że samochód mimo 30 lat użytkowania, podłogę ma w stanie idealnym. Poprzedni właściciel doskonale zakonserwował podłoże.
Po przeprowadzonych pracach blacharskich auto otrzymało całkowicie nową powłokę lakierniczą w kolorze białym.
W tym samym czasie trwały intensywne prace nad układem napędowym, który najpierw został wymontowany z auta, oczyszczony, a następnie rozebrany na części pierwsze. Wymienione zostało: całe uszczelnienie, rozrząd, tłoki z pierścieniami, sprzęgło, pompa wody, wszystkie poduszki zawieszenia silnika, pasek klinowy, rozrusznik szybko obrotowy , podstawa gaźnika, przewody układu chłodzenia, paliwowe, podciśnieniowe, łożyska skrzyni biegów, uszczelnienie skrzyni biegów, chłodnica z wentylatorem, termostat, tłumik końcowy. Części, które zostały poddane regeneracji to: alternator, gaźnik – nowe uszczelki i membrany, czyszczenie i regulacja. Głowica przeszła remont kapitalny i planowanie w profesjonalnej firmie. Na nowo wypoziomowane zostały tuleje cylindrów w bloku. Odnowione zostały również osłony silnika, które są pomalowane proszkowo. Zmodyfikowany układ wydechowy – tłumik końcowy WM. Na obudowę filtra i zbiornik wyrównawczy została nałożona hydrografika w stylu „carbon”. W komorze silnika uporządkowane zostały w peszlach wszystkie elementy instalacji elektrycznej. Naprawy wymagał również mechanizm zmiany biegów. Niektóre elementy wymagały „szkiełkowania”, aby im nadać ładny wygląd. Półosie napędowe zostały zregenerowane, przeguby umyte i nasmarowane, następnie założono na nie nowe osłony.
Zawieszenie i układ hamulcowy również przeszedł gruntowne zmiany. Zregenerowane zostały osłony tarcz, zaciski, bębny, tarcze kotwiczne. Zastosowano zestaw naprawczy szczęk hamulcowych. Na nowe zostały wymienione: komplet amortyzatorów, sprężyn, tarcze, klocki, przewody hamulcowe, odboje i osłony. Po skończonych pracach przy zawieszenie auto zostało sprawdzone i wyregulowane pod kątem zbieżności.
W końcowej fazie zajęliśmy się „detalingiem”. Zostały przyciemnione tylne szyby. Lakier został odtłuszczony roztworem alkoholu izopropylowego i wody w celu nałożenia wosku. W celu zabezpieczenia lakieru zastosowany został wosk Collinite 476s, trwały i odporny na detergenty. Później prace skoncentrowały się na wnętrzu. Dwukrotnie wyprana została tapicerka a kokpit potraktowany był profesjonalną chemią od CARPRO Perl z ochroną UV. Następnie auto zostało oklejone tak, aby nawiązywało do sportowej Skody „V” z dawnych lat.
Warto wspomnieć że samochód dodatkowo wyposażony jest w instalację LPG, która została dokładnie sprawdzona i wyregulowana. Silnik pracuje idealnie zarówno na benzynie jaki na gazie. Dodatkowo zamontowane zostały okrągłe halogeny z „epoki”, sportowa kierownica oraz radio z bluetooth stylizowane na stare. Standardowe stalowe koła zastąpiliśmy felgami ze stopów lekkich wraz z nowymi oponami.
Przedmiotem licytacji jest odnowiona Skoda Favorit, model 136L z 1991 roku. Silnik o pojemności 1289 cm3 . Auto posiada przegląd techniczny ważny do 30.12.2021 oraz ubezpieczenie ważne do 6.05.2021
Podsumowując: nowy właściciel otrzyma Skodę Favorit po kapitalnym remoncie okraszoną historią zaangażowania w pomoc i chęć ratowania ludzkiego życia. Jesteśmy pewni, że auto będzie długo służyło, ale i godnie reprezentowało nowego właściciela o wielkim sercu.