SILNIKI DWUSUWOWE Z ZAPŁONEM ISKROWYM
Czesław Kordziński
- Wydawnictwo: WNT, 1963
- Oprawa: twarda
- Stron: 344
- Stan: bardzo dobry, nieaktualne pieczątki
Książka obejmuje całokształt wiadomości o silnikach dwusuwowych z zapłonem iskrowymtj. teorię i konstrukcję. Położono nacisk na omówienie wymiany ładunku, przebiegu tworzenia mieszanki i różnych rodzajów rozrządu (sposobów sterowania przepływu ładunku). Podano podstawowe obliczenia i omówiono konstrukcję elementów silników dwusuwowych, zwracając szczególną uwagę na odmienne warunki ich pracy i wynikające stąd różnice konstrukcyjne w stosunku do silników czterosuwowych. Omówiono także sposoby nowoczesnych badań silników dwusuwowych.
Książka przeznaczona jest dla konstruktorów silników dwusuwowych, dla studentów zajmujących się silnikami spalinowymi oraz personelu technicznego, zatrudnionego w placówkach doświadczalnych i badawczych. Za wyjątkiem niektórych wywodów matematycznych praca jest w zasadzie przystępna dla czytelników ze średnim wykształceniem.
SPIS TREŚCI
Rozdział I. Cechy konstrukcji i parametry robocze, charakteryzujące silnik dwusuwowy
1. Wstęp
2. Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych i podział silników dwusuwowych
3. Rozwiązania konstrukcyjne w zależności od układu i liczby cylindrów
4. Systemy zasilania paliwem
5. Wskaźniki określające cykl roboczy silnika dwusuwowego .
a. Wielkości charakteryzujące proces wymiany ładunku .
1) Napełnienie skrzyni korbowej. Współczynnik zasysania .
2) Przepływ ładunku do cylindra
3) Współczynniki sprawności napełnienia cylindra
4) Współczynnik resztek spalin
5) Współczynniki strat ładunku
b. Wielkości określające skład ładunku i efekt spalania
1) Współczynnik nadmiaru powietrza
2) Współczynnik wymieszania ładunku
3) Ocena efektu spalania
Rozdział II. Wymiana ładunku skrzyni korbowej i wpływ różnych czynników na jej napełnienie
1. Podstawowe wielkości porównawcze
2. Przybliżone obliczenie współczynnika zasysania
3. Oddziaływanie częstości drgań własnych ładunku w układzie skrzynia korbowa — rura ssąca na proces wymiany ładunku skrzyni ....
4. Wpływ współczynnika tłumienia
5. Wpływ ciśnienia początku rozprężania w skrzyni korbowej . . . .
6. Oddziaływanie kąta otwarcia okienka ssącego
7. Wpływ temperatury ładunku skrzyni korbowej i warunków otoczenia
8. Oddziaływanie sposobu doprowadzania paliwa na przebieg krzywej współczynnika zasysania
9. Współczynnik zasysania przy sterowaniu napływu ładunku do skrzyni korbowej suwakiem obrotowym
10. Dokładna metoda badania procesu napełniania skrzyni korbowej .
11. Zasadnicze wielkości liczbowe istotne dla przepływu ładunku przez skrzynię korbową
a. Czasoprzekroje i kątoprzekroje okienek ssących
b. Średnia prędkość przepływu ładunku w kanałach ssących . >
c. Pojemność szkodliwa skrzyni korbowej
d. Liczba charakterystyczna skrzyni korbowej
e. Maksymalne ciśnienie w skrzyni korbowej
Rozdział III. Wymiana ładunku cylindra
1. Fazy wymiany ładunku
2. Teoretyczne możliwości regulacji czasoprzekrojów
3. Proces wylotu spalin
a. Podstawy obliczeń
b. Cylindryczna rura wylotowa i rura z otwartym dyfuzorem .
c. Średnica wyjściowa dyfuzora
d. średnica rury wylotowej i otworu przesłonki przed tłumikiem .
4. Wielkości okienek wylotowych i dolotowych
Ustalenie wymiarów okienek metodą porównawczą
a. Dane statystyczne o czasoprzekrojach i wymiarach okienek .
5. Proces napełniania cylindra i sposoby płukania cylindra .
a. Poprzeczne płukanie cylindra
b. Zwrotne dwustrumieniowe płukanie cylindra
c. Płukanie zwrotne trójstrumieniowe i czterostrumieniowe
d. Płukanie krzyżowe i przeciwstrumieniowe
e. Płukanie przelotowe
f. Wpływ kształtu komory spalania na przebieg płukania cylindra .
6. Wymiana ładunku i straty paliwa
a. Koncentracja paliwa w silniku gaźnikowym
b. Wpływ ilości doprowadzanego paliwa na wymianę ładunku .
c. Parametry ładunku cylindra
d. Wpływ zasilania wtryskowego na wymianę ładunku
7. Efekt Kadenacy'ego
Rozdział IV. Moment obrotowy silnika dwusuwowego
1. Charakterystyka szybkościowa momentu obrotowego
a. Zależność ciśnienia użytecznego od współczynnika zasysania
b. Zmienność sprawności mechanicznej
2. Wpływ składu mieszanki na przebieg krzywej momentu obrotowego .
3. Zależność przebiegu krzywej momentu obrotowego od konstrukcji układu wylotowego
a. Silnik jednocylindrowy
b. Silnik wielocylindrowy
4. Przystosowanie krzywej momentu obrotowego do specjalnych zadań silnika
5. Charakterystyka uniwersalna silnika
6. Oddziaływanie układu wylotowego na charakterystykę uniwersalną
7. Charakterystyka uniwersalna silnika wtryskowego
Rozdział V. Warunki tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej i przebieg spalania
1. Ruch ładunku w cylindrze przed spalaniem
2. Niejednorodność ładunku cylindra
3. Uwarstwienie ładunku w silniku wtryskowym
4. Warunki tworzenia się mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku wtryskowym
5. Oddziaływanie smarowania mieszankowego na warunki spalania .
6. Spalanie detonacyjne, samozapłon, stopień sprężania
7. Rola ukształtowania komory spalania
8. Zagadnienie detonacji i doboru paliwa w silniku wtryskowym .
9. Maksymalne ciśnienie spalania
Rozdział VI. Mechanizm korbowy
1. Kryteria doboru stosunku S/D i R/L
2. Korbowody i wał korbowy
a. Korbowody
b. Łożyska korbowodów
c. Siły obciążające łożyska korbowodów
d. Ułożyskowanie wału korbowego
e. Wyrównoważenie układu korbowego
Rozdział VII. Konstrukcja tłoków, cylindrów i głowic
1. Tłoki
a. Zasady konstrukcji .• . .
b. Materiały i luzy montażowe tłoków
c. Pierścienie tłokowe
d. Sworzeń tłokowy
e. Stukanie tłoków w cylindrach
2. Cylindry
a. Ogólne dane konstrukcyjne i materiałowe
b. Cylindry silników chłodzonych wodą
c. Cylindry żeliwne chłodzone powietrzem
d. Cylindry aluminiowe z żeliwnymi tulejami
e. Cylindry aluminiowe z chromowaną gładzią .......
Głowice
3. Wytyczne doboru kształtu kanałów wymiany ładunku . . . .
a. Ukształtowanie kanałów ssących
b. Ukształtowanie kanałów dolotowych
c. Ukształtowanie kanałów wylotowych
Rozdział VIII. Dodatkowe urządzenia sterowania wymiany ładunku i j< doprowadzania
1. Suwaki obrotowe w układzie ssącym i ich napęd
a. Suwaki tarczowe
b. Suwaki walcowe promieniowe
c. Suwaki walcowe osiowe
d. Sprawność mechaniczna silnika przy sterowaniu suwakowym
2. Sterowanie membranowe napełniania skrzyni korbowej ....
3. Ekonomia paliwa przy niesymetrycznych fazach napływu ładunku skrzyni korbowej
4. Suwaki obrotowe sterujące wymianę ładunku cylindra ....
5. Konstrukcja i napęd pomp ładujących
a. Zasadnicze układy silnik — pompa ładująca
b. Pompy tłokowe
c. Pompy ładujące typu Roots
d. Pompy rotacyjne łopatkowe
e. Pompy odśrodkowe
Rozdział IX. Smarowanie i chłodzenie
1. Systemy smarowania silników dwusuwowych
a. Smarowanie mieszankowe
b. Smarowanie silników wtryskowych i sportowych
c. Smarowanie obiegowe pod ciśnieniem
d. Automatyczne smarowanie mieszankowe
e. Dobór oleju smarującego
2. Chłodzenie silników
a. Chłodzenie wodą i powietrzem silnika dwusuwowego
b. Chłodzenie wodą
c. Chłodzenie powietrzem
d. Chłodzenie wewnętrzne
3. Bilans cieplny silnika gaźnikowego i wtryskowego
Rozdział X. Układy zasilania paliwem
1. Zasilanie gaźnikowe
a. Zasadnicze wymiary gaźników
b. Odrębności konstrukcyjne gaźników
c. Doprowadzanie paliwa do gaźnika
2. Zasilanie wtryskowe
a. Przystosowanie silnika do zasilania wtryskowego
b. Warunki regulacji mocy przy zasilaniu wtryskowym . . . .
Rozdział XI. Badania silników dwusuwowych
1. Badania wymiany ładunku pracującego silnika
a. Specyfika badań silnika szybkobieżnego .......
b. Elementy stanowiska pomiarowego
c. Pomiar współczynnika zasysania
d. Określenie współczynników płukania metodą poboru próbek
1) Zastosowanie metody poboru próbek
e. Zależności do obliczania współczynników wymiany ładunku .
f. Określenie współczynników płukania metodą śladu .
1) Zastosowanie metyloaminy
2) Zastosowanie acetonu
3) Zastosowanie izotopów promieniotwórczych
2. Badania przy użyciu modeli
a. Typy modeli
b. Model dynamiczny silnika szybkobieżnego
c. Badania za pomocą sond
Literatura