Silent Hunter III
Trzecia część znanej i cenionej serii symulacji niemieckich łodzi podwodnych (U-boot) z czasów II Wojny Światowej - Silent Hunter. Druga część z tej serii, wydana w roku 2001 nieco zawiodła oczekiwania zachwyconych jedynką graczy, dlatego też, tym razem twórcy postanowili zrobić grę na miarę XXI wieku, która powtórzy sukces pierwszego Silent Huntera z połowy lat 90-tych ubiegłego stulecia. Zmiany względem poprzednich odsłon widać niemal na każdym kroku. Przede wszystkim w Silent Hunter III zastosowano nowoczesny trójwymiarowy engine graficzny, który w sposób realistyczny generuje otoczenie, w tym: fale morskie, odbicia i refleksy świetlne, dynamicznie zmieniające się warunki atmosferyczne, deszcze, mgły, itp. Dzięki niemu też, podczas rozgrywki, możemy podziwiać starannie przeniesione do świata gry modele rzeczywistych okrętów nawodnych i podwodnych, czy samolotów. Tyczy się to nie tylko zewnętrznego wyglądu poszczególnych jednostek, lecz również ich wnętrza. W pełnym 3D odwzorowano newralgiczne pomieszczenia ówczesnych U-bootów, którymi możemy dowodzić (a są to 4 typy U-bootów w 10 wersjach rozwojowych – typy: II, VII, IX i XXI), w tym: pomieszczenia dowodzenia, radiooperatora, sonaru, kioski okrętów oraz działka przeciwlotnicze i działa okrętowe. Każde urządzenie znajdujące się w tych lokacjach może obsługiwać gracz jako kapitan okrętu, bądź też powierzyć to podwładnym. Załoga, to kolejna niezwykle istotna zmiana w serii. Mianowicie tym razem nie mamy już do czynienia z anonimowymi ludźmi, którzy de facto nie mają większego wpływu na wartość bojową dowodzonej przez nas jednostki. Teraz każdy członek załogi jest inny, posiada swój indywidualny model 3D oraz swoje umiejętności, na podstawie których decydujemy czy zostanie oddelegowany do pracy przy silnikach Diesla, czy będzie obsługiwał działo pokładowe, lub też wyrzutnie torped, bądź sonar. Sukcesywnie, w miarę pomyślnego kończenia kolejnych misji załoga nabiera doświadczenia stając się jeszcze bardziej wydajnym mechanizmem. Gracz jako dowódca może dynamicznie reagować na panującą sytuację i na przykład oddelegować ludzi do pomocy w przedziale torpedowym (co owocuje szybszym załadowaniem wyrzutni torpedowych), czy wysłać zespół, który uszczelni kadłub po ataku bombami głębinowymi. Gracz decyduje również o tym, kogo awansować, odznaczyć orderem, czy też zastąpić. Do nowości zaliczyć trzeba też nowy engine odpowiedzialny za odwzorowanie oddziaływań fizycznych, nowy model zniszczeń oraz nowe procedury A.I. To działanie tych mechanizmów ma ogromny wpływ na realizm rozgrywki. Silent Hunter III pozwala na rozegranie całej kampanii, gdzie pniemy się po szczeblach wojskowej kariery, odbycie pojedynczych patroli, wykonanie fikcyjnych misji bądź też opartych na autentycznych wydarzeniach. Ponadto autorzy zaimplementowali edytor, umożliwiający tworzenie nowych scenariuszy, oraz rozbudowany tryb zabawy wieloosobowej (kooperacja i współzawodnictwo).
The Settlers II: 10-lecie
The Settlers II: The Next Generation to odświeżona wersja drugiej odsłony cyklu gier strategicznych, która na rynku elektronicznej rozrywki zadebiutowała w 1996 roku. Program został przygotowany przez niemiecką firmę Blue Byte z okazji dziesiątych urodzin pierwowzoru. Fabuła nowej edycji gry nie różni się niczym od historii opowiedzianej w pierwowzorze. Po upadku Imperium Rzymskiego, wielu ówczesnych przywódców postanowiło wyruszyć w długi rejs statkiem, poszukując krainy, gdzie możliwe stałoby się stworzenie nowego państwa. Jednym z nich był Nautius, który po wylądowaniu w nieskalanym ludzką obecnością świecie, postanowił założyć małą kolonię. Jak nietrudno się domyśleć, trud przerodzenia wioski w wielkie imperium, spada na barki gracza.
The Settlers II: The Next Generation oferuje kampanię złożoną z dziesięciu misji, w których wykonujemy ustalone z góry zadania. Może to być dotarcie do zbudowanej przez antyczną cywilizację bramy lub zniszczenie konkurentów, którzy podobnie jak Rzymianie, próbują rozwijać swoje państwo w najbliższej okolicy. Wśród potencjalnych wrogów znajdziemy bowiem żądnych krwi Afrykanów oraz bezwzględnych Azjatów. Oprócz tradycyjnej kampanii, gra oferuje także pojedyncze scenariusze, również te przeznaczone do potyczek za pośrednictwem sieci. W sumie, w rywalizacji może wziąć udział aż sześciu graczy jednocześnie. Filozofia rozgrywki polega na systematycznym rozwoju królestwa. Użytkownicy stawiają na planszy kolejne budynki, pilnując, aby na plac budowy dostarczane były odpowiednie materiały. Z racji tego, że zapasy szybko się kończą, trzeba zadbać o wydobycie nowych surowców oraz przetworzenie ich w odpowiednich zakładach przemysłowych. Wszystkie budowle połączone są za pośrednictwem gęstej siatki dróg, a korzystają z nich tytułowi osadnicy, przenosząc przedmioty z jednego miejsca do drugiego. W sumie dostępnych jest 31 domów i zakładów, tyleż samo surowców, 25 zawodów dla naszych osadników oraz pięć jednostek wojskowych, które pomogą uzyskać przewagę nad innymi nacjami w walce o nowe terytoria. Mimo, że gra została przygotowana na silniku użytym w ostatniej, piątej odsłonie cyklu The Settlers, autorom udało się zachować baśniowy charakter pierwowzoru. Nowa edycja Osadników jest bardzo kolorowa i z pewnością przypadnie do gustu wszystkim tym, którzy z rozrzewnieniem wspominają pamiętny oryginał.
WYDANIE Z GAZETY CD ACTION 06/2017
WYKORZYSTANE KODY Z POZOSTAŁYCH GIER