Skarga powszechna w samorządzie terytorialnym
- autor: Szewc Tomasz
- wydawnictwo: Politechnika Śląska
- rok wydania: 2016
- ilość stron: 388
- oprawa: miękka
- format: B5
- ISBN: 9788378803812
Praca składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy charakteryzuje w sposób ogólny actio popularis (zarówno co do genezy, jak i wykorzystania we współczesnym ustawodawstwie) oraz prezentuje wyniki analiz statystycznych w sprawach z samorządowych skarg powszechnych. Kolejne zawierają szczegółową analizę przesłanek skargi, sprawy z zakresu administracji publicznej oraz wymogu wykazania naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia. W ostatnim rozdziale omówiono zagadnienia proceduralne – postępowanie poprzedzające wniesienie skargi oraz postępowanie sądowe.
SPIS TREŚCI:
WYKAZ SKRÓTÓW
WSTĘP
Rozdział 1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA ACTIO POPULARIS
1. Geneza instytucji actio popularis
2. Założenia konstrukcyjne
3. Zastosowanie w czasach współczesnych
- 3.1. W prawie polskim
- 3.2. W ustawodawstwach innych państw
4. Skarga powszechna w polskim prawie samorządowym
- 4.1. Cel i funkcja
- 4.2. Rys historyczny
- 4.3. Skarga powszechna a nadzór państwowy
- 4.4. Skarga powszechna a społeczna kontrola administracji
- 4.5. Skarga powszechna a skargi, wnioski i petycje
- 4.6. Skarga powszechna a środki zaskarżenia w postępowaniu administracyjnym
- 4.7. Skarga powszechna na zaniechanie a zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie
- 4.8. Skarga powszechna a skarga konstytucyjna
- 4.9. Skarga powszechna a skarga z art. 50 p.p.s.a
- 4.10. Skarga powszechna a skarga na zarządzenie zastępcze
- 4.11. Samorządowa skarga powszechna w orzecznictwie sądów administracyjnych
- 4.12. Przegląd wątpliwości teoretycznych i praktycznych
Rozdział 2. PRZEDMIOT I PODMIOT SKARGI
1. Uwagi ogólne
2. Formy działania podlegające zaskarżeniu
- 2.1. Uchwała
- 2.2. Zarządzenie
- 2.3. Działalność prawotwórcza samorządu
- 2.4. Niewykonanie czynności nakazanej prawem
- 2.5. Czynność prawna
- 2.6. Czynność faktyczna
- 2.7. Wykluczenie zaskarżania decyzji indywidualnych
- 2.8. Inne wykluczenia zaskarżania skargą powszechną działań organów j.s.t
3. Organ jednostki samorządu terytorialnego
- 3.1. Pozytywistyczna teoria organów administracji
- 3.2. Organizacyjno-przedmiotowa teoria organów administracji
- 3.3. Organy administrujące j.s.t
4. Podsumowanie
Rozdział 3. SPRAWA Z ZAKRESU ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
1. Kształtowanie się wykładni "sprawy z zakresu administracji publicznej"
- 1.1. Kryterium administracji publicznej
- 1.1.1. Administracja publiczna nie zarządza majątkiem
- 1.1.2. Administracja publiczna działa władczo
- 1.1.3. Administracja publiczna działa wobec publiczności
- 1.1.4. Administracja publiczna administruje sprawami publicznymi
- 1.1.5. Administracja publiczna realizuje zadania publiczne
- 1.1.6. Administracja publiczna jest zjawiskiem wszechstronnie zdefiniowanym
- 1.1.7. Ocena kryterium administracji publicznej
- 1.2. Kryterium formalne
- 1.3. Kryterium definicji legalnej sprawy z zakresu administracji publicznej
- 1.4. Kryterium sytuacji administracyjnoprawnej
2. Propozycja wykładni sprawy z zakresu administracji publicznej
- 2.1. Sprawa
- 2.2. Administracja publiczna
- 2.3. Istota samorządu
- 2.4. Przedmiot działania samorządu terytorialnego
- 2.5. Realizacja zadania publicznego jako element konstytuujący sprawę z zakresu administracji publicznej
- 2.6. Związek przyczynowy
- 2.7. Przykłady zastosowania proponowanej metody wykładni
3. Podsumowanie
Rozdział 4. NARUSZENIE INTERESU PRAWNEGO LUB UPRAWNIENIA
1. Teoretycznoprawne ujęcie interesu prawnego i uprawnienia
2. Interes prawny w prawie publicznym
3. Interes prawny i uprawnienie jako przesłanki skargi powszechnej
- 3.1. Źródło
- 3.2. Podmiot
- 3.3. Udział innych podmiotów obok skarżącego w postępowaniu w sprawie skargi powszechnej
- 3.3.1. Organizacja społeczna
- 3.3.2. Pełnomocnik grupy mieszkańców
- 3.4. Posiadanie interesu prawnego lub uprawnienia
- 3.5. Naruszenie interesu prawnego lub uprawnienia
- 3.5.1. Pojęcie
- 3.5.2. Naruszenie interesu prawnego przez akty, które jeszcze nie weszły w życie
- 3.5.3. Naruszenie interesu prawnego przez akty już nieobowiązujące
- 3.5.4. Naruszenie interesu prawnego przez nowe akty o identycznej treści
- 3.5.5. Naruszenie - legalne czy nielegalne?
- 3.5.6. Rola w postępowaniu sądowym
4. Zbieg skargi powszechnej z innymi roszczeniami jako przesłanka wykluczająca posiadanie interesu prawnego
5. Podsumowanie
Rozdział 5. POSTĘPOWANIE W SPRAWIE SAMORZĄDOWEJ SKARGI POWSZECHNEJ
1. Uwagi ogólne
2. Wezwanie do usunięcia naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia
- 2.1. Charakterystyka ogólna
- 2.2. Wniesienie wezwania
- 2.3. Załatwienie wezwania przez organ j.s.t
- 2.3.1. Termin załatwienia wezwania
- 2.3.2. Odpowiedź na wezwanie
- 2.3.3. Bezskuteczność i skuteczność wezwania
3. Postępowanie sądowoadministracyjne
- 3.1. Wniesienie skargi
- 3.1.1. Treść, forma, sposób
- 3.1.2. Termin wniesienia skargi
- 3.1.2.1. Wprowadzenie
- 3.1.2.2. Termin początkowy
- 3.1.2.3. Termin końcowy
- 3.2. Wstrzymanie wykonania aktu lub czynności przez organ j.s.t
- 3.3. Uwzględnienie skargi przez organ j.s.t
- 3.4. Przekazanie skargi do sądu administracyjnego
- 3.5. Kontrola warunków formalnych skargi
- 3.6. Wstrzymanie wykonania aktu lub czynności przez sąd administracyjny
- 3.7. Rozpatrzenie wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
- 3.8. Rozpatrzenie skargi
- 3.9. Orzekanie
- 3.9.1. Uwzględnienie skargi
- 3.9.2. Oddalenie skargi
- 3.9.3. Odrzucenie skargi
- 3.9.4. Umorzenie postępowania
- 3.9.5. Rozstrzygnięcie o kosztach procesu
- 3.10. Środki zaskarżenia
4. Skutki naruszenia prawa przez organ j.s.t
5. Podsumowanie
ZAKOŃCZENIE
1. Ocena regulacji
2. Postulaty de lege ferenda
3. Metodyka pracy ze skargą
BIBLIOGRAFIA
Streszczenie